Sida 1 av 1

Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: mån 07 okt 2013, 20:27
av Bewsfroe
Jahopp. Besiktade bilen idag och besiktningsmannen kunde konstatera att den inre drivaxeldamasken på båda sidor är kass!

Byte är således nödvändigt. Rent spontant känns det som operationen överstiger min kompetens och jag funderar på att lämna in bilen på verkstad.

Men är det bökigt? Inte helt nollad. Service, bromsar, kamrem B230 och liknande arbeten klarar jag. Vet inte om byte av dessa damasker faller in under samma svårighetsgrad som arbetena ovan?

Någon som gjort arbetet och kan hjälpa till med en bedömning? Eller är det säkrast att leja bort det? Aldrig meckat med drivaxlar innan.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: mån 07 okt 2013, 20:43
av involvowetrust
Om denna passar till din bil
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... bar-72350/
så är jobbet riktigt enkelt. Det som är bökigt är att göra ordentligt rent runtomkring drivknuten först.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: mån 07 okt 2013, 21:07
av Bewsfroe
Har hört att det ska inte vara så bra med delbara damasker? Håller dåligt å så. Men du kanske har en bättre erfarenhet av dessa?

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: mån 07 okt 2013, 21:17
av involvowetrust
Jag tror inte det är någon fara bara man gör det ordentligt. Jobbet är inte svårt alls och man kan inspekterar grejerna när man byter sommar/vinter-hjulen d.v.s två gånger per år.
Se till att du inte får skit i grejerna när du monterar ihop det så håller det i många år. Min lagning höll i minst fem år, det var så länge jag hade bilen efter det att jag lagat den.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: tis 08 okt 2013, 08:55
av dieselputte
Det här låter lite skumt... har aldrig hört talas om att de inre damaskerna brukar bli dåliga innan de yttre har pajat. De inre utsätts inte alls för några större töjningar jämfört med de yttre som ju töjas ordentligt vid kraftiga rattutslag.

Är du säker på att han inte menar packboxarna ut från växellådan? De brukar bli dåliga och svettas lite olja , det är iofs möjligt att ev läckande växellådsolja har skadat damaskerna. Du ser direkt om det läcker olja så får du byta packboxar samtidigt = lätt när allt är rivet.

Att byta är inte så bökigt, köp en Haynes handbok och följ instruktionerna för hur man tar loss drivaxeln. Och lägg några extra kronor på en original damask.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: ons 09 okt 2013, 09:46
av getsome
Den delbara passar inte på den inre då den har 3 st gummikuddar ingjutna på damasken som passar i fåror på "knutburken" så du kommer få 3 st ganska stora hål där vatten och skit kan tränga in

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: ons 09 okt 2013, 18:50
av Bewsfroe
Då skippar vi de delbara då.

Enligt besiktningsmannen va de inre damaskerna trasiga iallafall. Kollade inte jättenoga men såg att det va oljigt på damaskens utsida. Har bokat in bilen på Rejmes som fixar det för otroligt billiga 3700 kr :roll:

Återstår att se vad de säger om packboxarna.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: ons 09 okt 2013, 20:08
av dieselputte
Har du många mil på bilen så bör du satsa på byte av packboxarna direkt. När de ändå har allt rivet så är det inte mycket extra jobb på varje sida, så det borde inte kosta så mycket extra.

Re: Inre drivaxeldamask C30 D5

Postat: ons 09 okt 2013, 21:33
av Bewsfroe
9300 mil cirkus. Byter inte om de inte är konstaterat dåliga.