Sida 1 av 2
Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: ons 28 nov 2018, 18:10
av lewe
Jag står i begrepp att uppdatera min XC70:s Sensus Connect Navigation med RTTI (Real Time Traffic Information). Läste nu i tyska Auto Motor und Sport (följ länken nedan) att Volvos leverantör av RTTI-data - INRIX - inte direkt hyllas, snarare tvärtom. Av AMuS:s test framgår också att BMW lämnat samarbetet ned INRIX och numera gått över till HERE (som lustigt nog levererar kartmaterialet till Volvo).
Nu till frågan; vad är era erfarenheter idag av Volvos RTTI-data?
https://www.auto-motor-und-sport.de/ver ... u-service/
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 03962/2015
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: fre 30 nov 2018, 17:24
av lewe
Hej igen
Är det verkligen ingen/inga i detta forum som har några erfarenheter av RTTI-funktionaliteten i XC70 av senare årsmodell? Jag har även provat att söka i närliggande forumavgränsningar under jagrullar.se, men inte hittat några direkta ’fullträffar’ ...
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: fre 30 nov 2018, 18:22
av leiwi
har du läst denna tråd? , ingen hyllning precis
viewtopic.php?f=35&t=142048
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: fre 30 nov 2018, 19:55
av lewe
leiwi skrev:har du läst denna tråd? , ingen hyllning precis
viewtopic.php?f=35&t=142048
Tack för tipset, ’leiwi’! Nej, den tråden hittade jag inte. Kommentarerna hittills i denna ligger lite i riktning mot vad Auto Motor und Sports tyska test kom fram till, dvs att INRIX f.n. inte levererar optimalt.
Jag följer den vidare diskussionen i den tråden och kan kanske bidra framöver med egna erfarenheter eftersom jag uppgraderar till RTTI nu på måndag.
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tis 04 dec 2018, 15:04
av apersson850
Det är alltså kära särbons bil som har RTTI, inte min. Det är därför min erfarenhet är begränsad av funktionen.
Men
sånt här kan den med RTTI få för sig. Det har inte varit trafikstockning där sen 2005, när stormen Gudrun fällde ett träd över vägen. Såvitt jag har förstått fungerar systemet så att om en bil som har RTTI saktar in på den aktuella sträckan, då kan det få för sig att det går extra trögt där. Sen skickas det ut till alla.
Å andra sidan är TMC inte bra, det heller. Det kan finnas varningar för avstängda körfält i flera veckor efter det att de inte ens var avstängda från början. Å andra sidan var hela länsväg 120 avstängd i flera månader för nåt år sedan, ett evenemang som helt gick TMC (och RTI) förbi. Hela E6 var avstängd utanför Malmö för någon månad sedan, på grund av broarbete. Det var också TMC lyckligt omedvetet om.
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tis 04 dec 2018, 16:46
av Malmstroem
Att BMW använder HERE (gamla Navteq) är inte så konstigt med tanke på att de är delägare i företaget.
Audi, VW och Toyota använder så vitt jag vet också samma service som Volvo, dvs Inrix.
På det hela taget så varierar datakvaliteten i alla tillgängliga system.
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tor 06 dec 2018, 18:24
av lewe
Jag har nu kört den första ’längre’ turen (drygt en timme) med RTTI-funktionalitet och angivet resmål i Sensus Nav, hela tiden i mer eller mindre tät rusningstrafik i en svensk storstadsregion. Funktionen får fullt godkänt (iaf denna gången); inga felaktiga varningar och färgmarkeringarna på angränsande/korsande vägar stämde fullt ut med verkligheten.
Återkommer om/när något nytt rön, positivt eller negativt, är värt att dela.
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tor 13 dec 2018, 15:24
av apersson850
För fjärde dagen i följd passerade jag ett vägarbete (säger navigatorn), där det inte finns något arbete.
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tor 13 dec 2018, 16:11
av Daviddd
apersson850 skrev: ↑tor 13 dec 2018, 15:24
För fjärde dagen i följd passerade jag ett vägarbete (säger navigatorn), där det inte finns något arbete.
Flaggar den felaktigt för kö pga vägarbetet eller bara att det skulle pågå arbete?
Re: Era erfarenheter av Volvos leverantör av RTTI-data?
Postat: tor 20 dec 2018, 10:19
av apersson850
Den påstod att det pågick ett vägarbete. Inget om någon speciell kö. Vilket ju då inte var konstigt heller, eftersom det inte förekom något arbete alls på vägen.