Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1264801
En bekant har köpt en ny bil och är nöjd med den. Det fanns en leveransmonterad radio i den, men det fanns ingen CD-spelare. Däremot finns det ett USB-intag på den. Efter lite knapphändiga uppgifter fick min bekant reda på att man kunde rippa från CD-skivor i en dator till USB. Varken bekanten eller jag hade hört ordet rippa tidigare. Men bekanten tänkte prova i sin dator och det hoppade genast upp ett program för ändamålet, Cyber Link Power2Go. Den aktuella datorn har Win 7 eller möjligen Win 8 (?) Programmet fungerade och på någon minut hade det överfört en hel CD till USB. Som dessutom fungerade i bilradion till full belåtenhet.
Min bekant hade ingen aning om att han hade något sådant program. Det bara fanns där. Jag som har Win 10 har sökt i min dator, men jag får inget svar på sökningarna. Finns det något motsvarande program i Win 10? Alltså för att rippa, överföra, t.ex musik från en CD till ett USB-minne? Vad heter det i så fall?
Jag var inte närvarande så jag vet inte hur det gick till i detalj med rippingen.
av Schmoyoho
#1264851
Vad är det för bil till att börja med? Jag monterade USB+iPod i min S80 för några år sen, bara för att få iPod-kontakten till min telefon. Jag laborerade med ett USB-minne på kul i USB-porten och i slutändan visade sig att stereon bara stödde en eller ett fåtal format på ljudfilerna samt om jag minns rätt även ställde krav på hur ljudfilerna var sorterade på minnet (tror inte .mp3 stöddes, däremot wav eller wmv?). Att rippa skivor är ganska enkelt men det är förmodligen rätt tröttsamt att gissa sig fram om du inte vet vad det ska vara för format.

Edit: har inte din bekante någon smart telefon? Alla bilar de senaste sisådär tio åren har ju haft AUX fabriksmonterat, mycket smidigare att kunna köra t.ex spotify eller ett eget mediabibliotek från mobilen.
av Rådlös
#1264903
Hans bil är en ny Toyota Yaris, en hybridbil alltså. Och vad jag vet, har han bara en gammaldags svart mobiltelefon med rörliga trycknappar/tangenter. Men nu fanns ju det här programmet i hans dator så han klarar nog sitt behov med det.
Jag själv har visserligen en V70 med radio, men ingen USB-ingång. Däremot en CD-spelare. Nu använder jag inte den så ofta, så jag klarar mig med det som finns. Jag var mest nyfiken på begreppet ripping för jag hade aldrig hört talas om det. Det finns lite info på Wikipedia som jag har läst igenom. Nu vet jag något lite mer om detta.
Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]