Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1404815
fjohan82 skrev: tis 15 sep 2020, 11:56
DOdell skrev: tis 15 sep 2020, 11:12
mikebike skrev: tis 15 sep 2020, 08:39 Kameraavläsning av skyltar.
Okej det hade jag ingen aning om. Vad heter funktionen?

Edit: RSI men verkar inte finnas i min modell.
Det finns väl både RSI och en annan modell som är mer begränsad? Är den möjligen baserad på någon databas med skyltar? Hade en lånebil med något sådant för ett antal år sedan.
RSI går förövrigt att stänga av: MY CAR-Förarstödsystem-Trafikskyltsinformation vill jag minnas att sökvägen är.
I Förarstöd finner jag bara dessa val, antar att Momentum inte stödjer då?
4D212E56-3201-47B9-84FE-2E70EFE5F448.jpeg
4D212E56-3201-47B9-84FE-2E70EFE5F448.jpeg (221.49 KiB) Visad 1940 gånger
#1406082
Jag kör med "den gamle" nu, men när jag kommer åt vår 2016 ska jag kolla exakt hur det ser ut.
Bruksanvisningen är, förmodligen medvetet, skriven utan några detaljer. Då kan de ju ändra lite som de vill i mjukvaran utan att behöva skriva om manualerna.
#1406084
För att få upp hastighetsgränser i displayen behöver bilen ha RSI (Road Sign Information). https://www.volvocars.com/se/support/ma ... mation-rsi

Så vitt jag vet så går det inte att köpa RSI i efterhand, utan måste ha valts redan när bilen beställdes. RSI ingår inte i GPS (Sensus Navigation) som går att efterinstallera.

Jag har RSI i XC90:n, men inte i V40:n -- där jag saknar informationen. Jag är hyfsat säker på att om RSI finns så har du en linje i den bild du visar ovan om förarstödsystem som du visar ovan. Jag har just lagt till Sensus Navigation i V40:n utan att det dök upp någon information om hastighetsgränser.
#1408107
Så kan det kanske vara. Min är en Momentum Business Advanced och jag kryssade nästan alla elektroniska paket när jag beställde den. Hursomhelst så måste det inte vara en Summum för att få skyltavläsning.
#1409804
I vårt fall beror det på att det är en Classic. Under det paraplyet fanns bland annat Driver's support package, och däri fanns skyltavläsningen. Samt en hel del annat, som syns i bilden jag lade in ovan.
Den andra har också Driver's support paket, men då den är från 2012 har den inte skyltavläsning. Det hade inte införts än då. Däremot kan den visa hastigheten i navigatorn, men då kommer den från kartdata, inte från avlästa skyltar. Det var bra när jag körde i England, för då fick jag hastigheten i km/h visad i kartan.

Jag har också hört av de som har RSI i Storbritannien att det inte fungerar bra. Där används ofta implicita hastighetsbegränsningar, baserat på vilken typ av väg det är. Motorways, dual carriageways, single carriageways och built-up areas har olika hastighetsgränser. Svänger man då av från en dual carriageway till en single carriageway skyltas inte nödvändigtvis den lägre gränsen. Men tas data från kartan får man den ändå.

Här skyltas allt, så vi har inte det problemet.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]