Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#996033
Ska in på första sevicen i början av september och min PST är informerad om problemet!
av Izznougoud
#1001391
Kluster skrev:Ska in på första sevicen i början av september och min PST är informerad om problemet!
Hur gick det Kluster? Har du varit inne på din service än?

Jag har precis samma problem på min V60 CC MY16. Hade min inne på service i måndags och fick till svar att det nog skulle vara så att det är tyst om röstvägledningen är avstängd. Jag påtalade att min kollega som har en V60 OR MY15 inte funkade på det sättet utan varnade med signal även om röstvägledningen är avstängd. Svaret jag fick var att MY15 nog har en annan mjukvara i bilen och att den kanske fungerade på ett annat sätt.

Deras lösning var att installera fartkameror som POI

Berätta gärna om dina erfarenheter efter ditt besök. Jag tror nämligen inte på att Volvo medvetet ändrat denna funktion i bilens mjukvara utan att det i så fall rör sig om en bugg eller programmeringsmiss.
av Kluster
#1001409
Izznougoud skrev:
Kluster skrev:Ska in på första sevicen i början av september och min PST är informerad om problemet!
Hur gick det Kluster? Har du varit inne på din service än?

Jag har precis samma problem på min V60 CC MY16. Hade min inne på service i måndags och fick till svar att det nog skulle vara så att det är tyst om röstvägledningen är avstängd. Jag påtalade att min kollega som har en V60 OR MY15 inte funkade på det sättet utan varnade med signal även om röstvägledningen är avstängd. Svaret jag fick var att MY15 nog har en annan mjukvara i bilen och att den kanske fungerade på ett annat sätt.

Deras lösning var att installera fartkameror som POI

Berätta gärna om dina erfarenheter efter ditt besök. Jag tror nämligen inte på att Volvo medvetet ändrat denna funktion i bilens mjukvara utan att det i så fall rör sig om en bugg eller programmeringsmiss.
Nu på tisdag den 8 sept ska jag in på service, återkommer då med besked!
Har bett min PST "blåsa" om mjukvaran.

Verkligen skumt, det där svaret från din verkstad köper jag inte. Det är ju i så fall samma sak på min och det är också en MY15.
Min far som har en XC60 D4 AWD MY15 har samma problem trots att han inte har VOC som jag då bilen sänder iväg GPS-koordinaterna hela tiden i bakgrunden med andra ord ska ju navigationen känna av vart fartkamerorarna är :roll:
Användarvisningsbild
av C.W.
#1001415
Ja, verkar helt skumt.
Jag vet att jag har haft pling och dubbelpling men numera är det tyst.
Kommer i.o.f. upp en varning men inget ljud.
Har också lagt in Kameror som POI från
http://speedcam.se/
av Kluster
#1002232
Bilen inne på service nu, min TS har avsatt extra tid att kolla igenom problemet med just fartkameraindikeringen :-)-)
av Izznougoud
#1003639
Det här är svaret jag fick när jaag mailade kundsupporten på Volvo och beskrev problemet med tyst fartkameravarning.

"Hej!

Tack för ditt mail till oss.

Detta är en ändring som gjordes under bytet till modellår -16, vilket innebär att man precis som du säger behöver ha röstvägledning aktiverad för att få en ljudsignal. Varför denna ändring gjordes har jag tyvärr inget svar på men jag har hört mig för och det är tyvärr inget som går att ändra."

Det ser inte lovande ut :(
av Kluster
#1003692
Lite återkoppling från senaste servicen.

Min PST forskade lite närmare i min fråga genom att kolla direkt med Volvo samt även ta in en "Sensus-expert" de har på företaget. Svaret de fick från Volvo är att det har skett en "förändring" (ändring av lagen?) hos Volvo gällande fartkameravarningen att detta "får" navigationen inte ge ifrån sig någon form av indikering i form av ljud eller visuellt.
Jag har senaste mjukvaran för kartuppdateringen (Publicerad: 2015-04-22, Utgåva: 31421079, CD-databas: MCA/14/29) och de kunde varken bekräfta eller dementera om denna förändring "låg" med i senaste mjukvaran.

Ett par dagar efter min service hade min fru bilen och mellan Falun-Hedemora finns det två kameror och den indikerade då via ljud, dock ej visuellt då navigationen var ej igång. Då hade jag heller inte aktiverat POI så då BÖR Sensus-systemet fått någon form av "omstart" eftersom det nu helt plöstligt fungerade.

Har i helgen laddat ner POI (laser- och kontrollplatser) från Speedcam men, om jag ska vara lite kinkig, så indikerar POI både ljud och visuellt för kontrollplatser dvs där polisen kan manuellt stå och "skjuta". Ska försöka hitta på en utan detta och endast köra laser/kameror.

Blev jag något klokare sen min PST luskade vidare i frågan angående avsaknad av ljud och visuell fartkameravarning? Nej, inte direkt.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1003793
Kluster skrev:Lite återkoppling från senaste servicen.

Min PST forskade lite närmare i min fråga genom att kolla direkt med Volvo samt även ta in en "Sensus-expert" de har på företaget. Svaret de fick från Volvo är att det har skett en "förändring" (ändring av lagen?) hos Volvo gällande fartkameravarningen att detta "får" navigationen inte ge ifrån sig någon form av indikering i form av ljud eller visuellt.
Jag har senaste mjukvaran för kartuppdateringen (Publicerad: 2015-04-22, Utgåva: 31421079, CD-databas: MCA/14/29) och de kunde varken bekräfta eller dementera om denna förändring "låg" med i senaste mjukvaran.

Ett par dagar efter min service hade min fru bilen och mellan Falun-Hedemora finns det två kameror och den indikerade då via ljud, dock ej visuellt då navigationen var ej igång. Då hade jag heller inte aktiverat POI så då BÖR Sensus-systemet fått någon form av "omstart" eftersom det nu helt plöstligt fungerade.

Har i helgen laddat ner POI (laser- och kontrollplatser) från Speedcam men, om jag ska vara lite kinkig, så indikerar POI både ljud och visuellt för kontrollplatser dvs där polisen kan manuellt stå och "skjuta". Ska försöka hitta på en utan detta och endast köra laser/kameror.

Blev jag något klokare sen min PST luskade vidare i frågan angående avsaknad av ljud och visuell fartkameravarning? Nej, inte direkt.
Ja lite tråkigt att volvo faktiskt pratar en massa dumheter i många fall, som jag sagt tidigare så är nog sensus ett av Volvos mest okända system (för dom själva )
Att det skulle vara en lagändring är ju nonsens, och vad gäller kartuppdateringen från i april 15 så är det heller inte några "funktionsförändringar " där heller .

Någon typ av uppdatering har ju ditt system fått vid servicen , då du nu får "pling" oavsett vilken meny du har uppe ( och det är så det skall fungera) oavsett vad någon PST säger .
Navigationen är ju ALLTID i gång när bilen används oavsett om du som förare använder den eller ej, flera system är beroende av den och det är därför systemet är monterat i samtliga fordon oavsett om den har sensus navigation eller ej. :D
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]