Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av malmgren83
#1044897
Tjena!
Har läst hur många trådar som helst nu om olika sätt att eftermontera blåtand till telefon/streamat men inte hittat någon lösning som jag är sugen på då jag vill kunna använda knapparna som en original installation. Hittade dock detta när jag kollade efter delar till blåtanden.
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 10713.html

Borde man inte kunna eftermontera en sådan och köpa en mic original och sätta i innertaket?

Känns inte som att det borde vara omöjligt eller?
av ThunderAce
#1044903
tänk på att du även ska ha mjukvara för denna, kolla upp att den finns för just din bil innan du köper nåt

har själv en V70 -08 som jag har kollat efter att installera blåtand men inte forskat så mycket mer än så
delarna finns och jag har all artikelnummer jag behöver dock så har jag inte kollat upp mjukvaran

Fysiskt är det nog inga problem att montera och kollpa ihop allt men det kommer inte funka av sig självt
av Schmoyoho
#1045134
Lite osäker på om det går att eftermontera telefon. Men personligen tycker jag det inte är så mycket att hänga i granen. Det hörs ganska dåligt på mottagarens sida när man kör och du kan ändå inte spela upp musik via den här bluetoothen.

Däremot så kan man eftermontera USB+iPod om du inte har det och däefter stoppa en bluetooth-dongel i iPod-kontakten som emulerar en iPod för bilen. Så bilen tror att den har en iPod inkopplad men i själva verket kan du streama låtar från telefonen över blåtand som på en nyare sensus-bil. Det tråkiga är bara att dongeln kostar cirka 1200 kr och om du inte har iPod-kontakten så kostar det 1500-4000 beroende på hur billigt du får tag på alla delar (och kräver även att du installerar mjukvara).
av malmgren83
#1045337
Schmoyoho skrev:Lite osäker på om det går att eftermontera telefon. Men personligen tycker jag det inte är så mycket att hänga i granen. Det hörs ganska dåligt på mottagarens sida när man kör och du kan ändå inte spela upp musik via den här bluetoothen.

Däremot så kan man eftermontera USB+iPod om du inte har det och däefter stoppa en bluetooth-dongel i iPod-kontakten som emulerar en iPod för bilen. Så bilen tror att den har en iPod inkopplad men i själva verket kan du streama låtar från telefonen över blåtand som på en nyare sensus-bil. Det tråkiga är bara att dongeln kostar cirka 1200 kr och om du inte har iPod-kontakten så kostar det 1500-4000 beroende på hur billigt du får tag på alla delar (och kräver även att du installerar mjukvara).
Jag har både iPod och USB i mittkonsolen. Vad är det för dongel man kan koppla in där då? Nödlösningen är väl att sätta en handsfree i auxen men det känns som en nödlösning som sagt.
av Schmoyoho
#1045432
Handsfree i AUX:en är ju bortkastade pengar i min mening. Du slipper ha en aux-sladd, ja. Men du måste ändå styra musiken från telefonen eftersom bilen fortfarande tar emot ljudet via aux-porten = envägskommunikation.

Det var allas vår itwontstopsnowin som rekommenderade en produkt som heter tune2air vilket i princip verkar fungera som en trådlös förlängningssladd. Alltså som om du hade kopplat in din iPod/iPhone osv i porten = styrning via rattknappar, låtinformation på displayen m.m. men över bluetooth istället. Jag har beställt en som jag väntar på att få. Kostade 1200 kr ungefär.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost3224001
av malmgren83
#1045489
Schmoyoho skrev:Handsfree i AUX:en är ju bortkastade pengar i min mening. Du slipper ha en aux-sladd, ja. Men du måste ändå styra musiken från telefonen eftersom bilen fortfarande tar emot ljudet via aux-porten = envägskommunikation.

