Sida 1 av 1

Fälgträsket

Postat: tis 15 okt 2013, 13:40
av fireas
Hej Hej!

Efter att ha läst 10 sidor om fälgar till olika bilar kvarstår ändå några frågetecken som jag (och många andra verkar det vara som) inte får grepp på.

Jag är ute efter några vinterhjul till min bil (S40N D3 2011) och har då följande spec:

- Bultcirkel 5/108
- ET 52.5mm
- Nav 63.4mm

Jag har just nu 17" fälgar och som jag förstått det bör jag hålla mig över 16" pga av bromsokens storlek.

När man vill hitta begagnade vinterdäck/fälgar/hjul så är det det ett ett hav av storlekar och ofta hittar man fälgar man gillar men som har lite andra specar än vad man själv har på sin bil.

Jag ställer specifika frågor som jag inte fått svar på när jag använt sökfunktionen:

- Så vitt jag förstått kan man använda fälgar med större navdimension (axeldimension (CB) ) än vad man har. Finns det någon gräns på hur mkt det kan diffa?
- Vad händer om navhålen stämmer men inte ET?
- Kan man använda fälgar med mindre ET? Vad är ET? och hur mycket kan man diffa? jmf t.ex ET43 och 52.5
- Vad kan jag göra om jag inte kan ET, kan man dra slutsatser från bara navhålet?

Re: Fälgträsket

Postat: tis 15 okt 2013, 20:32
av grillchips
Google är din vän. ;)
Jag är ingen expert gällande ET-mått men det handlar om hur långt in/ut fälgen hamnar.
"Fälgens inpressningsdjup kallas ET-mått eller offset. ET-måttet anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, vilket oftast är angivet på fälgen."

Ja, du får länken här istället för att jag ska fortsätta citera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lg

Re: Fälgträsket

Postat: tis 15 okt 2013, 21:38
av Lövet
fireas skrev: - Så vitt jag förstått kan man använda fälgar med större navdimension (axeldimension (CB) ) än vad man har. Finns det någon gräns på hur mkt det kan diffa?
I princip nej
- Vad händer om navhålen stämmer men inte ET?
Då hamnar fälgen antingen längre in eller längre ut spårviddsmässigt sett
- Kan man använda fälgar med mindre ET? Vad är ET? och hur mycket kan man diffa? jmf t.ex ET43 och 52.5
Ja det kan du normalt sett så länge inte däcken är för breda. För vinterdäck är det vanligen lugnt.
- Vad kan jag göra om jag inte kan ET, kan man dra slutsatser från bara navhålet?
Nej

Re: Fälgträsket

Postat: ons 16 okt 2013, 08:11
av MartinS
ET måttet är antal millimeter från fälgens centrum på bredden till anläggningsytan på fälgen och bör stämma någorlunda, annars kan du få problem med att däcken/hjulen tar i skärmkanter eller fjäderben då fälgen hamnar för långt ut/in i hjulhuset. Beroende på fälgens bredd kan olika ET vara optimala på samma bil.

Navhålet på fälgen kan va större än bilens, men då bör du skaffa en plastring som ser till att navhålet stämmer mot bilen efter att den monterats i fälgen.

Jag rekommenderar att du väljer en orginalfälg, då kommer det passa, och dessutom håller de mycket hög kvalitet. Du kan se ett urval härav vilka fälgar det finns till en S40 D3 MY11.
http://accessories.volvocars.com/Access ... ling/wheel

/Martin

Re: Fälgträsket

Postat: ons 16 okt 2013, 08:19
av fireas
1 - grillchips, Helt galet att jag inte ens tänkte att wikipedia ET.... :oops:

2 - Nu har jag en mycket bättre förståelse för fälgar :) Hel värld ju:)
Ska hålla utkik på blocket efter bra fälgar men ska nog titta in på orginalfälgarna som du säger MartinS.

Tack för snabbsvaren andreas_lofgren, nu är jag redo att gå ut i riktiga världen:)

Re: Fälgträsket

Postat: lör 26 okt 2013, 15:06
av MatsO
205/55-16 ska funka på alla V50 ihop med orginalfälgar.
Själv var jag dock tvungen att gå lite längre och kör med 205/60-16 på min D4 på vinterdäcken.

Re: Fälgträsket

Postat: lör 26 okt 2013, 21:24
av grillchips
MatsO: Varför tvungen? :)