- lör 05 okt 2024, 18:34
#1591191
Bakgrund
I maj 2023 började jag uppgradera ljudet i min Volvo XC60 (2019) som hade High Performance-systemet. Köpte bilen ny och det enda jag ångrar i efterhand, var att jag inte lade till lite pengar för ett bättre ljudsystem när jag beställde bilen.
Uppgradering på gång
Efter att både ha läst på, och rådfrågat olika återförsäljare av billjud, så lämnade jag bilen till Fatman Customs i Göteborg, som var det företag som var absolut bäst, både när det gäller att svara på frågor, ge förslag på den bästa lösningen för mina behov, samt att de kunde lösa monteringen till mest fördelaktigt pris och på en dag som passade mig (då jag bor långt från Göteborg). Mitt önskemål med uppdateringen var att få en snyggare ljudbild, med bättre bas och renare diskant och att kunna spela lite högre (och fortfarande ha en snygg ljudbild utan att det blev "EPA-dunk" av det hela). Ville inte ha någon extra baslåda eller så, utan att allt skulle monteras osynligt.
Produkter
Jag valde Phoenix Gold's uppgraderingspaket (ZDAPV1) samt deras högtalarkit specialanpassat för framdörrarna (ZDSV1):
https://phoenixgold-eu.com/product/zdap ... er-up-kit/
https://phoenixgold-eu.com/product/zdsv ... eaker-kit/
När jag hämtade bilen
Givetvis hade jag höga förväntningar när jag hämtade bilen. Att ställa bilens EQ "rakt" samt de inbyggda bas- och diskantinställningarna på noll, kunde man börja med att göra, då det direkt märktes stor skillnad i basen. Annars upplevde jag inte att ljudet var något speciellt alls.... MEN... högtalare ska ju "spelas in", vilket kan ta 100-150 timmar att göra, så jag avvaktade någon månad innan jag började göra någon mer avancerad ljudinställning med Phoenix Gold's programvara för DSP-effektförstärkaren: https://phoenixgold-eu.com/product/zda4 ... ith-6-dsp/
Det jag däremot behövde göra direkt, var att öka på volymen på det nya slutsteget, eftersom jag upptäckte att jag behövde ha mycket högre volymnivå i bilen jämfört med tidigare. Men det var lätt att åtgärda.
Ljudinställning
Efter någon månad kopplade jag in min bärbara dator till DSP-förstärkaren med en USB-kabel, startade programvaran ZDA4.6 Software och då var det bara att köra igång med "soundchecken".
Det finns färdiga ljudinställningar att ladda ner för Volvo-bilar: https://phoenixgold-eu.com/downloads/#1 ... 031a9-79a3
Jag upplevde dock att de inte var optimala, så jag har ställt ljudet manuellt med programvaran, för att hitta den ljudbild som jag önskar ha.
Uppgradering 2
Ljudet i framsystemet blev kanonbra, men för att få ännu bättre ljud valde jag ett år senare att även uppgradera högtalarna i bakdörrarna till Phoenix Gold's kit för detta (ZDSV2): https://phoenixgold-eu.com/product/zdsv ... eaker-kit/
Även denna gång märktes skillnad direkt, men jag lät högtalarna "spelas in" innan jag gav mig in på en mer noggrann ljudinställning.
Resultat
Ljudet låter BETYDLIGT bättre i bilen! Det är rent, klart, har en bas "som det finns att ta av" om man önskar och ljudbilden går inte att jämföra med hur det lät tidigare. Tidigare var man lite rädd när man bläddrade bland låtar/kanaler, att det skulle komma höga basljud som riskerade att spräcka högtalarna, men det behöver man inte oroa sig över längre. De personer som har åkt med i bilen har berömt ljudet (utan att innan känna till att det är uppgraderat) för att det varit kraftfullt och snyggt, oavsett om man spelat på lägre eller högre volym. Om man ökar volymen så följer balansen mellan diskant, mid och bas med väldigt snyggt, så det blir sällan så att basen "sticker iväg" och blir för hög.
Bra att veta
Jag är musiker sedan barnsben och har jobbat med ljud och ljudinställningar, så jag visste ju vilka frekvenser jag skulle justera för att få den ljudbild jag önskade. Om man inte har den kännedomen, kan det vara besvärligare att hitta det perfekta ljudet, för man MÅSTE efterjustera. Mycket kan man göra via bilens inbyggda EQ och inställningar för diskant och bas, men för att få ut mer måste man använda DSP-programvaran.