Det var allas vår itwontstopsnowin som rekommenderade en produkt som heter tune2air vilket i princip verkar fungera som en trådlös förlängningssladd. Alltså som om du hade kopplat in din iPod/iPhone osv i porten = styrning via rattknappar, låtinformation på displayen m.m. men över bluetooth istället. Jag har beställt en som jag väntar på att få. Kostade 1200 kr ungefär.

http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost3224001
Tack för tipset!
Hittade en liknande manick på ali express som jag beställde hem nu. Får se om den funkar som man vill men 4 dollar får vara värt ett försök Bild

Om någon annan skulle vara sugen:
http://s.aliexpress.com/ryU7rUvQ
(from AliExpress Android)

Återkommer med recension!
av Schmoyoho
#1045626
Om jag förstår det rätt så kopplas manicken du länkar in via en 30-pin USB-kabel. Tyvärr måste jag säga jag tror det inte kommer fungera av den enkla anledningen att bilen inte klarar av att läsa en iPod/iPhone via USB-porten. Den kommunikationen måste ske via 30-pin-kontakten som sitter i bilen.

Nyare Volvos har en liknande egenhet. iPod-kontakten är där borta och istället sitter USB-porten lite prydligt monterad i armstödet men väljer du USB som uppspelningskälla och kopplar in en iPhone så händer ingenting och du måste istället välja just iPod på stereon. Jag anser mig själv vara ganska tekniskt lagd men jag hade en del problem i början med att utröna varför uppspelning över USB bara fungerade ibland (extra mycket så eftersom jag har en iPhone och inte en iPod, nog för att mjukvaran säkert är sånär likadan men tänkte väl inte längre än att det var två skilda ting).
av malmgren83
#1045788
Schmoyoho skrev:Om jag förstår det rätt så kopplas manicken du länkar in via en 30-pin USB-kabel. Tyvärr måste jag säga jag tror det inte kommer fungera av den enkla anledningen att bilen inte klarar av att läsa en iPod/iPhone via USB-porten. Den kommunikationen måste ske via 30-pin-kontakten som sitter i bilen.

Nyare Volvos har en liknande egenhet. iPod-kontakten är där borta och istället sitter USB-porten lite prydligt monterad i armstödet men väljer du USB som uppspelningskälla och kopplar in en iPhone så händer ingenting och du måste istället välja just iPod på stereon. Jag anser mig själv vara ganska tekniskt lagd men jag hade en del problem i början med att utröna varför uppspelning över USB bara fungerade ibland (extra mycket så eftersom jag har en iPhone och inte en iPod, nog för att mjukvaran säkert är sånär likadan men tänkte väl inte längre än att det var två skilda ting).
Ah ok, jag fattade beskrivningen som att man kunde plugga den i 30-pin kontakten i bilen. Finns ju bilder på en docka där den är inkopplad och jag har en sån kontakt monterad original. Men vi får väl se hur det går!
av Schmoyoho
#1047289
Sent svar men jag är i vanlig ordning trög. Blandade ihop dig med någon annan som hade en integrerad port i mittkonsollen, men det kanske också funkar om man väljer iPod på stereon? Återkom med resultaten för om den där grunkan funkar så är det ju desto billigare än en tune2air för 1200 kr :(
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1047860
Jag har påbörjat ett projekt i min V70 -11 för att kunna streama musik från mobilen.
Har skrivit i tråden på Swedespeed om vad jag kommit fram till så här långt.

I korthet är det så att den som har iPod-kontakten från Volvo i bilen behöver bara skaffa en Tune2Air eller motsvarande produkt med passande iPod-kontakt.

Om man som jag har den nyare USB-porten installerad från fabrik får man gå tillväga lite annorlunda. USB-porten är MFi-certifierad (Made For iPod/iPhone), och då ska man kunna koppla en iPod eller iPod-emulator i USB-porten. Men först krävs särskild programvara från Volvo.

Det finns tre olika programvaror:
1) 30775667 - USB. Alla bilar med fabriksmonterad USB har den, stöd för USB masslagringsenhet i FAT32 format. Ansluten iPod kommer att behandlas som ett vanligt USB-minne.
2) 31210409 - iPod. Fullt stöd för iPod, inget stöd för USB. USB i stereons menysystem ersätts av iPod.
3) 31210410 - USB och iPod Music Interface. Stöd för USB och iPod, i stereons menysystemet läggs iPod till de övriga alternativen (AUX, USB).

Jag har beställt en Tune2Air med USB-anslutning som är avsedd för MFi-certifierade USB-portar. Ska även låta min Volvoverkstad ladda in mjukvara 31210410, och förhoppningsvis ska det fungera sedan. Återkommer med resultat.

http://www.viseeo.com/ugC_ShowroomItem_ ... dShowID=21
http://www.viseeostore.com/catalog/prod ... tegory/16/

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]