NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoknasen
#793026
Hej!

Har en fundering på att byta/uppgradera stereon i V50´n så jag har möjlighet att köra med AUX. Är detta möjligt med "Performance sound"? (bas-paketet) utan växlaren? Vet att de finns modds där personer lött in sig på FM signal osv, men jag är med intresserad av att lösa detta med Volvo orginaldelar.
Så.. går det att läsa in mjukvara exempelvis för cd växlare i bilen, och sedan koppla in AUX adaptor, alt köpa orginalkablaget från volvo och sedan koppla in sig på befintlig stereo, eller måste jag byta hela enheten till en högre modell "Performance eller High performance", för att få funktion på detta? Orginalkablaget har jag tillgängligt, så det kan jag testa med, men osäker om de fungerar med min stereo överhuvudtaget, eller räcker det kanske bara med att ladda mjukvaran hos volvo?

Om själva stereobytet är ett faktum, är det mkt mer "hårdvara" så att säga som måste bytas?

Hoppas någon kan belysa detta lite närmare, vet att det finns många trådar om själva ämnet, men hittar ingen vettig tråd där det diskuterats mer genomförande hur man faktiskt KAN lösa problemet, även om de så kräver byte av stereo osv.

Observera att jag enbart är ute efter lösning med volvo orginalstereo, ej byte till eftermarknads.

MVH
Användarvisningsbild
av P210
#793327
Är det bara AUX ingång du är ute efter verkar en uppgradering vara ett väldigt dyrt sätt att fixa det på ens om det later sig göras....
En fm-sändare på antennkabeln eller lös I cigguttaget verkar betydligt enklare.

Lite sökresultat I ämnet;

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=43673

Jag vet inte hur många gånger det här har tagits upp på forumet.

Jag tar det igen. Perfromance stereon skickar ut signalen till högtalarna via IAM och High performance och Premium via AUD.
AUD sitter längst bak i bilen och IAM sitter framme i bilen.
DVS. Ledningsmattorna för de högre nivåerna finns inte I basmodellen.
Det finns inte heller någon programvara för ändamålet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"-Har nu en premium men vill uppgradera mig till en High Performance."
- jag frågade för ett par år sedan och då fick jag svaret 16.000 kr (inklusive jobb). Det kan dock ha blivit billigare, hör med närmaste Volvoverkstad för aktuella siffror.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Re: ljud v50
Var och pratade med volvo idag och dom sa att de e kört...
Inget är fördraget och man måste byta hela kabelmattan i kupèn :( är de sant!!!????

Re: STEREOANLÄGGNING
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inläggav Torture ons 06 aug 2008, 01:27

Hej,
Jag har kollat upp denna fråga i samband med utredning för uppgradering till High Performance till egen bil.

Fick bl.a. följande svar från min Volvo-handlare:

- Efter många samtal med mina medarbetare så har vi kommit fram till att det tyvärr inte går att
montera ett usb uttag på din stereo.
Priset för A-stolpe panel (kåpa med raster för diskant) = ca 500:- st. d.v.s ca 1000:- paret

Diskanthögtalare fram heter 8673066 och kostar 1556:- för två st. (Medföljande kablage).
Det är samma pris för diskanterna bak. (Kablage sitter i dörr).

För uppgradering krävs bl. a;
Högtalare: En sats på 4st = 4284:-

Slutsteg HP, 8673850 = 6400:- (4 x 40 watt)

Efter montering måste bilen in på verkstad för programering.

Mjukvara för programering = 300:-
En progarmering krävs för att högtalare och slutsteg ska fungera ihop (förmodligen endast för att det ska flasha "High Performance" vid uppstart av stereon).

Totalt pris är ca 15100:-

Det går inte att byta ut din stereo mot en som klarar MP3 skivor."


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
av clas62
#793387
hej
jag ser att du vill använda volvo org. du kan ju låta performance stereon sitta kvar o montera in en kenwood marinstereo i koffert med extra fjärrkontroll monterad i lilla lådan mellan stolarna ,,,,faktiskt mkt bättre ljud o möjligheter
av Aruz
#809149
Hej, jag har som många andra läst allt jag kommit över om just aux/bluetooth/ipod(iPhone)/ USB anslutning till performance stereon ( utan cd-växlare) till V50 -05. Jag hittade denna sida http://www.m-sjoberg-ab.se/parrothandsfree.htm
Det som verkade mest intressant för min del är då asteroid mini, min fråga blir då: är det någon som har någon erfarenhet av dom här prylarna och vet om det funkar i samma stereo som jag nämnde ovan? :)
Användarvisningsbild
av firefightern
#810314
LÅter spännande, detta ,jag har en c30 2011 som varken har AUX eller USB, där volvo säger att det inte är møjligt att ens få denna att fungera, har ju ingen "mode" knapp i mittkonsollen fram så är det någon som vet b¨ttre hør gärna av er....

[email protected]
"Sweden Power"
av Ottling
#1471850
Hallå, jag håller på att byta stereo i min v50. Min tanke är att behålla displayen så att man kan se ac osv. Men har en fundering på vilken av alla kablar som går ut till högtalarna då tanken är att ta dem kablarna och koppla in i den nya stereon!

Blev kanske lite svårt att förstå men är ute efter färgerna och deras betydelser på kablarna som sitter i displayen och till kontrollerna för volym och ac osv.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471864
Ottling skrev: sön 31 okt 2021, 17:50 Hallå, jag håller på att byta stereo i min v50. Min tanke är att behålla displayen så att man kan se ac osv. Men har en fundering på vilken av alla kablar som går ut till högtalarna då tanken är att ta dem kablarna och koppla in i den nya stereon!

Blev kanske lite svårt att förstå men är ute efter färgerna och deras betydelser på kablarna som sitter i displayen och till kontrollerna för volym och ac osv.
Färger på kablarna till högtalare kan du hitta i en tråd jag gjorde här -> viewtopic.php?f=31&t=157348

Kablarna till styrningen av ac etc. skulle jag inte röra alls, du skapar dig mer problem än du löser.
Det finns ombyggnads-system med Android tror jag som tar över allt detta, men det är en kostsam historia.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471920
Ottling skrev: mån 01 nov 2021, 01:09 Tackar tackar. Ska kolla vidare på de där. Men var mer specifikt sitter högtalarkablarna? Är de i kontakten som sitter i displayen?
Baksidan cd-spelaren.
Har du stora stereopaketet med slutsteg i bagaget kan du plocka signal där istället om du ska hänga på andra slutsteg.
Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3-16 som jag bytte till Sommardäc[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.