Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av monarped
#1240242
Hej igen.
montering av baslåda i
320i touring e91,2008.
Det sitter 8" basar under framstolarna.
Men det sitter inget slutsteg i bagaget.
Så det är stereon som driver basarna.
Nu vill han ha en baslåda där bak.
Så ja tänkte sätta i en gammal
12"bas på 600 w med rund låda, och ett enkanals slutsteg.
Ett Impact LK 2501. 700w.
Jag har dragit kablar från basarna under framstolarna till steget bak på högnivåingång.
men var ska ja ta remoteströmmen från.
Kopplade på bakljuset först,men de funkade inte. de tänder bara steget precis när ja startar bilen. sen slocknar det.
Satte då på cigguttaget på vänster sida,men den är det bara ström på när motorn går.
Det enda som funkar när tändningen är på, är originalstereon.
För att få ström på cigguttagen och att bakljusen ska lysa krävs det att motorn är på.
har en aktiv hög/lågomvandlare med remote på liggandes.
Skulle ja kunna koppla den på slutstegets konstantström, jord och remote som går direkt från batteriet som sitter där bak.
Och högtalarkablarna till omvandlaren.
Då tänder ju omvandlaren steget när det kommer signaler från högtalarkablarna.
O då funkar ju även slutsteget på tändningen.
Och motorn behöver inte va på.
Men drar omvandlaren någon ström när den inte är aktiv.
undrar även om det går att mäta på högtalarkablarna vilken som är pluss o minus, borde väll gå lite ström i den som är plus, om man har stereon på.
under stolen på vänster sida är kablarna blå/vit och blå/brun, och jag tror blå/vit är minus,men är inte säker.
höger är den ena blå/svart. den andra kommer ja inte ihåg. men tror blå/svart är minus.
På stegets högnivåingång ska de sitta nån 5-pin socket,som jag inte har.
Och som jag letat efter, verkar inte finnas lösa sånna i sverige. Den har vänster +- o höger +- och jord i mitten.
vet inte va jorden ska va bra till,kanske tar bort störningar elle nått.
men bör väll inte vara nödvändig att koppla in.
Så jag har lött på små hylsor på kablarna med krympslang på, som ja satt på stiften.

Så ska man köra med högnivåingången (finns bara ström när motorn är på)
Högnivåomvandlaren på konstantström ( finns ström på tändningen)
Och går det mäta vilken kabel från stereon som är + o -
Hjälper inte med ett batteri,som många säger.
Eftersom jag inte kommer åt dom kablarna.
Annars hade ja satt ett batteri i ena ännen.
#1240578
När det gäller högtalarkablar så finns det egentligen inte plus och minus, eftersom det är växelström som skickas ut.
Att in- och utgångar ändå är märkta så är för att om man har två högtalare, vänster och högre kanal, så vill man att membranen ska gå på samma hålla när det kommer en ljudpuls. Det blir inte bra om vänster kanal går ut och höger in samtidigt. Så det är fasläget som man vill mäta.

Om högtalarutgångarna i förstärkaren har gemensam jord kan du mäta från den ena tråden i den ena kabeln (A1) till de andra två trådarna (B1 och B2) i den andra kabeln. Ställ instrumentet på växelspänning och spela lite. Spänningen blir då mindre i något av alternativen. Om du får lägst spänning mellan A1 och B2, då ska A1 och B2 kopplas till plus på sina kanaler. Så går de två högtalarna i samma fasläge. Däremot kommer du på det här sättet inte åt att se om du ligger i fas med främre högtalarna, bara att de två där bak ligger lika.

Det här är ju för övrigt ett Volvoforum, men stereo som stereo...
av monarped
#1240590
har även fått olika bud vad det gäller plus o minus på kablarna.
en del säger att blåvit är minus, och en del säger blåbrun.
själv tror ja ju mer på att det är blåbrun,verkar mest logiskt.
därimot vad det gäller strömuttag verkar de inte va logiskt, för cigguttaget i bagagen är helbrun kabel minus och gulgrön pluss
#1255360
Vilken färg som används till vad beror ju helt på vilken tillverkare det är. Alla gör på sitt sätt. I bilar finns ingen standard, även om brun är vanlig som jord. Men det finns andra färger också som används som jordning.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]