V50 T5 går ojämt mellan 2-3000 rpm
Postat: ons 18 sep 2013, 18:48
Det verkar som det är någon komponent i min bil som inte gillar steg 1 trimmet Svensk Motooptimering programmerade min bil med. Mellan ca 2-3000 rpm(tydligast på 3an) tvekar den och smårycker ett par gånger innan den drar på som den ska.
Vi kollade på laddtryckskurvan på hans dator och den går från ett ligga på drygt 0.8bar mellan 2-3000 rpm till att gå upp till 0.9 över 3000rpm för att sen långsamt sjunka till 0.7 på toppvarv. Den borde egentligen ligga på 1 bar mellan 2-3k för att sen börja dala.
Signalen från magnetventilen var att den var helt öppen mellan 2-3k rpm till att börja reglera efter 3000rpm. Enligt killen där så såg han inget onormalt i detta. Men borde den inte reglera hela tiden för att undvika att laddet skenar?
Jag har haft några trimmade turbobilar tidigare och min värld så luktar det kass magnetventil men det trodde inte killen på Svensk Motoroptimering. Detta eftersom signalen såg normalt ut på datorn. Det fanns inte heller några felkoder på bilen före eller innan trimmet. Inga onormala spikningar visade sig inte heller.
Bilen går som satan på högvarv, jämt och fint. 100-200 går på ca 17s, så rätt luftmätning och bra med bränsle borde ju bilen få.
Bilen har gått 7000 mil och är nyservad med olja och luftfilter. Idag byte jag även stiften för att utesluta detta.
Jag skulle återkomma till SMOAB efter jag bytt tändstift och om bilen inte gick bra men grejen är att jag har svårt att se vad han kan hjälpa mig med. Alternativet är att köra in original igen men det känns ju trist. Förmodligen är det ju någon komponent som börjar bli dålig så jag lär väl få byta den så småningom ändå. Någon som kan hjälpa mig med tips här?
Vi kollade på laddtryckskurvan på hans dator och den går från ett ligga på drygt 0.8bar mellan 2-3000 rpm till att gå upp till 0.9 över 3000rpm för att sen långsamt sjunka till 0.7 på toppvarv. Den borde egentligen ligga på 1 bar mellan 2-3k för att sen börja dala.
Signalen från magnetventilen var att den var helt öppen mellan 2-3k rpm till att börja reglera efter 3000rpm. Enligt killen där så såg han inget onormalt i detta. Men borde den inte reglera hela tiden för att undvika att laddet skenar?
Jag har haft några trimmade turbobilar tidigare och min värld så luktar det kass magnetventil men det trodde inte killen på Svensk Motoroptimering. Detta eftersom signalen såg normalt ut på datorn. Det fanns inte heller några felkoder på bilen före eller innan trimmet. Inga onormala spikningar visade sig inte heller.
Bilen går som satan på högvarv, jämt och fint. 100-200 går på ca 17s, så rätt luftmätning och bra med bränsle borde ju bilen få.
Bilen har gått 7000 mil och är nyservad med olja och luftfilter. Idag byte jag även stiften för att utesluta detta.
Jag skulle återkomma till SMOAB efter jag bytt tändstift och om bilen inte gick bra men grejen är att jag har svårt att se vad han kan hjälpa mig med. Alternativet är att köra in original igen men det känns ju trist. Förmodligen är det ju någon komponent som börjar bli dålig så jag lär väl få byta den så småningom ändå. Någon som kan hjälpa mig med tips här?