Sida 1 av 2
Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 14:40
av wmb
Har en V50 T5 AWD - 06 som är trimmad med BSR steg1
Efter trimning så var det snabba svajningar i laddtryck ofta så bytte till en ny original laddtryckregulator.
Nu har det börjat svaja i laddtryck igen, dock inte lika ofta
Kan någon förklara för en komplett idiot hur man byter till den som autotech säljer?
Re: Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 14:53
av goddamnswede
Sjekk slangen som går inn på innsuget fra CBV, compressor bypass valve/recirc ventil
Se siste post i denna tråd..
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=99640
OBS, sjekk slangen med varm motor. Den løssnar som regel når motor blir varm.
Postat: ons 06 nov 2013, 15:00
av wmb
Har sett ditt tips en gång för och kollade slangen då.
Men om den lossnar vid varm motor, vem sätter tillbaka den? Bilen går ju oftast bra, bara ibland det svänger (och då får jag Felkod underboost condition, powertrain)
Re: Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 15:01
av goddamnswede
Sjekk også for vakuumlekkasje på oljepåfyll lokket. Plastikkholder som er festet med to 10mm bolter. På denne er det en o-ring som blir hard, altså inte på selve lokket men på plastikkbiten som lokket låser i. Med vacuum lekkasje der vil du inte på felkode men motor vil endå endre tennings timing pluss at den går lean, motor kompensererar med tilførsel av soppa og AFR går åt helvete.
Re: Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 15:04
av goddamnswede
Du må enten byta slangen då den blir stenhård med tiden och lekker ved varm motor. Du kan prøve å klippe av en cm eller så først, så slangen får rett diameter ved kontaktpunkt.
Selve CBV kan også lekke, om membranen brutits. Evnt at fjæren ikke holder trykket sammen med trykket fra insuget under boost.
Om cbv tidvis lekker, vil du ikke klare å holde boost fordi den slipper trykket tilbake inn foran trykkside på turbo.. foran turboen har du ikke trykk så det blir som att mista boost.
Postat: ons 06 nov 2013, 15:09
av wmb
Tack för alla tips. Slangen du först tipsade om lossnade väldigt lätt med ljummen motor (körde för 1.5 timmar sen)
Ska kolla på resten. Tack
Re: Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 15:15
av goddamnswede
Om den lossnar lett har du ett problem. Husk, denne slangen ser like mange psi som du prøver å booste...
Klipp av en cm och monter igjen, på biten du klipper av vil høyst sannolikt se et "spor" på innsidan. Fordi slangen står litt i spenn i bendet der. Klipper du av litt får du ny ren anleggsflate.
Resett deretter adapsjon med å kobble fra batteriet en halvtimme eller så. Kjør roligt den førsta milen efter det, max halvt pådrag. Så lær TCV boostmøster och fueling blir korrekt.
Alt detta kan du gjøre selv, inkludert slangebyte om det blir nødvendigt. Ville forsøkt detta før du kastar masse pengar efter problemet. slangen kostar inte allverdens hos volvo heller..

Lykke til
Gjerne kom med tilbakemelding om du får ordning på dina problem
Postat: ons 06 nov 2013, 15:18
av wmb
Ska prova!
Laddar i snitt 26psi (1.8Bar) enligt min odb2 läsare på full gas.
Re: Byta laddregulator
Postat: ons 06 nov 2013, 15:28
av goddamnswede
Reknar med det inkluderar atmosfærisk trykk, altså 26psi - 14,5psi = 11,5psi faktisk ladd
Med steg 1 bør du se 13-14psi faktisk laddtryck
Postat: ons 06 nov 2013, 15:36
av wmb
Låter logiskt