Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1401314
Ska försöka att summera så gott som möjligt.
Jag är en ny Volvo V70 (2007) ägare, jag köpte bilen med ett helt ljudsystem inkluderande alla delar till ljudsystemet vid köp och allt har funkat finfint tills idag då jag och min polare skulle försöka fixa ett cigarett-uttag som av någon anledning var avinstallerat av förra ägaren.
Den förra ägaren har även installerat kablarna så att stereon och slutstegen slås på vid tändning och vid start av bilen. Det ska inte gå att starta den när bilen inte har på tändningen.
Vi kopplade vidare 2 kablar till cigarett-uttaget och installerade tillbaka allting på sin plats, till våran förvåning, så funkar inte stereon i något av lägerna!
Vi testade runt lite med slutsteg kabeln och vi kom fram till att det verkar som att tändnings-sladden till stereon inte ger någon signal vid tändning vilket gör att stereon inte tror att tändningen är på så den får ingen ström för att starta.
Vi har suttit från klockan 02:00 till 04:00 och försökt få igång den. Vi testade även att ”tjuv-koppla” lite och drog stereo kabeln till min RGB kabel som 100% funkar (Kopplat direkt till batteriet), och visst stereon lyser igång och är funktionell. Vi tänker dock inte köra via denna kabeln då, 1. Den har ingen säkring, 2. Stereon kan vara igång även när tändningen inte är på, idén är att det ska vara som innan... Tändning på = Stereon på och sist men inte minst så blir det ganska opraktiskt att göra på detta sättet då det inte ska vara så.

Stereon heter något i stil med JVC-KWV.
Har någon nån idé om vad vi gör för fel? Skulle gärna vilja få igång ljudet i min älskade V70 :crying:
#1401324
Förutom det uppenbara, kollat säkringar?
Har ni kopplat tillbaka som det var innan ni kopplade in cigguttaget, fungerar det då? Fungerar det då så har ni kopplat cigguttaget fel. Cigguttaget ska en plus och en jordkabel, ni kanske har seriekopplat cigguttaget med plus kabeln och då får stereon ingen spänning?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

#1401377
gizzmokula skrev:Förutom det uppenbara, kollat säkringar?
Har ni kopplat tillbaka som det var innan ni kopplade in cigguttaget, fungerar det då? Fungerar det då så har ni kopplat cigguttaget fel. Cigguttaget ska en plus och en jordkabel, ni kanske har seriekopplat cigguttaget med plus kabeln och då får stereon ingen spänning?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Nej cigarett-uttaget fick vi aldrig igång, så vi tog bort den helt och kopplade tillbaka allting som det var innan och alla säkringar ser ut att vara helt fungerande

Det var elbilsmässa i Ystad detta &arin[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinstä[…]

Lösa yttre backspeglar

Tack så mycket för ett svar på va[…]

Har grejat lite i dag med. Har torkat av all &arin[…]