Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av U4IC69
#1449426
Hej!

Har installerat en ny stereo och ett GAS 1000.1 slutsteg. Då bilen är ombyggd till a-traktor (förlåt) så är hela passagerardelen och lastutrymme en stor baslåda och två st 12'' basar sitter i väggen bakom förar och passagerarstol samt ett slutsteg på 1000w. Jordpunkt är mellan lastöglan och chassi gamla lastytrymmet.

Går bra att spela ett tag men sedan så dör basarna.
- Är tysta ett tag men sedan slår dom en gång med en dov smäll, båda två samtidigt.
- Slår man av tändningen och startar igen så går det att spela ett tag igen.
- Tar jag bort linje in L/R till slutsteget så fortsätter samma sak att hända. Alltså helt utan insignal till slutsteget.
- Min analys är att det kommer strömspikar via 12v. Kan det vara så och vad beror det på? Är detta ett tecken på att batteriet inte levererar tillräckligt med ström?

Är lätt vilsen i detta så tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av leiwi
#1449437
Du måste mata slutsteget med en kabel (4mm2) direkt från batteriet , remote( slutstegets startkrets) kan du ta från radion eller någon annanstans som styrs via tändningsnyckeln om du vill med en en klenare kabel
av U4IC69
#1449472
Hej! Så är det kopplat idag. Kablage till jord och 12v är grova som en grov bläckpenna. Remote är kopplat till radion. Ska prova att bygga den 12v från batterier för att utesluta den. Tack i alla fall!
av U4IC69
#1449580
Förstår hur du tänker men då man får samma "slag" när stereo är urkopplad och slutsteget endast har 12v, gnd och remote. Ska börja med att felsöka remote och jordanslutningen då jag misstänker att det är där det spökar.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]