Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av granfinale
#1241829
En fundering:

Jag har stora stereon på min C70 05:a och har stereon med alternativt 3 eller 6 skivor, men har ingen växlare bak i skuffen.
Undrar dock, finns kablar i princip redan framdragit oavsett om man hade växlare eller ej?
Skulle gärna köpa en begagnad växlare och koppla in denna istället för att byta ut stereon, om det bara är att montera den?

hoppas på svar.

Med vänlig hälsning,

Uffe
av Schmoyoho
#1241863
Min bror har en S70 -98 med SC-805, dvs premium sound, och den märkte jag hade en kontakt redan inkopplat bakom stereon när jag försökte montera AUX. Ganska enkelt att dra ut stereon och titta om du har en kabel inkopplad, isf lär det ju vara fördraget hela vägen. Ska vara en rund kontakt med många pins. Antensladden är rund men sitter nere i hörnet och ström- och högtalarmatningarna är två stora platta kontaktstycken.
av granfinale
#1241866
Schmoyoho skrev:Min bror har en S70 -98 med SC-805, dvs premium sound, och den märkte jag hade en kontakt redan inkopplat bakom stereon när jag försökte montera AUX. Ganska enkelt att dra ut stereon och titta om du har en kabel inkopplad, isf lär det ju vara fördraget hela vägen. Ska vara en rund kontakt med många pins. Antensladden är rund men sitter nere i hörnet och ström- och högtalarmatningarna är två stora platta kontaktstycken.
Hej, det var ju det jag menade.. att är sladdarna dragna till skuffen oavsett om man har växlare eller inte.. ingen mening att köpa en växlare om det är en massa extra jobb att koppla in den om inte sladdarna är dragna redan.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1241881
I min C70 1998 fanns kablaget draget redan, jag har stora förstärkaren men saknade växlare och fick tag i en sådan, var bara att koppla in i befintligt kablage.

Mike
av granfinale
#1241883
mikethebik skrev:I min C70 1998 fanns kablaget draget redan, jag har stora förstärkaren men saknade växlare och fick tag i en sådan, var bara att koppla in i befintligt kablage.

Mike
Hej Mike.
Tack för svaret.. och det var det jag trodde och hoppats på.
Det är väl i o f s bara att riva ur bak och kolla.. men innan man köper en växlare tänkte jag :D
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1241887
Är ju väldigt lätt att kolla, bakom sidoklädseln på vänster sida av skuffen sitter förstärkaren, där ska också finnas en liten DIN-plugg och en kontakt för strömförsörjning och även kontakt till el-antenn. Förstärkarens hållare i plåt har ett "fack" för CD-växlaren och man plockar bara ur botten i förvaringsfacket som redan finns i sidoklädseln för access till växlaren. Så såg det ut på min och det var enkelt att montera.
Vet dock ej om detta gäller 2005 års modell men på de första årsmodellerna fanns allt draget.
En stor bonus i sammanhanget är också att växlaren i bagaget inte är lika känslig för brända skivor som originalradions CD-spelare som vägrar acceptera dessa verkar det som, ett känt faktum för SC900 och SC901.
De jag inte kan spela i radions CD funkar utmärkt att köra i växlaren :D

Mike
av granfinale
#1241889
mikethebik skrev:Är ju väldigt lätt att kolla, bakom sidoklädseln på vänster sida av skuffen sitter förstärkaren, där ska också finnas en liten DIN-plugg och en kontakt för strömförsörjning och även kontakt till el-antenn. Förstärkarens hållare i plåt har ett "fack" för CD-växlaren och man plockar bara ur botten i förvaringsfacket som redan finns i sidoklädseln för access till växlaren. Så såg det ut på min och det var enkelt att montera.
Vet dock ej om detta gäller 2005 års modell men på de första årsmodellerna fanns allt draget.
En stor bonus i sammanhanget är också att växlaren i bagaget inte är lika känslig för brända skivor som originalradions CD-spelare som vägrar acceptera dessa verkar det som, ett känt faktum för SC900 och SC901.
De jag inte kan spela i radions CD funkar utmärkt att köra i växlaren :D

Mike
Precis vad jag tänkte oxå.. jag försökte spela brända skivor i CD 3 men det funkar inte, men i växlaren funkar den utmärkt. :D
av granfinale
#1241898
granfinale skrev:
mikethebik skrev:Är ju väldigt lätt att kolla, bakom sidoklädseln på vänster sida av skuffen sitter förstärkaren, där ska också finnas en liten DIN-plugg och en kontakt för strömförsörjning och även kontakt till el-antenn. Förstärkarens hållare i plåt har ett "fack" för CD-växlaren och man plockar bara ur botten i förvaringsfacket som redan finns i sidoklädseln för access till växlaren. Så såg det ut på min och det var enkelt att montera.
Vet dock ej om detta gäller 2005 års modell men på de första årsmodellerna fanns allt draget.
En stor bonus i sammanhanget är också att växlaren i bagaget inte är lika känslig för brända skivor som originalradions CD-spelare som vägrar acceptera dessa verkar det som, ett känt faktum för SC900 och SC901.
De jag inte kan spela i radions CD funkar utmärkt att köra i växlaren :D

Mike
Precis vad jag tänkte oxå.. jag försökte spela brända skivor i CD 3 men det funkar inte, men i växlaren funkar den utmärkt. :D
Kollade i skuffen på min cabbe och antar att jag kan vara glad?
Hoppas att det är dessa 2?
Bilagor
koppling2.JPG
koppling2.JPG (115.36 KiB) Visad 1108 gånger
Koppling1.JPG
Koppling1.JPG (113.95 KiB) Visad 1109 gånger
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1241904
Den lilla DIN-kontakten ser ut som på min bil och kopplar upp växlaren till radion, den andra (som måste vara strömkabeln) är annorlunda men din bil är 7 år nyare och växlarna är inte lika till våra respektive årsmodeller. Min är en 6-CD-växlare som går upp till (tror jag) 2002, senare årsmodeller har väl en 10-växlare har jag för mig.

Mike
av granfinale
#1241909
mikethebik skrev:Den lilla DIN-kontakten ser ut som på min bil och kopplar upp växlaren till radion, den andra (som måste vara strömkabeln) är annorlunda men din bil är 7 år nyare och växlarna är inte lika till våra respektive årsmodeller. Min är en 6-CD-växlare som går upp till (tror jag) 2002, senare årsmodeller har väl en 10-växlare har jag för mig.

Mike
Aha, då blir jag lite konfunderad, på min stereo som är en SC-901 så är interfacet 3 CD eller 6 CD.
Användes 10 växlarna fast som en 6 växlare? om du förstår min frågeställning?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]