Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
#1247044
Försöker få svar på min fråga här med. Jag stod still på E4 :an igår i norrgående riktning mellan Södertälje och Stockholm. Ja, jag stod still med bilen med väldigt många andra bilister. Min fråga är vem man kontaktar angående fel på RTTI:n. Den visade stora röda markeringar i sydlig riktning och jag satt fast i norrgående riktning. Trafiken flöt på i motsatt håll. Ingen varning på navigatorn att INTE ge sig ut på E4:an i norrgående riktning. Däremot i sydlig.
Vem kontaktar man??
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1247076
Jag hade nog testat att trycka på VOC-knappen för att se om de har något tips.
Dock har jag försökt få svar på frågor via den knappen/funktionen tidigare vilket har varit resultatlöst, så jag har kanske inte så stort hopp till det längre.
Tyvärr.
Användarvisningsbild
av CabBO
#1247179
Ja, jag får försöka med det nästa gång. Sämre kan det ju inte bli :)
Användarvisningsbild
av leiwi
#1247185
Har haft RTTi några månader nu , den är absolut helt värdelös

Varnar för mängder av "stillastående trafik" , "långsam trafik" på ställen som egentligen aldrig haft kö eller stopp
Det ideliga tjatet från kvinnan gör ju en nästan galen och att det är händelser från gårdagen som rapas upp gör ju inte saken bättre.
Mitt omdöme av RTTI är att den är HELT oanvändbar :mad:
av mikebike
#1247578
Då skiter jag i att uppgradera mitt navigationssystem...
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1247737
mikebike skrev:Då skiter jag i att uppgradera mitt navigationssystem...
Absolut , RTTI är fullständig Katastrof

Provade i går , skulle köra ca 4 km på en mindre väg
Direkt efter start fick jag meddelande om "långsam trafik börjar om 0,2 km och slutar om 0,4 km ", paus och sedan " långsam trafik börjar om 6,2 km och slutar om 6,3 km "
Hon pratar i alla fall inte om den färdväg jag lagt in , man blir ju bara förbannad
Till saken hör ju att den väg jag lagt in nog inte haft någon kö eller långsamgående trafik sedan sista asfalteringsarbetet för ca 5-6 år sen.
av Daviddd
#1281819
Hallå. Den här forumdelen verkar rätt död men tänkte ändå börja här. Jag visste inte om att RTTI fanns fram tills för några dagar sedan och då jag nästan alltid kör med Waze igång parallellt så får jag egentligen trafikinformationen den vägen, det är bara kortare sträckor jag enbart kör med inbyggda navigationen. Blir dock ändå rätt sugen på att köpa till det ”bara för att”...

Jag har läst de trådar jag hittat här och de allra flesta verkar ju rätt missnöjda med RTTI, skulle ni säga att det fortfarande är fallet? Jag bor i Stockholm så läget där, Mälardalen generellt, samt omkringliggande län är väl mest intressant.

Vad mer konkret är det som är dåligt? Har läst om att trafikläget släpar efter 10 min, men det kan jag definitivt uppleva med Waze också. Det jag tycker waze är bra på är att skicka av en ifrån E4:an samt infart söderifrån mot Stockholm vid köer - osäker på om man många ggr tjänar något på det men slipper iaf sitta still - fixar navigationen med rtti det också?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1281840
Min upplevelse med RTTI är:
Uppdateringen känns inte lika aktuell ("här & nu") som den från Google Maps (kör den parallellt). Känns som att RTTI släpar efter.
Zoomar man ut så blir det en enda gröt med färger och vägar, om man vill ha en överblicksbild blir det svårt att se vilken väg som heter vad och har vilken färg, du kan inte zooma steglöst som på en mobilskärm. Detta är dock, för mig, mer aktuellt när jag är på semester på en ny ort. Orsaken till det är nedan...
Sist men absolut inte minst: Är det rött på RTTI så leder inte navigeringen dig runt detta. Jag har provat, fastnade i Södra länken riktning Årsta istället för att köra någon annan väg där jag såg på Goggle Maps att det var grönt.

En kul detalj "att ha", men den tillför i detta utförandet inget alls mer än färger på skärmen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1281866
Mig verterligt är det INRIX som står för funktionaliteten bakom RTTI. Så det är väl på dem man bör gnälla, antar jag. Vet inte om de har någon "gnällportal".

Den Sensus Connect Navigation som jag har i bilen från 2016 ruttar definitivt runt trafikhinder. Men det verkar räcka att någon bil bromsar in lite, på någon vägsträcka, så får den för sig att totalt kaos råder i området. Det händer titt och tätt att den larmar för trafikstockning i närheten av där jag bor. Det är inte som i Stockholm, precis. En trafikstockning i min hemtrakt anses vara en större turistattraktion.
Jag har inte kört med den här bilen i Stockholmstrakten, eller så mycket överhuvudtaget. Däremot lite varstans med den från 2012. Men den har TMC tillsammans med RTI, så det är inte alls samma system.
av Daviddd
#1281918
fjohan82 skrev:Min upplevelse med RTTI är:
Uppdateringen känns inte lika aktuell ("här & nu") som den från Google Maps (kör den parallellt). Känns som att RTTI släpar efter.
Zoomar man ut så blir det en enda gröt med färger och vägar, om man vill ha en överblicksbild blir det svårt att se vilken väg som heter vad och har vilken färg, du kan inte zooma steglöst som på en mobilskärm. Detta är dock, för mig, mer aktuellt när jag är på semester på en ny ort. Orsaken till det är nedan...
Sist men absolut inte minst: Är det rött på RTTI så leder inte navigeringen dig runt detta. Jag har provat, fastnade i Södra länken riktning Årsta istället för att köra någon annan väg där jag såg på Goggle Maps att det var grönt.

En kul detalj "att ha", men den tillför i detta utförandet inget alls mer än färger på skärmen.
Då låter det som om du delar bl.a. leiwis uppfattning om att det är helt bortkastade pengar då.

Samtidigt så menar apersson850 att den faktiskt leder förbi trafikhinder. Jag tror jag ska testa att använda Inrix-appen lite och se hur den fungerar. Dock verkar funktionen och gränssnittet vara helt odugligt för ios. Jag får bara fram ruttalternativ efter jag har angett destinationen som favorit. Väljer jag ”Oslo” som mål får jag det här ruttalternativet (ja, det går att välja bort färja men med tanke på att den valda rutten verkar vara ca 14 h längre än över Karlstad är inte det poängen).
FD65C255-8ADB-41A5-8ECF-D0A4A422A74F.jpeg
FD65C255-8ADB-41A5-8ECF-D0A4A422A74F.jpeg (107.59 KiB) Visad 2375 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]