Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av AndreasT73
#1462793
Hej, jag är ny på forumet och hoppas att jag postar rätt.
Har en XC70 -2014 där mediadelen (radio/cd/blåtand/nav) till synes slumpmässigt får ett par sekunders blackout då och då. Upplever att det kommer allt oftare. Radio (eller strömmad musik) tystnar och skärmen får kort blackout. Om telefon är ansluten så får jag meddelande om att telefonanslutningen avbrutits. Efter några sekunder fungerar det igen.
Även navigation tenderar att hänga sig.

Någon som känner igen och har råd månne? Eller som vet någon riktigt skarp hjälp i Gbg-området?

Vänliga hälsningar,
Andreas
#1462901
Tack för er återkoppling @TommyP86, och @mattiasv60, . Jag har varit inne på "kabelglapp" själv, men min erfarenhet är att man ger upp den tanken när man väl ser en tajt mångstiftad kontakt på plats... Men om det finns någon slags fiberkabel på baksidan så låter det ju som något att kolla. Notera alltså att det inte bara är skärmen som får blackout utan
[uppkoppling till telefon+GPS+ljud] som får blackout, medan skärmen blir tom och det kommer meddelanderuta om avbruten anslutning. Mjukvaruuppdatering låter som hett tips, men det är problematiskt att oavsett vilket spår jag försöker utreda så får jag mest olika "kill-gissningar" från Bilia, och det lär väl vara samma personer som jag i slutändan är beroende av... Jag har t ex hört "Det är nog blåtandsgränssnittet som har en gammal version, och då kan telefonkopplingen skapa dessa problem" (nja...men problemen är ju där även om telefonen inte är ansluten). Eller "Du har nog fått in fukt uppe i GPS-antennen, det kan göra att mediadelen hänger sig".
Det hade varit grymt skönt med någon som är skarpare än så, i GBG-området, som man kunde vända sig till. Men då har jag iaf två spår att försöka utreda tills vidare.
Åter tack :)
#1467134
Jag har haft samma problem med min 2012:a. Ibland kunde den stanna två gånger längs vägen till jobbet (30 km). Om det är någon programuppdatering som kurerat detta eller ej, det vet jag inte. Men på senare tid har det inte hänt alls. För några år sedan hände det ganska ofta.
Volvos uppdateringar vid vanlig service omfattar normalt sett inte infotainmentsystemet. De påstår att "all mjukvara" uppdateras vid service, men det är en ren lögn. Programmet till infotainment är för stort för att uppdateras medan oljan rinner ut.

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]