Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
#1250766
Vet det finns massor av trådar om just detta.
Men vissa säger köp HT / Adapter från BRL, andra nej inte deras.

Andra säger du måste ha adapter för HT fram/bak, andra skriver nä skär sönder original HT/Elementet och montera ny bättre i orginal ramen...
Men vilken tum kan jag anv om jag tar bort element på orginal HT och byter till bättre.

Nån med ett vettigt svar?
EDIT: Kollat att köpa på skroten original high/premium... Oj vad dyrt det skulle bli.
av vjohnj
#1250911
Update:
Köpa hos BRL är inte att rekommendera om de *inte* har varan i lager, för då har du leveranstider ojoj..
Premium HT fram på skrot finns inte att hitta till Höger/Vänster. Bak lättare inte billigt.

Har nu köpt bak original high performance från skrot, har beställt fram från BRL och det är på väg, de hade dessa i lager ;)
Har redan installerat ett PA-200 på original budget v70 HT.
Låter bra mycket bättre än med stereon, men vill verkligen byta elementen så när det är klart återkommer jag med utlåtande.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1250912
Ramarna för de ursprungliga högtalarna går utmärkt att använda och jag tror nästan de är stabilare än de adaptrar som finns att köpa, åtminstone de jag sett på bild. Den gamla högtalaren sitter med lim så man får värma och vrida loss den. Att skära bort elementet underlättar så att det går att greppa kanten lätt.

Sedan passar valfri 6,5" i hållaren med skruv i kanterna.

Gäller både fram och bak.
av vjohnj
#1251060
SBergdahl skrev: tis 22 maj 2018, 18:21 Ramarna för de ursprungliga högtalarna går utmärkt att använda och jag tror nästan de är stabilare än de adaptrar som finns att köpa, åtminstone de jag sett på bild. Den gamla högtalaren sitter med lim så man får värma och vrida loss den. Att skära bort elementet underlättar så att det går att greppa kanten lätt.

Sedan passar valfri 6,5" i hållaren med skruv i kanterna.

Gäller både fram och bak.
Ja jag ser det nu när jag bytt allt. Och kan säga som du att org HT-hållare är stabilare än eftermarknad, men inte så att det märks.
Dock är det mera arbete att såga/skära bort membran än att bara borra bort org och byta (enligt mig).

Men i mitt fall så blev det helt klart ett lyft med PA-200 samt byte till high premium HT bak och ett par GAS 6,5" fram. Ville egentligen ha Pioneer eller nått bättre än GAS HT från BRL.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1251095
vjohnj skrev: ons 23 maj 2018, 18:27
SBergdahl skrev: tis 22 maj 2018, 18:21 Ramarna för de ursprungliga högtalarna går utmärkt att använda och jag tror nästan de är stabilare än de adaptrar som finns att köpa, åtminstone de jag sett på bild. Den gamla högtalaren sitter med lim så man får värma och vrida loss den. Att skära bort elementet underlättar så att det går att greppa kanten lätt.

Sedan passar valfri 6,5" i hållaren med skruv i kanterna.

Gäller både fram och bak.
Ja jag ser det nu när jag bytt allt. Och kan säga som du att org HT-hållare är stabilare än eftermarknad, men inte så att det märks.
Dock är det mera arbete att såga/skära bort membran än att bara borra bort org och byta (enligt mig).

Men i mitt fall så blev det helt klart ett lyft med PA-200 samt byte till high premium HT bak och ett par GAS 6,5" fram. Ville egentligen ha Pioneer eller nått bättre än GAS HT från BRL.
Det var inte många minuters jobb att riva ut de gamla högtalarna ur sina hållare med en varmluftspistol heller. Men mest såg jag det som en chans att slippa köpa mer grejer för egen del :)

Bra att du blev nöjd!
av vjohnj
#1251111
SBergdahl skrev:
vjohnj skrev: ons 23 maj 2018, 18:27
SBergdahl skrev: tis 22 maj 2018, 18:21 Ramarna för de ursprungliga högtalarna går utmärkt att använda och jag tror nästan de är stabilare än de adaptrar som finns att köpa, åtminstone de jag sett på bild. Den gamla högtalaren sitter med lim så man får värma och vrida loss den. Att skära bort elementet underlättar så att det går att greppa kanten lätt.

Sedan passar valfri 6,5" i hållaren med skruv i kanterna.

Gäller både fram och bak.
Ja jag ser det nu när jag bytt allt. Och kan säga som du att org HT-hållare är stabilare än eftermarknad, men inte så att det märks.
Dock är det mera arbete att såga/skära bort membran än att bara borra bort org och byta (enligt mig).

Men i mitt fall så blev det helt klart ett lyft med PA-200 samt byte till high premium HT bak och ett par GAS 6,5" fram. Ville egentligen ha Pioneer eller nått bättre än GAS HT från BRL.
Det var inte många minuters jobb att riva ut de gamla högtalarna ur sina hållare med en varmluftspistol heller. Men mest såg jag det som en chans att slippa köpa mer grejer för egen del :)

Bra att du blev nöjd!
Men mina fästen var inte limmade, allt var gjuten plast. Hela HT korgen var i ett stycke, ja utom element då. (kan fota om du vill)
Nöjd?!
Ja men ville ha mer bas, men med enbart 6,5" så..
Men bra mycket bättre än original.
av vjohnj
#1251155
Update:
Ang fästen på HT du har helt rätt de är klistrade samt att de sitter med en bajonett vridfästning. Mycket synd att jag inte såg det innan.
Håller med dig till 100% att det skulle varit enklare samt billigare att byta HT. Man lär så länge man lever :)

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]