C30 2.0D -07, 16k, svårstartad, varit på verkstad
Postat: tor 31 okt 2013, 10:16
Jag kör en C30 2.0D som gått cirka 16000 mil. Den har servats enligt boken och gått de flesta milen under 5 mils pendling.
Det senaste året har den blivit svårstartad. Problemet dyker upp då och då och jag har inte kunnat hitta något samband. Ibland startar den perfekt i en månad och sedan blir det svårstartad i en vecka. Ibland dyker det upp plötsligt och försvinner lika snabbt. När den startat går den normalt, snålt, jämnt osv.
Historien har sin början tidigt 2013 med att generatorn gick sönder/blev dålig. Detta laddade så småningom ur batteriet så både generator och batteri byttes. En tid efter generatorbytet (jag kan inte säga säkert att det har något med orsaken att göra) så blev den ibland svårstartad. Den lämnades in på verkstad någon gång i mars där det konstaterades att det var luft i bränslerören. Rören byttes och det var bra ett tag, sedan började något spöka igen. Det var inte så farligt i början men blev värre och värre. I september var det riktigt illa vid ett tillfälle, då det tog 3 försök innan den startade och jag beslutade att ta den till verkstad.
Den här gången slipades någon klack bort i spjällhuset enligt någon metod TJ?????. Det blev helt klart bättre men ibland tycks den vara svårstartad. Med svårstartad menar jag att man får köra startmotorn cirka 5 sekunder istället för 2 sekunder (som är normalt). Jag är rädd att det kommer att bli värre och värre och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Känns tröstlöst att lämna in den gång på gång utan att problemet åtgärdats.
Finns det någon här med liknande erfarenhet?
Kan jag byta teknik för att starta? Jag slår på tändningen och väntar några sekunder lamporna släcks. Sedan vrider jag om nyckeln utan att röra några pedaler. Har testat att dutta till på gasen de gångerna den varit väldigt svårstartad, men jag kan inte säga säkert om det hjälper.
---------------------------------------
uppdatering:
Om någon läser den här tråden igen så vill jag uppdatera hur det gick i slutändan.
Någon startmotor byttes inte. Istället byttes positionsgivare kamaxel (den gav tydligen en felkod också) och efter detta har den startat helt perfekt i någon vecka.
Jag lärde mig något nytt i alla fall och är glad att jag avvaktade med att byta startmotor. :D
Det senaste året har den blivit svårstartad. Problemet dyker upp då och då och jag har inte kunnat hitta något samband. Ibland startar den perfekt i en månad och sedan blir det svårstartad i en vecka. Ibland dyker det upp plötsligt och försvinner lika snabbt. När den startat går den normalt, snålt, jämnt osv.
Historien har sin början tidigt 2013 med att generatorn gick sönder/blev dålig. Detta laddade så småningom ur batteriet så både generator och batteri byttes. En tid efter generatorbytet (jag kan inte säga säkert att det har något med orsaken att göra) så blev den ibland svårstartad. Den lämnades in på verkstad någon gång i mars där det konstaterades att det var luft i bränslerören. Rören byttes och det var bra ett tag, sedan började något spöka igen. Det var inte så farligt i början men blev värre och värre. I september var det riktigt illa vid ett tillfälle, då det tog 3 försök innan den startade och jag beslutade att ta den till verkstad.
Den här gången slipades någon klack bort i spjällhuset enligt någon metod TJ?????. Det blev helt klart bättre men ibland tycks den vara svårstartad. Med svårstartad menar jag att man får köra startmotorn cirka 5 sekunder istället för 2 sekunder (som är normalt). Jag är rädd att det kommer att bli värre och värre och vet inte riktigt vad jag ska göra.
Känns tröstlöst att lämna in den gång på gång utan att problemet åtgärdats.
Finns det någon här med liknande erfarenhet?
Kan jag byta teknik för att starta? Jag slår på tändningen och väntar några sekunder lamporna släcks. Sedan vrider jag om nyckeln utan att röra några pedaler. Har testat att dutta till på gasen de gångerna den varit väldigt svårstartad, men jag kan inte säga säkert om det hjälper.
---------------------------------------
uppdatering:
Om någon läser den här tråden igen så vill jag uppdatera hur det gick i slutändan.
Någon startmotor byttes inte. Istället byttes positionsgivare kamaxel (den gav tydligen en felkod också) och efter detta har den startat helt perfekt i någon vecka.
Jag lärde mig något nytt i alla fall och är glad att jag avvaktade med att byta startmotor. :D