Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av johbj
#1315063
Hur stor är en ”normal” kartuppdatering för Skandinavien och/eller Europa?
Kan man själv välja om man vill ha hela Europa eller funkar det?
Tänkte ev åka på bilsemester i sommar 😊
#1315067
johbj skrev:Hur stor är en ”normal” kartuppdatering för Skandinavien och/eller Europa?
Kan man själv välja om man vill ha hela Europa eller funkar det?
Tänkte ev åka på bilsemester i sommar Bild
Europa ligger väl på 19-20gb om jag inte missminner
#1315068
Osten skrev:Fick tidigare precis samma felmeddelande, men efter uppdatering av mjukvaran så är felmeddelandet förtydligat, står numera ”kartuppdatering misslyckades sätt i USB1”.
Enligt Bilia så har jag lyckats med att delvis ladda in fel karta som bilen godkänt men längre fram i processen stoppades installationen varför bilen vill att jag ska fortsätta den felaktiga installationen men det är moment 22.
Har inte orkat fortsätta utan gör en ny insats vid servicen om 2 månader.
Fick samma felmeddelande fast med rätt karta. Gick en stund för att sedan säga ”kartuppdatering misslyckades sätt i USB1”. Löste det genom att dra strömmen på bilen i 30 min(behövs kanske inte så länge men höll på med annat under tiden) och laddade ner kartan på nytt på min USB sticka. Då lirade det igen och uppdateringen började om på nytt. Innan dess vägrade den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av johbj
#1315190
RichardCardell skrev:
johbj skrev:Hur stor är en ”normal” kartuppdatering för Skandinavien och/eller Europa?
Kan man själv välja om man vill ha hela Europa eller funkar det?
Tänkte ev åka på bilsemester i sommar
Europa ligger väl på 19-20gb om jag inte missminner
Ok tackar!
En bilförsäljaren så ska det på min beställda V60 CC MY20 laddas ned kartdata och uppdateringar kontinuerligt i små portioner i bakgrunden så man slipper mecket med USB och sånt?
Och att den data som laddas ned ska inte vara så stor?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1315193
Min gamla 2012:a har ju ingen internetanslutning till bilen i vanliga fall, så där måste kartan komma in via något externt medium.
Vår 2016 är ju "uppkopplad", men det är inte säkert man vill hämta 20 GByte via nåt mobilmodem ändå. Jag tankade ner uppdateringen hemma på 35 minuter ungefär, inklusive att putta ut den på USB-minnet.
Men det blir säkert allt vanligare att uppdateringen sker inkrementalt i bilen, utan ingripande. Om enbart uppdateringar laddas ner blir det ju inte lika mycket som att ta en helt ny karta varje gång.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1315204
johbj skrev:Ok tackar!
En bilförsäljaren så ska det på min beställda V60 CC MY20 laddas ned kartdata och uppdateringar kontinuerligt i små portioner i bakgrunden så man slipper mecket med USB och sånt?
Och att den data som laddas ned ska inte vara så stor?[/quote


Om du beställt "riktig" navigation (pro) så yrar din säljare ,men har du bara gratisvarianten så laddas kartan alltid ner bit för bit medan du kör via din mobiltelefon . Det finns ingen karta sparad i bilen som det gör i pro versionen
men det är en avsevärd skillnad i funktioner mellan de båda versionerna
av johbj
#1315217
leiwi skrev:
johbj skrev:Ok tackar!
En bilförsäljaren så ska det på min beställda V60 CC MY20 laddas ned kartdata och uppdateringar kontinuerligt i små portioner i bakgrunden så man slipper mecket med USB och sånt?
Och att den data som laddas ned ska inte vara så stor?[/quote


Om du beställt "riktig" navigation (pro) så yrar din säljare ,men har du bara gratisvarianten så laddas kartan alltid ner bit för bit medan du kör via din mobiltelefon . Det finns ingen karta sparad i bilen som det gör i pro versionen
men det är en avsevärd skillnad i funktioner mellan de båda versionerna
Jag har Pro och enligt honom var det nått nytt med att uppdatering sker i små ”paket” i bakgrunden
Användarvisningsbild
av apersson850
#1315594
Säljaren yrar inte alls. Även den fullständiga navigatorfunktionen i de nyaste bilarna uppdateras, från Internet, genom att en region i taget får nya kartor. Det är detta med regionerna som gör att inte hela kartan behöver uppdateras varje gång.
Om du däremot behöver uppdatera flera regioner, eller om en uppdaterad region kräver en nyare programvara i själva navigatorn, då får du uppdatera via dator/USB i första fallet och på verkstad i det andra.
Regionsystemet kan också innebära att du får en ruttberäkning över en regiongräns, där den nya vägen finns med i den ena, redan uppdaterade, regionen, men inte i den andra, som inte uppdaterats än. Då får du en rutt som hoppar till, när navigatorn undrar vart vägen tog vägen, för plötsligt åker du på en åker.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]