Tips för ljudinställning
Det finns inga rätt eller fel när det gäller ljud. Det beror helt enkelt på hur man vill ha det!
Personligen önskade jag ett rent, klart och snyggt ljud. Jag gillar bastrycket från en bastrumma, men uppskattar inte att hela bilen vibrerar av bastoner.
Allra först nollställde jag bilens EQ samt inställningar för bas och diskant. Därefter justerade jag balansen för vänster och höger, samt mellan fram- och baksystem. Det här är den inställning jag kör med för närvarande:
Sedan använde jag bilens egna inställningar för bas och diskant, för att hitta en hyffsad ljudbild att utgå ifrån. Såhär ser de inställningarna ut idag:
Som jämförelse kommer här en bild på hur ljudinställningarna i bilen såg ut INNAN jag uppgraderade ljudsystemet. Det är en viss skillnad!
Den mer avancerade ljudinställningen sker med en bärbar dator inkopplad till DSP-förstärkaren genom en USB-kabel. Där kan man justera volymen för de olika högtalarna, ställa in tidsfördröjning, justera ljudet via equalizern osv. Det kräver tid, men det är värt den tiden för att få det fina ljudet!
Såhär ser inställningarna ut för mitt framsystem:
Såhär ser inställningarna ut för de bakre högtalarna:
Jag har finjusterat några gånger, men känner mig ganska nöjd med det resultat jag har nu. Ljudinställningen funkar till alla musikstilar, vilket är perfekt då jag är allätare av musik. Vanligtvis ändrar jag endast basen med bilens egen kontroll för det, när det behövs.
Jag har ingen erfarenhet av vare sig Harman/Kardon- eller Bowers & Wilkins-systemen, så jag kan inte bedöma hur de motsvarar den ljudanläggning jag har idag. Men jag känner inte att jag saknar någonting idag.
Kostnader
ZDAPV1 (DSP-förstärkare): 4499:-
ZDSV1 (3-vägs framsystem): 5499:-
ZDSV2 (2-vägs baksystem): 3299:-
+ arbete
Om det är värt pengarna? För mig är det det!
Hoppas nu att detta (långa) inlägg kan ge lite vägledning när det gäller uppgradering av ljud i bilen för dig!
I maj 2023 började jag uppgradera ljudet i min Volvo XC60 (2019) som hade High Performance-systemet. Köpte bilen ny och det enda jag ångrar i efterhand, var att jag inte lade till lite pengar för ett bättre ljudsystem när jag beställde bilen.
Uppgradering på gång
Efter att både ha läst på, och rådfrågat olika återförsäljare av billjud, så lämnade jag bilen till Fatman Customs i Göteborg, som var det företag som var absolut bäst, både när det gäller att svara på frågor, ge förslag på den bästa lösningen för mina behov, samt att de kunde lösa monteringen till mest fördelaktigt pris och på en dag som passade mig (då jag bor långt från Göteborg). Mitt önskemål med uppdateringen var att få en snyggare ljudbild, med bättre bas och renare diskant och att kunna spela lite högre (och fortfarande ha en snygg ljudbild utan att det blev "EPA-dunk" av det hela). Ville inte ha någon extra baslåda eller så, utan att allt skulle monteras osynligt.
Produkter
Jag valde Phoenix Gold's uppgraderingspaket (ZDAPV1) samt deras högtalarkit specialanpassat för framdörrarna (ZDSV1):
https://phoenixgold-eu.com/product/zdap ... er-up-kit/
https://phoenixgold-eu.com/product/zdsv ... eaker-kit/
När jag hämtade bilen
Givetvis hade jag höga förväntningar när jag hämtade bilen. Att ställa bilens EQ "rakt" samt de inbyggda bas- och diskantinställningarna på noll, kunde man börja med att göra, då det direkt märktes stor skillnad i basen. Annars upplevde jag inte att ljudet var något speciellt alls.... MEN... högtalare ska ju "spelas in", vilket kan ta 100-150 timmar att göra, så jag avvaktade någon månad innan jag började göra någon mer avancerad ljudinställning med Phoenix Gold's programvara för DSP-effektförstärkaren: https://phoenixgold-eu.com/product/zda4 ... ith-6-dsp/
Det jag däremot behövde göra direkt, var att öka på volymen på det nya slutsteget, eftersom jag upptäckte att jag behövde ha mycket högre volymnivå i bilen jämfört med tidigare. Men det var lätt att åtgärda.
