Sida 1 av 6

Nybliven ägare till en V50 D4

Postat: tis 29 okt 2013, 19:46
av mattsson90
Tjena på Er!

Som rubriken lyder så har det blivit en V50 D4a nu, hoppas jag får den innan helgen iallafall!!

Planerna börjar redan snurra i huvudet på mig vill jag lova...

Är det någon här i forumet som kör på 18/19" fälgar + sänkning? Bu eller bä? Vill ju inte ha den okomfortabel :shock: .

Tona samtliga rutor eller endast de baktill? fram rutorna gör ju extremt mycket för helheltsintrycket men vet inte om jag orkar vela med det vid besiktningar o liknande.

Ni som eventuellt gjort något liknande får jätte gärna slänga en kommentar och kanske till och med en bild på Er bil? :D

Mvh

Re: Ny bliven ägare till en V50 D4

Postat: tis 29 okt 2013, 20:58
av StringerBell
Grattis! Jag har svårt att tänka mig ett bättre köp.

Berätta lite mera om utrustning etc.

Re: Ny bliven ägare till en V50 D4

Postat: tis 29 okt 2013, 22:22
av mattsson90
Hej StringerBell!

En grå 11a som rullat 4200mil, manuell. Svart inredning med Nordic Light inlägg (Ljus ek trä).

Du är nöjd med din V50 antar jag? Finns det något på dessa som är kända fel eller liknande? :)

Re: Ny bliven ägare till en V50 D4

Postat: tis 29 okt 2013, 22:27
av euroman
Jag kör med säkning och 18" på en v50 t5 och kör man normalt är det precis lagomt lite hårdare men ändå bra komfort :) Kör man på lite hårdare så blir det ganska stötigt dock :)

Grattis till köpet!

Re: Ny bliven ägare till en V50 D4

Postat: tis 29 okt 2013, 22:30
av mattsson90
Tackar för ditt svar euroman!

Kan du fortfarande ha 5 personer i bilen med kanske lite packning också utan att det tar i?

För det känns inte längre värt att ligga precis på gränsen att kunna åka full bil utan att det ska ta i hehe. :)

Re: Nybliven ägare till en V50 D4

Postat: ons 30 okt 2013, 08:02
av P210
Vet att det inte gick välja sänkning och värsta fälgarna i Volvos konfigurator om man testade bygga sin egen V50 på hemsidan, men Volvo vill ju ha stora marginaler för att alltid vara på säkra sidan.
Men det många glömmer är att det aldrig är fälgstorleken som ställer till det - du kan ha 24-tumsfälgar om du behåller bredden på fälgen, man går ju ned i profil på däcket samtidigt - omkretsen på däcket ska aldrig skilja mer är +/- 5% från originaldäcken.
Men oftast innebär ju större tumtal på fälgen att bredden ökar avsevärt, både inåt och utåt - där kommer problemet...
Men med rätt ET och en bra sänkningssats (progressiva fjädrar) kan du nog både lasta och skjutsa..

Bild

20" på "rätt" och "fel" sätt :D
BildBild

Re: Nybliven ägare till en V50 D4

Postat: ons 30 okt 2013, 09:23
av mattsson90
Fy satan så snygg den gråa var!!!!!

Det där med tyskt stuk har jag inte riktigt förstått mig på?

Re: Nybliven ägare till en V50 D4

Postat: ons 30 okt 2013, 09:27
av grillchips
Grattis till bilen, du kommer med all säkerhet bli toknöjd! :)

19" sommar och 25mm sänkning här.
Komfortabel är den absolut sålänge underlaget är vettigt. Ojämn väg känner man av ganska väl men det är något jag kan ta då jag ändå värderar snygg > komfort. Å andra sidan så är komforten 100 gånger bättre när det kommer till kurvtagning och låt säga väghållning generellt, framförallt i högre hastigheter.
19tummarna har 225/35-gummi och greppet är fantastiskt, sänkningen var som grädde på moset.

Frågan är bara hurpass mycket du har tänkt sänka? Standard från Volvo är 20mm till V50 medan eftermarknad erbjuder både 20, 25, 30 (finns ännu lägre men då snackar vi ställbara coils). Och VARFÖR vill du sänka? För att det ska bli snyggare eller för att du stundtals gärna leker lite? Lite aspekter man kan ta hänsyn till. :)

Nu minns jag knappt hur det var att köra på mindre fälgar (hade 15" original men de agerar nu vinterhjul istället) men visst kände man gropar i vägen även med 15", problemet nu är bara att smällen blir lite hårdare och man blir istället nojig över att fälgen/dämpare/axel har skadats. Ångrar ändå inte sänkningen en sekund, heller inte valet av storlek på fälg.
Kör visserligen ganska hårt medan sambon som kör lugnt inte klagat alls över att det skulle vara stötigt.

Och som P210 säger så får man tänka sig för lite vad man har för mått på de nya fälgarna om man ibland har fullsatt bil. Ett par fälgar som kommer långt ut (likt den vita V50n i posten ovan) skulle ju skrapa i skärmkanten något enormt medan fälgarna på den gråa V50n förmodligen skulle klara sig bättre. Inte mycket, men kanske tillräckligt. Så där får man jämföra lite ET och bredd osv.

Personligen har jag aldrig haft problem med att det tar i med fullpackad skuff (barnvagn, resväskor, resesäng etc etc) och sambo + barn i baksätet. Det närmsta jag kommit är detta, och då med hela bagageutrymmet fyllt med diverse varor från Systembolaget:
Bild

Hur är det med dämparna på en D4? Det är ju en tung motor, torde inte dämparna vara annorlunda där mot ex min 1.8F? Det är olika fjädrar beroende på vilken motor du har men är det kanske rent av andra dämpare också?


Här är min med 19" UTAN sänkning:
Bild

Och här MED sänkning:
Bild
Bild

Re: Ny bliven ägare till en V50 D4

Postat: ons 30 okt 2013, 13:57
av euroman
mattsson90 skrev:Tackar för ditt svar euroman!

Kan du fortfarande ha 5 personer i bilen med kanske lite packning också utan att det tar i?

För det känns inte längre värt att ligga precis på gränsen att kunna åka full bil utan att det ska ta i hehe. :)
Hej

Inga problem! :)

Jadå jag har åkt 4 pers i bilen med lite packning och inga problem tog mig över fartgupp och allt utan som helst problem och inga hjul tog i heller :)

Körde 30mm/30mm sats för att vara säker på att inget skulle ta i :)

h&r har 35mm/35mm om man vill ha lite lägre också :)

Här är en länk på min bil om du undrar hur det ser ut :) http://www.garaget.org/?car=309117

Mvh
Martin

Re: Nybliven ägare till en V50 D4

Postat: ons 30 okt 2013, 22:18
av mattsson90
Hej Grillchips!

Väldans vilken grym och bra info du gav mig!! :) . Anledningen till att jag vill sänka den är för att det ger ett helt annat helhetsintryck och jag kan väl lika gärna erkänna att jag är väl kanske lite för gas glad emellanåt så det gör ju inget om chassit är följsamt hehe. Men 20mm som Volvos "Sportchassi" är hade jag väl lutat åt lite kanske, får se när det blir bestämt med tum på fälgar och liknande :) .

Visade bilden på den grå v50n för sambon idag och fick bara till svar: "Satan så fin, är väl inga konstigheter att få våran lika fin va?" Haha det svaret trodde jag aldrig skulle komma från henne så nu e jag riktigt glad då jag misstänkte att det skulle bli lite gnäll över fälgar m.m :lol: :wink: .

Tack än en gång för din info Euroman!! :wink: :D