Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av KikkiDanielsson
#1245229
Hej,

Hade tänkt koppla in ett extra batteri i bak på min 940.

Kan jag koppla enligt denna planen?
Tänkte ha 2 likadana batterier.
Tack så mycket, är ny på detta och vill inte göra fel!


Untitled.png
Add description
Untitled.png (5.93 KiB) Visad 1941 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245233
Om du skulle få brist på ström och ska försöka starta motorn så ryker den säkringen all världens väg. startmotorn drar flera 100 ampere. I båten har jag 2 st batterier ungefär som du, dom är bara kopplade samman när generatorn laddar. Alltså när motorn går laddar det båda batterierna men när motorn står stilla är kontakten bruten mellan batterierna och du kan inte dra slut på batteriet till startmotorn. Det kallas för skiljerelä och finns lite olika lösningar. Biltema har en typ men jag hade i flera år ett vanligt extraljusrelä och det funkade bra. Har nu en annan lösning beroende på att jag skaffade solceller som underhållsladdning. Funkar även på vintern. Är du intresserad ska jag göra en enkel skiss, annars är det precis som när du kopplar in automatiskt halvljus. Finns en ritning på forumet på detta
av KikkiDanielsson
#1245236
Hej Lennarte!

Okej tack så mycket för informationen, tur att jag frågade först.
Det är alltså ett skiljerelä som jag ska ha, såg att det fanns en enkel på biltema som tålde 125 Ampere.
http://www.biltema.se/sv/bat/el/el-till ... 000024038/
Den ska jag alltså sätta någonstans i mitten och sen en säkring eller?
Du får jättegärna länka en skiss, tack så jättemycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1245440
Lättast är om du sätter skiljare och säkring i närheten av original batteri eller generator, det är därifrån du ska ta strömmen. Och kabeln bör vara minst 6mm2, gärna 10mm2. Och gärna dubbel så du har säker minus, kanske direkt på minuskabeln på originalbatteriet. Kanske överkurs, men ordentlig jord är lika viktigt som plus.
av KikkiDanielsson
#1245566
Hej okej,

Så någonting sånt här?
Bilagor
ddd.png
Add description
ddd.png (4.22 KiB) Visad 1852 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1246501
Så hade jag det i båten, och det funkade kanon. numera har jag en "3-delad" automatisk koppling med en CTEC D250S som egentligen är en 12V batteriladdare som laddar batterierna med solceller. Där är en ingång för solceller, en för startbatteriet och en för förbrukningsbatteriet. Så när motorn går laddas båda, men när motorn inte går underhållsladdar solcellerna (2 st) i första han förbrukar batteriet. Är detta fulladdat så växlar den mellan båda batterierna så båda alltid ska vara fulladdade när båten legat still några veckor. När vi använder båten så räcker laddningen från solcellerna så batteriet klarar belysning på kvällarna och kylen i några dagar utan motorn behöver vara på.
https://www.lantbutiken.se/batteriladda ... VUQAvD_BwE
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]