Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1024095
Har redan jagat min pst vilken hänvisade mej till att köra med röstvägledningen. Men det fungerar bara det är volym på röstvägledning och varning är ibockat, man behöver inte ha navin igång.
Så resultatet är att jag kör runt med navigatorn som fartkameravarning och navigerar på "känn". Vägrar lyssna på skavsåret till röstvägledning, jag har ögon att se med. Extremt irriterande.
av Niclas
#1030505
Jag tror jag har lösningen på problemet och det är att när "hon" pratar så vrider man ner ljudet till noll. Då funkar fortfarande Fartkameravarningen :D Det funkar alltså inte att trycka på "sound" och vrida ner därifrån.
av Trollet99
#1030816
Nu har jag testat en del och konstigt nog verkar det vara en bugg! När jag startar och kör så funkar det cirka en halvtimme som det ska sen börjar fartkameravarningarna leva ett eget liv. Ibland helt tyst trots att man kör förbi en symbol i sensus nav. Ibland plingar det 1000 m innan kameran och ibland försvinner symbolen i sensus fast den lyst innan. Mkt märkligt men tar man bort "bocken" fartkameravarning i inställningar och sätter dit den igen så resettas allt och det funkar några kameror till (typ 30 min). Allt detta går bara återskapa vid långkörning för mig. Någon kommentar från övriga?
av andersuw
#1030851
Trollet99 skrev:Nu har jag testat en del och konstigt nog verkar det vara en bugg! När jag startar och kör så funkar det cirka en halvtimme som det ska sen börjar fartkameravarningarna leva ett eget liv. Ibland helt tyst trots att man kör förbi en symbol i sensus nav. Ibland plingar det 1000 m innan kameran och ibland försvinner symbolen i sensus fast den lyst innan. Mkt märkligt men tar man bort "bocken" fartkameravarning i inställningar och sätter dit den igen så resettas allt och det funkar några kameror till (typ 30 min). Allt detta går bara återskapa vid långkörning för mig. Någon kommentar från övriga?
Har du provat att helt enkelt "boota om" bilen (återställa till fabriksinställningarna)? Det är ju ett datasystem det handlar om och sådana kan som bekant hamna i tillstånd som gör att de inte riktigt funkar som de skall, vilket dessbättre ofta kan avhjälpas genom att man startar om dem. Jag har varit tvungen att göra "reset" på min V70 D4 -15 inte mindre än tre gånger därför att navigationen "hängt sig". Alla tre gångerna hände det vid försök att mata in POIer och orsaken var i samtliga fall att POI-filerna inte såg ut riktigt som de skulle (skräptecken eller felaktig syntax).

Detta vittnar mest om amatörmässig programmering från den som tillverkat navigationssystemet. Naturligtvis borde systemet kolla att POI-filen följer spelreglerna och meddela att den är korrupt om den inte gör det istället för att permanent sätta systemet ur spel, åtminstone delvis. Att systemet inte längre funkade som det borde visade sig i mitt fall genom att det inte längre gick att mata in några POIer överhuvudtaget, inte ens via filer som var helt korrekta, och genom att systemet rapporterade att det konsumerat en del minne utan att det fanns några POI-filer motsvarande den förbrukningen eller genom att det inte längre gick att radera inmatade POIer. Men man kan förstås tänka sig felfunktioner av alla möjliga slag om något gått galet, t.ex. dem du noterat.

Innan man gör "reset" bör man förstås kolla upp vilka inställningar i bilen man har som avviker från standardvärdena. Lyckligtvis hade jag fört anteckningar om den saken så det var inget problem för min del. Om man har VoC får man också räkna med att mata in sitt Volvo ID i bilen igen, inklusive förnyad procedur för att aktivera det via epost. Däremot verkar man inte behöva para ihop telefonen med VoC en gång till. Hur som helst handlar det inte om någon jättelik manöver för att återställa bilen efter en "reset". Fast man borde förstås inte behöva ta det steget överhuvudtaget. Det skulle också underlätta om man kunde göra "reset" enbart på navigationen, men det verkar tyvärr inte vara möjligt.
av Kluster
#1031015
Håller med, mycket bra information, leiwi!

Får nog även jag testa detta, kan skylla på detta när jag ska leka tomte i övermorgon för kidsen! :twisted:
av andersuw
#1031034
Trollet99 skrev:Okej. Tack för ett utförligt svar. Kanske värt att prova! Hur gör man en reebot på bilen? Behövs vida?
Det är mycket enkelt att göra en total reset på bilen. Du går bara till MY CAR-menyn och väljer sedan "Inställningar" och "Återställ till fabriksinställningar". Detta är också vad Volvo rekommenderar att man gör vid ägarbyte. VIDA behöver inte involveras på något sätt.

Vad jag glömde nämna är att du innan du gör detta också bör se till att exportera de egna POIer som du till äventyrs matat in eftersom de försvinner vid "reseten". Bara att mata in dem på nytt efter att systemet startat om.
av Trollet99
#1031566
andersuw skrev:
Trollet99 skrev:Okej. Tack för ett utförligt svar. Kanske värt att prova! Hur gör man en reebot på bilen? Behövs vida?
Det är mycket enkelt att göra en total reset på bilen. Du går bara till MY CAR-menyn och väljer sedan "Inställningar" och "Återställ till fabriksinställningar". Detta är också vad Volvo rekommenderar att man gör vid ägarbyte. VIDA behöver inte involveras på något sätt.

Vad jag glömde nämna är att du innan du gör detta också bör se till att exportera de egna POIer som du till äventyrs matat in eftersom de försvinner vid "reseten". Bara att mata in dem på nytt efter att systemet startat om.
Okej. Tackar för infon. Ska testa detta! :-)

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]