Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Djjw
#1352777
Hej.

Hämtade bilden xc60 modellår -17.
Och finns ingen GPS. Jag kan inte heller göra som på min Opel att även sätta in iPhone sladden så berättar högtalarna hur jag ska köra (+ visa på display) .

Att sätta in GPS skulle kosta 6.900kr

Kan man på något sätt kringgå och få hjälp med att nå fram till destination?

Ibland kör jag till nya adresser och behöver hjälp att hitta.

(Sen är den GPS:en om jag beställer den, ännu mer uråldrig att vrida på knappar än använda fingrarna som kan knappa in adressen)

Vet ni även om det stämmer att man är operatörs bunden till Telenor för att kunna sätta in som kort i bilens simkorts hållare (inne i handskfacket) ?

Jätte tacksam för svar
av Malmstroem
#1352779
En enkel lösning på GPS är en mobiltelefonhållare. Jag kör så i vår V40 -17. Naturligtvis är det ofta trevligare med den integrerade GPS:n, men den kostar som sagt var en del. Har en sådan i vår XC90 -17.

SIM-kortet är inte operatörslåst. Jag kör med ett från Telia i XC90:n, och det fungerar bra.
av Lockis
#1352782
Djjw skrev:(Sen är den GPS:en om jag beställer den, ännu mer uråldrig att vrida på knappar än använda fingrarna som kan knappa in adressen)
Ja nä så är det ju på den bilen du köpt, du har köpt en bil som har väldigt många år på nacken. Vill du ha med touch funktion får du köpa en modernare bil :laugh:
av Djjw
#1352787
Malmstroem skrev: mån 09 dec 2019, 16:23 En enkel lösning på GPS är en mobiltelefonhållare. Jag kör så i vår V40 -17. Naturligtvis är det ofta trevligare med den integrerade GPS:n, men den kostar som sagt var en del. Har en sådan i vår XC90 -17.

SIM-kortet är inte operatörslåst. Jag kör med ett från Telia i XC90:n, och det fungerar bra.

Hur får du ljudet? Är det via mobilens ljud? (Då 2017) inte kan ha ljud från mobil sladd till bilens uttag. Isf köra med utan musik. Eller betala ca.6300kr för att få högtalarljud som bild på den mindre skärmen.
av Djjw
#1352788
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:30
Djjw skrev:(Sen är den GPS:en om jag beställer den, ännu mer uråldrig att vrida på knappar än använda fingrarna som kan knappa in adressen)
Ja nä så är det ju på den bilen du köpt, du har köpt en bil som har väldigt många år på nacken. Vill du ha med touch funktion får du köpa en modernare bil :laugh:

En bil som är 2 år, den är lastgammal? -Helt OK då för mig.
av Lockis
#1352789
Djjw skrev:
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:30
Djjw skrev:(Sen är den GPS:en om jag beställer den, ännu mer uråldrig att vrida på knappar än använda fingrarna som kan knappa in adressen)
Ja nä så är det ju på den bilen du köpt, du har köpt en bil som har väldigt många år på nacken. Vill du ha med touch funktion får du köpa en modernare bil :laugh:

En bil som är 2 år, den är lastgammal? -Helt OK då för mig.
Du missförstår mig.
Bilen må vara nybyggd med det är gammal teknik, och det var det jag menade med att bilen har väldigt många år på nacken.
Så är det med alla utgående modeller/generationer oavsett tillverkare.
av Djjw
#1352799
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:51
Djjw skrev:
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:30

Ja nä så är det ju på den bilen du köpt, du har köpt en bil som har väldigt många år på nacken. Vill du ha med touch funktion får du köpa en modernare bil :laugh:

En bil som är 2 år, den är lastgammal? -Helt OK då för mig.
Du missförstår mig.
Bilen må vara nybyggd med det är gammal teknik, och det var det jag menade med att bilen har väldigt många år på nacken.
Så är det med alla utgående modeller/generationer oavsett tillverkare.
Tack då förstod jag dig rätt! (Min Opel har flertals funktioner som inte finns här, om inte man köper till.)
Så frågan är om jag ska lägga 6.300 kr för att få GPS till denna. (Lånad bild)
Bilagor
A1ED4204-C4F4-4884-A308-4199F61FABA3.png
A1ED4204-C4F4-4884-A308-4199F61FABA3.png (446.63 KiB) Visad 3476 gånger
av Lockis
#1352801
Djjw skrev:
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:51
Djjw skrev:
En bil som är 2 år, den är lastgammal? -Helt OK då för mig.
Du missförstår mig.
Bilen må vara nybyggd med det är gammal teknik, och det var det jag menade med att bilen har väldigt många år på nacken.
Så är det med alla utgående modeller/generationer oavsett tillverkare.
Tack då förstod jag dig rätt! (Min Opel har flertals funktioner som inte finns här, om inte man köper till.)
Så frågan är om jag ska lägga 6.300 kr för att få GPS till denna. (Lånad bild)
Personligen så tycker jag det är värt det.
Eftermonterade i våran förra XC70 och hade det i min förra V60.
Funkar bra.
Sen är frågan om man gillar att använda telefonen som GPS, då funkar ju det.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1352802
Om du ansluter mobiltelefon med BT, spelas inte mobilens ljud upp då i bilens högtalare?
Adresser kan du knappa in på sifferknapparna precis som förr på en mobiltelefon. Vrida fram en bokstav i taget tar för lång tid. Har du VOC kan du söka rätt på adressen på mobilen och sedan skicka destination till bilen.
av Djjw
#1352805
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 17:28
Djjw skrev:
Lockis skrev: mån 09 dec 2019, 16:51
Du missförstår mig.
Bilen må vara nybyggd med det är gammal teknik, och det var det jag menade med att bilen har väldigt många år på nacken.
Så är det med alla utgående modeller/generationer oavsett tillverkare.
Tack då förstod jag dig rätt! (Min Opel har flertals funktioner som inte finns här, om inte man köper till.)
Så frågan är om jag ska lägga 6.300 kr för att få GPS till denna. (Lånad bild)
Personligen så tycker jag det är värt det.
Eftermonterade i våran förra XC70 och hade det i min förra V60.
Funkar bra.
Sen är frågan om man gillar att använda telefonen som GPS, då funkar ju det.
Jag har i min Opel bara gått in på appen och skrivit in adressen som jag ska till, får upp olika alternativ att köra. Men då kommit upp i displayen på Opeln.
Ibland är vissa ställen (ink.ett barn som kan skrika på ganska bra/få utbrott extra stressande) så då är frågan om en simpel iPhone 11 skärm med ljud tillräcklig.

Tanken är att jag ska ha denna bilen nu, fram tills min man kört slut på min Opel som gått 4000 mil. 😉.
Så jag hoppas det kan bli några år i denna bilen. Om inte MP kommer in och stoppar bensin/diesel bilar 😁

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]