Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1388026
Har alltså stoppat i dubbla 12or i skuffen och när jag brassar på med lite nörskt så börjar allt ljus i bilen blinka/ alltså dämpar ljusstyrkan, både i instrumentpanelen och halv ljuset! Och vill nu sätta in Mer ljud i dörrpanelerna! Är det lättast att köpa ny generator med mer Ampere (har 100A) nu eller vad skall jag göra?

Med vänlig hälsning, Filip
:x
#1388036
Är ditt batteri riktigt friskt? Laddar den nuvarande generatorn som den ska?

En kondensator kan vara en väg att gå, större generator är väl bra men i slutänden är ett större eller ett till batteri bäst om man vill belasta rejält.
#1388066
Den här frågan är ställd lite som "hur långt är ett snöre?".
Det finns så många faktorer som spelar in här... Hur kraftfulla steg har du? Vad är dom avsäkrade med? Hur grov pluskabel har du? Hur lång är pluskabeln? Hur lång är jordkabeln? Hur grov är den? Vart sitter den? Hur mår resten av bilens jordkablar? osv osv...
#1388136
Marlboroman skrev: tis 30 jun 2020, 21:58 Är ditt batteri riktigt friskt? Laddar den nuvarande generatorn som den ska?

En kondensator kan vara en väg att gå, större generator är väl bra men i slutänden är ett större eller ett till batteri bäst om man vill belasta rejält.
Har ett väldigt fräscht optima batteri som sitter i nu! Vet inte några specifikation på den just nu!
Hur tar jag reda på om generatorn laddar som den ska?
#1388803
volvo94 skrev:Att ha en generator som kan ge 100 A och ex ett batteri på 50AH gör ingen nytta,
Jodå, det gör det... Det är inte batteriet som driver bilen med motorn igång. Den mesta strömmen kommer från generatorn. Du kan utan problem dra konstant 100A från en 100A generator även med ett 10Ah batteri... Det som händer är att det inte finns någon ström över till att ladda batteriet. Teoretiskt kan du kasta ur batteriet när bilen är igång utan att något händer.

edit: Tänk också på att generatorn är angiven i Ampere, dvs konstant ström, medans ett batteri är angivet i Amperetimmar, dvs hur många Ampere det kan leverera konstant under 1h. Det betyder inte att batteriet inte kan leverera mer Ampere än angiven Amperetimme. Så t ex ett 50Ah batteri kan leverera 100Ampere om det är så, men då bara i 30min innan det är tomt.
Ett standard bilbatteri kan leverera över 500A, vilket oftast går åt när startmotorn snurrar(oftast angivet som CCA, Cold Crank Ampere, på batteriet).
#1388948
Eftersom du hade ett fräscht batteri, skulle jag tippa på att antingen generatorn är sliten och inte orkar leverera. Samt att du kan ha dåliga kablar eller kopplingspunkter. Vilken bidrar till spänningsfall vid belastning.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...