Ljudinställning
Efter någon månad kopplade jag in min bärbara dator till DSP-förstärkaren med en USB-kabel, startade programvaran ZDA4.6 Software och då var det bara att köra igång med "soundchecken".
Det finns färdiga ljudinställningar att ladda ner för Volvo-bilar: https://phoenixgold-eu.com/downloads/#1 ... 031a9-79a3
Jag upplevde dock att de inte var optimala, så jag har ställt ljudet manuellt med programvaran, för att hitta den ljudbild som jag önskar ha.
Uppgradering 2
Ljudet i framsystemet blev kanonbra, men för att få ännu bättre ljud valde jag ett år senare att även uppgradera högtalarna i bakdörrarna till Phoenix Gold's kit för detta (ZDSV2): https://phoenixgold-eu.com/product/zdsv ... eaker-kit/
Även denna gång märktes skillnad direkt, men jag lät högtalarna "spelas in" innan jag gav mig in på en mer noggrann ljudinställning.
Resultat
Ljudet låter BETYDLIGT bättre i bilen! Det är rent, klart, har en bas "som det finns att ta av" om man önskar och ljudbilden går inte att jämföra med hur det lät tidigare. Tidigare var man lite rädd när man bläddrade bland låtar/kanaler, att det skulle komma höga basljud som riskerade att spräcka högtalarna, men det behöver man inte oroa sig över längre. De personer som har åkt med i bilen har berömt ljudet (utan att innan känna till att det är uppgraderat) för att det varit kraftfullt och snyggt, oavsett om man spelat på lägre eller högre volym. Om man ökar volymen så följer balansen mellan diskant, mid och bas med väldigt snyggt, så det blir sällan så att basen "sticker iväg" och blir för hög.
Bra att veta
Jag är musiker sedan barnsben och har jobbat med ljud och ljudinställningar, så jag visste ju vilka frekvenser jag skulle justera för att få den ljudbild jag önskade. Om man inte har den kännedomen, kan det vara besvärligare att hitta det perfekta ljudet, för man MÅSTE efterjustera. Mycket kan man göra via bilens inbyggda EQ och inställningar för diskant och bas, men för att få ut mer måste man använda DSP-programvaran.
Tips för ljudinställning
Det finns inga rätt eller fel när det gäller ljud. Det beror helt enkelt på hur man vill ha det!
Personligen önskade jag ett rent, klart och snyggt ljud. Jag gillar bastrycket från en bastrumma, men uppskattar inte att hela bilen vibrerar av bastoner.
Allra först nollställde jag bilens EQ samt inställningar för bas och diskant. Därefter justerade jag balansen för vänster och höger, samt mellan fram- och baksystem. Det här är den inställning jag kör med för närvarande:
Sedan använde jag bilens egna inställningar för bas och diskant, för att hitta en hyffsad ljudbild att utgå ifrån. Såhär ser de inställningarna ut idag:
Som jämförelse kommer här en bild på hur ljudinställningarna i bilen såg ut INNAN jag uppgraderade ljudsystemet. Det är en viss skillnad!
Den mer avancerade ljudinställningen sker med en bärbar dator inkopplad till DSP-förstärkaren genom en USB-kabel. Där kan man justera volymen för de olika högtalarna, ställa in tidsfördröjning, justera ljudet via equalizern osv. Det kräver tid, men det är värt den tiden för att få det fina ljudet!
Såhär ser inställningarna ut för mitt framsystem:
Såhär ser inställningarna ut för de bakre högtalarna:
Jag har finjusterat några gånger, men känner mig ganska nöjd med det resultat jag har nu. Ljudinställningen funkar till alla musikstilar, vilket är perfekt då jag är allätare av musik. Vanligtvis ändrar jag endast basen med bilens egen kontroll för det, när det behövs.
Jag har ingen erfarenhet av vare sig Harman/Kardon- eller Bowers & Wilkins-systemen, så jag kan inte bedöma hur de motsvarar den ljudanläggning jag har idag. Men jag känner inte att jag saknar någonting idag.
Kostnader
ZDAPV1 (DSP-förstärkare): 4499:-
ZDSV1 (3-vägs framsystem): 5499:-
ZDSV2 (2-vägs baksystem): 3299:-
+ arbete
Om det är värt pengarna? För mig är det det!
Hoppas nu att detta (långa) inlägg kan ge lite vägledning när det gäller uppgradering av ljud i bilen för dig!