Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loppan78
#1087787
Har du fått adaptern?
Du måste ha haft tur med din mailkontak med BP.
Jag har aldrig lyckats att få svar ifrån dom. Har kontaktakt dom flera gånger via både mail och på facebook.
Användarvisningsbild
av Akita
#1087899
Jodå, idag kom den, men inte den som skickades i onsdags i förra veckan. Efter lite mejl fram och tillbaka så skickade
dom dels adaptern, till höger, inte alls vad jag väntade mig, men också en lågnivå härva, till vänster, häromdagen.
Bild
Den var inte med när enheten kom men nu har jag det jag behöver, hoppas jag. Har inte hunnit prova än.

Den första adaptern är fortfarande missing in action, ingen aning om var den är men nu som sagt, så hoppas jag att
jag har det som behövs för min del. Tydligen så ska lågnivå härvan kopplas in på enheten, utan inblandning av den grå
kontakten på tidigare bilder. Ber att få återkomma när jag pluggat in allt.

Radion sen, testade den idag, på ett ställe där jag vet att det varit problem med mottagningen på originalstereon.
BLP-840 är känsligare, mer sprak och så, märkbart men inte störande, på vägen dit, (2 mil utanför stan, Mix Megapol).
När jag kom fram till den plats där det var som sämst innan så var det i princip likvärdigt originalet. Så ja, unset sämre
på vägen men på plats, ingen större skillnad.

Lattjo att du inte fått kontakt med dom, för mig har de alltid svarat inom 24 timmar. // Cheers
Användarvisningsbild
av Akita
#1087920
It's alive! ^^ Inte utan en sista knorr på allting dock. Adaptern ställde
till det för mig... Kopplade in, inget ljud. Kopplade om, kopplade om igen,
inget ljud. Tänkte i mitt stilla sinne... inte så fina tankar... Men, efter att
ha andats lite och funderat en stund så...

Remote - Tillslagskabeln för steget. Ni ser den där fula blå lilla äckliga
tåten på bilden ovan... Den var man tydligen tvungen att koppla in också.
Ingenstans att koppla in den så har tjuvkopplat den för nu på radioläget,
får göra om, göra bättre, vid ett senare tillfälle.

Huvudsaken är att allt funkar nu iaf, ljud överallt, som låter över förväntan.
Originalhögtalare i bilen men känns som att det räcker till för mig. Lite knuff
i basen och justeringarna på EQ'n gör skillnad.

Återkommer vid tillfälle. Glad midsommar på er. // Cheers
Användarvisningsbild
av Akita
#1088703
Loppan78 skrev:Nå hur går det med stereon, fortfarande nöjd?
Tänkte ev. lägga en beställning snart. Såg att dom hade erbjudande nu.
Jo, jag är nöjd. Utöver när jag testade radion så har jag bara kört på videos via bakre usb,
där finns det en grej som jag stört mig på.

Shuffle vill inte som jag. Dels så "glömmer" enheten att jag vill ha shuffle på när jag stängt
av bilen så den får jag slå på varje gång. Kanske en bisak men om den kan minnas allt
annat så varför inte det. Sen är det vilka videos den väljer, ofta den kommer tillbaka till
samma efter bara ett par mellanspel. Nu funkar ju rattknapparna u.a. så det går fort att
byta video men ändå, värt att nämna. Kanske bara är så här på just usb, ingen aning.
Det ligger 253 videos på minnet i vilket fall...

Visste att det var vågat att köpa den, baserat på olika forum på internet, men nånting kul
ville jag lägga skatteåterbäringen på. Ni vet att jag fick mer än vad jag beställde/betalade för
men ja, jag är nöjd. Känner att jag skulle kunna få ut mer av den om jag bytte lite högtalare
och sånt, original pallar inte att köra det som enheten ger.

Supporten verkar vara lite av gambling efter vad du berättat innan, har som sagt fått
svar inom 24 timmar på mejl, fått saker skickat, (med ett undantag som ingen vet vart den är).

Installationen sen, Plug & Play absolut, bortsett från två ingrepp med Dremel i bilen. Hade jag
talat om/hade de vetat om att jag hade extern förstärkare från början så hade de säkert skickat
adapter från början, men det är bara en gissning. Kanske idé att upplysa dom om det ifall ni
har en vid beställning? Obefintliga monteringsanvisningar men det är bara titta på kontakterna
innan ni pluggar in dom, alla är olika. Ett tips kan ju vara att demontera innan beställning så ni
vet hur det ser ut, ta en bild eller två och om möjligt, bifoga dom till BP.

I mitt fall, nio skruvar att skruva på, tre kontakter att koppla in i bilen + remotekabeln som
tog en stund att "komma på". Hade jag haft allt från början och inte behövt kapa i stereohuset så
hade ur och i koppling tagit max 15 minuter, med kapning 20 min, (ni ser ju ovan vart jag har kapat).

Gör inte som jag, KOPPLA FRÅN batteriet! Nu har jag en snäll bilmekaniker som släcker
SRS varningen gratis åt mig men den lär med största sannolikhet tändas även för er om batteriet
är inkopplat, dumt att skapa fel om man kan undvika dom. Var försiktig när ni monterar enheten
i bilen, det är en del sladdar som ska in, lätt att de kläms på en del vassa kanter.

Sammanfattning, klart värt det jag betalade, har fått det jag ville ha och mer därtill, även om
det har tagit tid av olika orsaker. Varit lite o pyssla med under midsommarhelgen nu så jag har inte
hunnit prova allt, ber att få återkomma när jag har lite mer att skriva om. // Cheers

**Ps. "Såg att dom hade erbjudande nu" <- Var såg du det?
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1088874
Installationen är jag inte så orolig för, har monterat och grejat en hel del med bilstereo. Det är funktionen på själva enheten som jag undrar över / är orolig för.
av Andis
#1088917
Tänkt länge att jag ska hålla mig lugn och inte köpa en sån här. (Rädd för hur bra den fungerar med resten av ljudsystemet) Men måste onekligen säga att det frestar. Blir kul att höra i din tråd vidare hur den fungerar.

En liten backkamera tillkoplad till den skulle verkligen vara pricken över i:et har en ide att ha backkamera på insidan av rutan precis ovan bromsljuset riktad neråt. Sen när det är snöslask eller annat så kör man bara torkaren och har helt perfekt bakåtsikt i backkameran.
Användarvisningsbild
av Loppan78
#1089050
Akita skrev:......
En lite fråga till.
Hur är det med signalen ifrån backsensorerna, fungerar den som original dvs. att det även piper fast stereon är avstängd eller måste den här vara igång för att det ska pipa?
Användarvisningsbild
av Akita
#1090051
Loppan78 skrev:
Akita skrev:......
En lite fråga till.
Hur är det med signalen ifrån backsensorerna, fungerar den som original dvs. att det även piper fast stereon är avstängd eller måste den här vara igång för att det ska pipa?
Enheten startar upp backläget när jag lägger i backen, oavsett om den är påslagen eller inte.

Kan även nämna - Jag var till min snälla bilmekaniker för att släcka SRS varningen varpå han
även var tvungen att identifiera enheten i CB systemet. Ny enhet, nytt ID, typ. Eftersom originalstereon
var utbytt så hade jag, enligt datorn, ingen radio i bilen. Nu var det inga problem att göra och han är
som sagt väldigt snäll den här killen så jag behövde inte betala något för det.

Fick samtidigt reda på div. felkoder som fanns i bilen, han nollade även dom men nu vet jag vad
jag har att "se fram emot", EGR ventilen t.ex. ^^

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]