NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ottling
#1471921
Hmm får titta där imorn. Men har rivit tagit ut cd och i den satt de bara en kontakt med några fiberkablar och sedan en ström, remote och jord kabel. Har det sämsta ljudpaketet i bilen.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471922
Gråa kontakten innehåller alla högtalarkablarna.
Bilagor
2020-07-31 14.19.21.jpg
2020-07-31 14.19.21.jpg (806.15 KiB) Visad 423 gånger
av Ottling
#1471923
Väldigt skumt, har försökt leta högtalarkablar i ett antal timmar men aldrig sett den där kontakten. Har bara en svart kontakt till cd, en vit och en svart till displayen och sen en grön till kontrollpanelen.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471924
Då har du nog lite större paket ändå ? Har du kollat vänster bak i bagaget efter förstärkare, sitter innanför klädseln.
Alternativt har du inget ljud alls nu och kabeln är intryckt långt in under panelen :-)
av Ottling
#1471925
Ja asså har bara läst om att om man får upp en bil när man startar stereon så har man performance ljudpaketet. Men ljudet som sitter i är helt värdelöst, så min tanke är att byta både stereo och högtalare. Men får kolla där bak isf om de är som du säger.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471928
Det går inte byta stereo utan rejäla ingrepp, inte monterad istället för CD-spelaren åtminstone.
De finns typ 2 alternativ, byt ut huvudenheten mot en android-version som går att köpa för 5-6000kr med stöd för Volvo, eller flytta displayen till annan plats. (förlänga toslink + kablarna) och bygga ny ram runt huvudenheten du monterat dit. Dock kommer inte volymratten lira som sitter i panelen, utan du får göra allt på nya huvudenheten.

Många av oss som byggt speldosa här på forumet har kopplat in andra apparater och låtit original vara.

Se denna tråd t.ex., jag monterade en vanlig stereo på sidan, andra har lite finare lösningar.
viewtopic.php?f=31&t=163195
av Ottling
#1471929
Nä har förstått att de verkar krångligt, men de går alltså inte att ta ström, remote och jord från cd spelaren och sedan koppla in högtalarkablarna i den nya stereon men. Men låter displayen sitta kvar förstås.

För de jag gjort hittills är att ge ström till nya stereon. Så de enda jag behöver nu är högtalarkablarna som jag inte hittar.
Användarvisningsbild
av HCP
#1471930
Jo, det är så jag gjort på min. Fast jag drog kablarna ut på sidan.

Bort med displayen, skruva lös hela vattenfallet, sitter två torx bakom display och två nere vid växelspaken nära cigguttaget, lyft och vrid åt sidan
Sen kan du skruva ur CD-spelaren och där bak har du en stor kontakt med ström, jord och tändnings-ström + alla högtalarkablar.

Har du större stereopaket sitter de bara 2-3 kablar i den stora gråa. Då får du kidnappa signalen till högtalarna på slutsteget i bagaget isåfall.
av Ottling
#1471965
Fast i min cd spelare sitter de bara en svart liten kontakt med två fiberkablar och sedan ström, jord och remote. Sitter ingen större grå kontakt
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]