Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loppan78
#1316031
Holt skrev:Återupplivar denna tråd då den känns mest relevant.

Har nyligen fixat mig en BLP-840 2016. Såg till att inte missa orginal förstärkare och Canbus under beställning, såg ut att alla rätta kablar följde med.
Härefter var min resa mycket lik Akita, kopplade bort batteriet och började såga bort bitar av radio skalet så allt passar. Ledde mikrofon och GPS pejler kablar runt tak och A stolpe via kreativa medel. Monterade stereons alla diverse kablar, vred på nyckeln och be till en högre makt att allt blir bra.
Ser ut att få GPS signal, hittar min mobil via blåtand utan problem, svarar till rattknapparna, hittar radio stationer utan större krux.
Inget ljud.
Inte ett knyst.

Jag undrar mig om det kan vara på grund av att jag lät Subwoofer kablarna vara ifred, så jag inte känner mig modig att skarva och gorma med dom.
Som kan ses på befogad bild, samt på bilder tidigare i denna tråd, verkar dom inte ämnade för varandra från början.
Hur är det nu meningen att man ska koppla dessa säkert, utan att orsaka en sen majbrasa? Finns det konverteringskabel för detta, eller är det kreativa lösningar som gäller?
Kan det till och med vara något helt annat som skapar tjärv?

Kabel med blå huvud: Subwoofer kabel från stereo
Kabel med gummi huvud: Subwoofer från bilen?
Den kabeln du måste koppla in är den blå kabeln med (som du uttrycker det) gummihuvud. Det är remoten till steget. Utan +12V på den så startar inte steget = inget ljud.
Den skall alltså ha +12V när tändningstyckeln är i radioläget.
Användarvisningsbild
av Akita
#1316037
Instämmer med Loppan78 - Holt, du har svar på ditt PM, (samma som jag postar här).

Om det är den inringade kabeln på bilden så är det tillslagskabeln till slutsteget. Den behöver bara få ström i samband med att du startar bilen. Kopplar du den på konstant spänning så är slutsteget alltid påslaget, även när du stänger av bilen. Det i sin tur kan göra att batteriet laddas ur.

Bild

Jag kopplade bara ihop den med en av sladdarna från bilen som får spänning när jag vrider på radioläget med nyckeln. Minns inte vilken men har du en multimeter eller liknande så kan du snabbt kolla vilken kabel som blir bra. Jag ville inte använda en strömtjuv på bilens originalkablage, så jag använder mig fortfarande av min tjuvkoppling...

Jag förlängde den blå kabeln med en annan sladd med passande kontakt som jag hade låg, och sen petade jag ner den andra änden på baksidan av bilens kontaktstycke, så att den fick kontakt med en sladd som får spänning i radioläge, och sen på med eltejp så att den skulle sitta kvar, och det gör den fortfarande, tre år senare.

Hoppas att det var den kabeln du menade, lycka till.

Ps. Kom på att tre år inte säger så mycket. Jag har kört c:a 10 000 mil på dom åren så det har blivit några timmar ;-)
av Holt
#1316085
Tack så hjärtligast för snabbt svar, båda två.

Vi letade runt efter rätta kablar med en multimeter, kom fram till att smartast skulle vara en av kablarna till cigarett uttaget. Där gjorde vi en avledning och kopplade ihop härvan med tillslagskabeln. Hipps vipps blev det liv och ljud! Men baklänges, då märker jag att jag kopplat vit och röd kablar till högtalarna baklänges. Skrock, skratt och koppla om så ser allt ut att fungera som det ska.

Motivationen med detta var, enligt den självkrönte experten i huset, "det skakar nog loss mitt i det om man klämmer in en kabel i dosan där, blir nog int så kul". Jag var inte heller så sugen på att klippa och skära i original kablarna, men i stunden kom vi inte på någon permanent lösning för kabeldosan. Märkte inte att någon kabel blev varm med radion på, känns OK.
Ska ta några bilder när vädret lugnar sig, kanske det kan vara till hjälp för andra i framtiden.

I övrigt, 10/10 instruktioner, känns mer logiskt när jag läst igenom några gånger. Ni ska båda ha stort tack för hjälpen. Det hade nog slutat med en strömtjuv på en sladd med konstant ström och ett dött batteri annars.

Edit: Bild på hervan, röd sladd från tillslag till cigguttag
herva.png
herva.png (103.23 KiB) Visad 3620 gånger
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1330530
Lyfter denna tråd igen

Har nyligen monterat in en BLP-840 i min v70 -07a och är nyfiken på vilka kartprogram ni använder.?

Tänker eftermontera en volvo original subwoffer om det är möjligt till BLP-840 enheten, någon som har erfarenhet av efter montering av original sub
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1330668
Pidde240 skrev:Kart programmet löst
Dela gärna med dig av din lösning, kanske kan hjälpa någon mera som har "samma fundering".

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1330677
Använder just nu iGO Nextgen och provade tidigare iGO Primo men tycker att iGO Nextgen fungerar helt klockrent och är lätt använt.

Någon som vet om det behövs ny mjukvara om man har efter monterat en original sub till Bluepower blp-840 eller det fungerar lika bra ändå
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1330678
Pidde240 skrev:Använder just nu iGO Nextgen och provade tidigare iGO Primo men tycker att iGO Nextgen fungerar helt klockrent och är lätt använt.

Någon som vet om det behövs ny mjukvara om man har efter monterat en original sub till Bluepower blp-840 eller det fungerar lika bra ändå
Det ska fungera utan någon mjukvara.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Pidde240
#1330680
Loppan78 skrev: ons 07 aug 2019, 09:32
Pidde240 skrev:Använder just nu iGO Nextgen och provade tidigare iGO Primo men tycker att iGO Nextgen fungerar helt klockrent och är lätt använt.

Någon som vet om det behövs ny mjukvara om man har efter monterat en original sub till Bluepower blp-840 eller det fungerar lika bra ändå
Det ska fungera utan någon mjukvara.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Tackar för svaret
Användarvisningsbild
av Pidde240
#1331232
Någon som vet hur man blir av med fel koden när man har bytt till Bluepower BLT-840

felkod
CEM-1A59 Kommunikation med AUM-styrenhet signal saknas

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]