Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#985467
Hjälp!
Har letat förtvivlat i menyerna efter en inställning där jag kan få tillbaka varningsljudet för fartkamerorna. Minns inte hur eller när ljudet försvann, men nuförtiden är det tyst. Varningssymbolen dyker upp som den ska i övre högre hörnet av navigator-displayen, men den ser men ju inte om man inte rågar titta dit just då.

Frågan gäller en XC60 MY14 med Sensus Navigation, förmodligen uppdaterad till senaste versioner av allting. Någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
av C.W.
#985486
sensus.gif
inställning
sensus.gif (180.75 KiB) Visad 11099 gånger
Under Nav / Inställningar / Vägledningsalternativ / Fartkameravarning
Föraren uppmärksammas med en akustisk
signal samt en symbol då bilen närmar sig en
trafiksäkerhetskamera

Finns även under Nav / Inställning / Vägledningsalternativ / Lagrad Plats notifikation
för de POI som du lagt in själv
Manual
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p17946.pdf
Användarvisningsbild
av PaNi
#985500
Tack C.W., men så långt är jag med. Den rutan är ikryssad, men det är ändå helt tyst när fartkamerorna dyker upp. Vill minnas att man kunde höja och sänka volymen på varningarna på samma sätt som man kan justera volymen på ringsignaler och röstvägledning, men jag hittar inte detta.

Fler bra tips?
Användarvisningsbild
av Rillee
#985506
Sound knappen på volym vredet. Finns lite olika inställningar där.
Användarvisningsbild
av PaNi
#986650
Nu har jag experimenterat lite själv. Varningen för fartkameror verkar följa samma inställning som röstvägledning. Stänger man av röstvägledningen så försvinner även varningen. Så utbota korkat!!! Jag och säkert många med mig orkar inte lyssna på tjatet om när jag ska svänga, men uppskattar att bli påmind om kamerorna. Volvo, gör om och gör rätt.
Användarvisningsbild
av C.W.
#987645
PaNi skrev:Nu har jag experimenterat lite själv. Varningen för fartkameror verkar följa samma inställning som röstvägledning. Stänger man av röstvägledningen så försvinner även varningen. Så utbota korkat!!! Jag och säkert många med mig orkar inte lyssna på tjatet om när jag ska svänga, men uppskattar att bli påmind om kamerorna. Volvo, gör om och gör rätt.
bra :-)-)
Användarvisningsbild
av leiwi
#987704
C.W. skrev:
PaNi skrev:Nu har jag experimenterat lite själv. Varningen för fartkameror verkar följa samma inställning som röstvägledning. Stänger man av röstvägledningen så försvinner även varningen. Så utbota korkat!!! Jag och säkert många med mig orkar inte lyssna på tjatet om när jag ska svänga, men uppskattar att bli påmind om kamerorna. Volvo, gör om och gör rätt.
bra :-)-)

Nej kameravarningen fungerar (eller skall fungera ) oavsett om du har tystat vägledningen eller ej. Kameravarningen fungerar oavsett vilken meny du har uppe du behöver alltså inte ha navigationen "tänd" för att få höra kameravarningarna . Fungerar inte detta på din bil har du förmodligen något fel i mjukvaran .
Volvo on call och GSM

nä, alltså, du kommer intekunna kö[…]

Köpråd

V60 Diesel borde vara snålare på dropp[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]