Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1321031
Tänkte byta högtalarna i min S80.
Har ett par undringar därav.
1. Går det fästet som är där använda till dom nya högtalarna eller måste man byta dom också.
2. Vad bör jag undvika? Högtalare över eller under det ohm som är på originalhögtalarna?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1324445
Det beror på vad du har för bilmodell, årsmodell och stereo-paket.

Min S60 från 2004 har Premium Sound-paketet, och där är högtalarna integrerade i högtalarfästet. För att byta ut dem till eftermarknadshögtalare fick vi sätta tigersågen i högtalaren och såga bort högtalarkonen och magneten... Man gråter när man behöver göra så i en Dynaudio-högtalare, men med de nya eftermarknadshögtalarna från samma tillverkare blev det ändå ett snäpp bättre.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1326387
Mabuse skrev:Det beror på vad du har för bilmodell, årsmodell och stereo-paket.

Min S60 från 2004 har Premium Sound-paketet, och där är högtalarna integrerade i högtalarfästet. För att byta ut dem till eftermarknadshögtalare fick vi sätta tigersågen i högtalaren och såga bort högtalarkonen och magneten... Man gråter när man behöver göra så i en Dynaudio-högtalare, men med de nya eftermarknadshögtalarna från samma tillverkare blev det ändå ett snäpp bättre.
Det ska vara premium. Har köpt adapters till dom nya högtalarna som kommer vilken dag som helst.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av GLIZ
#1328333
GLIZ skrev:
Mabuse skrev:Det beror på vad du har för bilmodell, årsmodell och stereo-paket.

Min S60 från 2004 har Premium Sound-paketet, och där är högtalarna integrerade i högtalarfästet. För att byta ut dem till eftermarknadshögtalare fick vi sätta tigersågen i högtalaren och såga bort högtalarkonen och magneten... Man gråter när man behöver göra så i en Dynaudio-högtalare, men med de nya eftermarknadshögtalarna från samma tillverkare blev det ändå ett snäpp bättre.
Det ska vara premium. Har köpt adapters till dom nya högtalarna som kommer vilken dag som helst.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
När adaptrarna kom va det fel trotts att jag uppgett modell och årsmodell till säljaren på BRL.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1330297
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
Mabuse skrev:Det beror på vad du har för bilmodell, årsmodell och stereo-paket.

Min S60 från 2004 har Premium Sound-paketet, och där är högtalarna integrerade i högtalarfästet. För att byta ut dem till eftermarknadshögtalare fick vi sätta tigersågen i högtalaren och såga bort högtalarkonen och magneten... Man gråter när man behöver göra så i en Dynaudio-högtalare, men med de nya eftermarknadshögtalarna från samma tillverkare blev det ändå ett snäpp bättre.
Det ska vara premium. Har köpt adapters till dom nya högtalarna som kommer vilken dag som helst.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
När adaptrarna kom va det fel trotts att jag uppgett modell och årsmodell till säljaren på BRL.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Nya högtalare på plats efter lite modifiering vid montering av variant 2 av högtalaradapter, en i mdf köpt från polen som va för S80 06-17. 2 öron passade in, limmade dit en kloss och skruvade dit skruv med stor bricka på 3:e örat, för adaptern är 1cm för liten. Hittade ingen med 3 öron i rätt storlek. Kanonljud men CD:en la av helt. Krånglat ett tag, nu går den inte att starta alls. Kommer inte upp i displayen ens. Får köra kassetter och radio ett tag tills jag köpt en ny bra begagnad.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Mabuse
#1330661
GLIZ skrev:När adaptrarna kom va det fel trotts att jag uppgett modell och årsmodell till säljaren på BRL.
Jag är inte det minsta förvånad.

När jag beställde panelen till eftermonterad stereo (den som ersätter original-stereon till ett två-DIN uttag) inklusive montering från BRL Borlänge så beställde jag en svart, men de monterade en ljusgrå istället. Såg förjävligt ut, och ändå reagerade inte montören utan fortsatte att montera skiten trots att de hade mitt mobilnummer och hade kunnat ringa mig och fråga. Jag befann mig några hundra meter bort och hade kunna komma och säga ja eller nej.

Jag fick åka till Volvo och beställa en original-panel med dubbel-DIN-uttag istället. BRL Örebro gjorde rätt för sig, och justerade det som Borlänge gjorde fel.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1330737
Mabuse skrev:
GLIZ skrev:När adaptrarna kom va det fel trotts att jag uppgett modell och årsmodell till säljaren på BRL.
Jag är inte det minsta förvånad.

När jag beställde panelen till eftermonterad stereo (den som ersätter original-stereon till ett två-DIN uttag) inklusive montering från BRL Borlänge så beställde jag en svart, men de monterade en ljusgrå istället. Såg förjävligt ut, och ändå reagerade inte montören utan fortsatte att montera skiten trots att de hade mitt mobilnummer och hade kunnat ringa mig och fråga. Jag befann mig några hundra meter bort och hade kunna komma och säga ja eller nej.

Jag fick åka till Volvo och beställa en original-panel med dubbel-DIN-uttag istället. BRL Örebro gjorde rätt för sig, och justerade det som Borlänge gjorde fel.
Så kan det bli.

Har nu ett par.

Högtalaradapter för att byta högtalare
i frammdörrarna.
VOLVO
S60. 2001-2009
V70. 2000-2007
XC70. 2000-2007

För 165mm/6.5" högtalare.

Felköp, har en S80/02

Om någon är intresseead.
Säljer dom hellre för 200 + frakt än att skicka tillbaka till BRL.

FINNS PÅ TRADERA

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar