Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Shagrath
#1323258
Höll igen på utgifterna när jag köpte min V60CC -19, men nu har ju Bilia erbjudande på Sensus Navi för knappt 6000kr. Är det värt priset om man jämför med att köra navi via Carplay/mobil?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av svergie2
#1323291
Är nog en smakfråga, men jag använder hellre waze än sensus navi, och basic internetkartor finns ju ändå om man nu inte skulle ha telefonen med sig.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av leiwi
#1323400
Om man känner att man kommer att använda sig av GPS så är den "riktiga" sensus navigation ett klart val, det blir enkelt och bekvämt , då kartorna ligger lagrade i bilen mm mm

Internetkarta är ju rena skämtet och är nog endast installerat för att få kunden att uppgradera
Det är så många brister och funktioner som inte finns vilket man kan se på detta och andra forum

Och internetkarta fungerar inte om man glömt telefonen och inte har ett eget som med surf i bilen
#1323402
leiwi skrev:Om man känner att man kommer att använda sig av GPS så är den "riktiga" sensus navigation ett klart val, det blir enkelt och bekvämt , då kartorna ligger lagrade i bilen mm mm

Internetkarta är ju rena skämtet och är nog endast installerat för att få kunden att uppgradera
Det är så många brister och funktioner som inte finns vilket man kan se på detta och andra forum

Och internetkarta fungerar inte om man glömt telefonen och inte har ett eget som med surf i bilen
Nackdelen med sensus-gpsen är när man ska söka fram en adress, tar två hundra år att klicka sig fram, Man ska välja land, stad och adress istället för att den till en början förutsätter att det är samma land och troligen samma stad man är i, som man letar efter en adress.
De borde ta en titt på tomtom hur enkelt det är att hitta den adressen man vill ha, till en bråkdel av tiden.
av Shagrath
#1323459
leiwi skrev: ons 26 jun 2019, 08:03 Om man känner att man kommer att använda sig av GPS så är den "riktiga" sensus navigation ett klart val, det blir enkelt och bekvämt , då kartorna ligger lagrade i bilen mm mm

Internetkarta är ju rena skämtet och är nog endast installerat för att få kunden att uppgradera
Det är så många brister och funktioner som inte finns vilket man kan se på detta och andra forum

Och internetkarta fungerar inte om man glömt telefonen och inte har ett eget som med surf i bilen
Håller med ang internetkartan som följer med. Jag menade dock i jämförelse mot om man kör nån naviapp på mobilen via carplay? Är det värt 4000 i prisskillnad?
av Malmstroem
#1323470
Högst personligt val.

Jag har två Volvo -- en XC90 -17 med navigation. Om jag var tvungen skulle jag gladeligen betala 6000:- för att få behålla navigationen i den, även om jag ofta använder CarPlay med Waze. Den andra är en V40 CC -17 som inte har kartor och inte heller CarPlay (som inte ens går att få). Till den kommer jag inte att lägga några 6000:- för att få kartor. Den får klara sig med telefonhållare och Waze de gånger jag behöver navigation till andrabilen.

Däremot om jag fick navigation för 2-3000:-, då skulle det bli intressant även för andrabilen.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1323501
KrakelSpektakel skrev:
leiwi skrev:Om man känner att man kommer att använda sig av GPS så är den "riktiga" sensus navigation ett klart val, det blir enkelt och bekvämt , då kartorna ligger lagrade i bilen mm mm

Internetkarta är ju rena skämtet och är nog endast installerat för att få kunden att uppgradera
Det är så många brister och funktioner som inte finns vilket man kan se på detta och andra forum

Och internetkarta fungerar inte om man glömt telefonen och inte har ett eget som med surf i bilen
Nackdelen med sensus-gpsen är när man ska söka fram en adress, tar två hundra år att klicka sig fram, Man ska välja land, stad och adress istället för att den till en början förutsätter att det är samma land och troligen samma stad man är i, som man letar efter en adress.
De borde ta en titt på tomtom hur enkelt det är att hitta den adressen man vill ha, till en bråkdel av tiden.
Varför använder du inte röststyrningen och bara talar in vart du ska?? funkar suveränt!
#1323609
leiwi skrev:
KrakelSpektakel skrev:
leiwi skrev:Om man känner att man kommer att använda sig av GPS så är den "riktiga" sensus navigation ett klart val, det blir enkelt och bekvämt , då kartorna ligger lagrade i bilen mm mm

Internetkarta är ju rena skämtet och är nog endast installerat för att få kunden att uppgradera
Det är så många brister och funktioner som inte finns vilket man kan se på detta och andra forum

Och internetkarta fungerar inte om man glömt telefonen och inte har ett eget som med surf i bilen
Nackdelen med sensus-gpsen är när man ska söka fram en adress, tar två hundra år att klicka sig fram, Man ska välja land, stad och adress istället för att den till en början förutsätter att det är samma land och troligen samma stad man är i, som man letar efter en adress.
De borde ta en titt på tomtom hur enkelt det är att hitta den adressen man vill ha, till en bråkdel av tiden.
Varför använder du inte röststyrningen och bara talar in vart du ska?? funkar suveränt!
För jag hatar allt vad sånt heter.
Lyssnar oftast på ljudbok eller radio, och all röststyrning plockar upp detta som olika kommandon när jag har haft sådant igång.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1323795
leiwi skrev:Märkligt, allt ljud i bilen" mutas" ju när du trycker på röststyrnings knappen
leiwi skrev:Märkligt, allt ljud i bilen" mutas" ju när du trycker på röststyrnings knappen
Jag älskar kommandot "Röstvägledning av". Dessvärre har min börjat att bara vara tyst i ungefär 20-30 min. Sedan startar röstvägledningen igen. :-(
Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]