Sida 1 av 3

Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 11:19
av Andy1983
Vilken motor behöver man inte hålla på med partikelfilter byte och sånt, för då sticker ju vinsten med att köra diesel. Reagerar även när jag läser hur mycket dessa bilar dricker. Jag har idag en Audi a6 (1.6 ton) med den fantastiska 1.9 TDI (110 hk) motorn, hon har rullat 36000 mil och ryker inte ett dugg utom vid absolut max varvuttag och den tar nästan ingen olja, 177g/km koldioxid (uppmätt) och en förbrukning på 5.6L/100km och det är baserat på 2 års körning med hästsläp ett antal gånger i månaden. Läser om V50 D5:or som dricker nära 7L/100km, vänligen förklara detta för mig och vad dricker förresten era bilar. Bara dom som som sagt inte behöver byta DPF tack

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 12:24
av MiGa
Skulle nog fortsätta med Audi eller annat märke!
Min V50 2,0D 2006 är den bil som absolut kostat mig mest i underhåll/fel av alla bilar jag ägt.

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 13:05
av Lövet
Vad är konstigt med att en bil med 50% mer effekt och riktig avgasrening drar mer?

Köper du en manuell D5 och kör försiktigt så kan du dock räkna med lägre förbrukning än 7l/100km.

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 13:33
av Andy1983
Mer effekt ok, men då bör du också lägga till att den förbrukning jag anger är med hästsläp och det innefattar inte beräkningen på Volvon, jag menar alltså att min bil får jobba en hel del. Volvon har ett co2 utsläpp på 184g/km (självklart kopplat till högre förbrukning) medans min har 177g/km detta tack vare en lägre förbrukning. Visst, min bil renar inte partiklar men å andra sidan ryker den marginellt vilket innebär att antalet sotpartiklar inte kan vara överdrivet. Sen är en annan sak med DPF intressant, "jag samlar en massa massa partiklar för att sedan bränna upp och spy ut allt på en plats". Har verkligen läst som en galen nu just för att jag funderar på bilbyte men frågan är, blir jag en bättre miljövän? Men välkomnar riktiga förbrukningar från er, och gärna under vilka förhållanden också. Och förresten, har alla dessa bilar dieselvärmare?

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 14:51
av Gourmand
Det finns inga underhållsfria partikelfilter, däremot finns det filterlösningar av äldre datum, som kräver påfyllning av Eolysvätska vid ca 6000 mil osv och denna typ av partikelfilter brukar hålla sig friska till mellan 17-20.000 mil. Då köper man lämpligen ett nytt partikelfilter på den öppna marknaden för runt 2500:-, byter själv eller låter verkstaden göra detta. Allt detta gäller om man använder sin dieselbil på ett för motortypen lämpligt sätt - alltså ej mestadel korta körningar, många kallstarter och att man med en viss regelbundenhet varmkör motorn med längre köretapper. Min D2 2012, har snittat 0,52/mil sen den var ny och detta inkluderar ett antal mil med en mindre husvagn på 1200 kg.
De 5-cylindriga dieslarna och D2 från 2012 har s.k. underhållsfritt partikelfilter och behöver ej "servas" med Eolyspåfyllning. Dock måste naturligtvis även dessa filter förr eller senare bytas/rengöras och här gäller samma sak som för alla andra dieslar - undvik alltför många korta körningar och se till att motorn regelbundet blir varmkörd, då håller såväl partikelfilter som motor betydligt längre. Alla bilar behöver underhåll och reparationer, detta gäller även dessa bilar. Men, mina två V50 (1,6 Drive & V50 D2) har varit ytterst problemfria och mkt ekonomiska att äga.
En gammal pumpkammardiesel som du har i din Audi är en betydligt enklare konstruktion, som är enklare och billigare att underhålla. Nyare bilar har en del att ge, men bjuder också på problem som äldre bilar var förskonade från. Det kan vara bra att vara medveten om det.

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 15:27
av Andy1983
Tack :D

Vet du om det är svårt att byta DPF själv? Borde väl nästan vara som att byta katalysator ungefär kan man tycka. Sitter filtret nära motorn eller, borde det ju göra med tanke på den låga temperaturen i dieslar, min katalysator sitter ju direkt efter turbon pga just det med värmen. Jag kör ju lastbil och där använder vi AdBlue, används detta också till Volvos personbilar eller? Vet att större Audi använder det iaf, tex Q7

Tack för bra svar

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 15:29
av Lövet
Filtret som sitter i D5an är av extremt bra hållbarhet och trots att detta är ett av sveriges största Volvoforum så har jag ännu så länge bara läst om 1(!) bil som behövt byta. Inte ens bilar med 40-50 tusen mil på mätaren brukar ha behövt byta på 2.4d/D5.

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 15:47
av P210
Min V50 D5 man -10 har "underhållsfritt" partikelfilter och inget behov av några tillsatsvätskor, drar ca 0,6l/mil om man kör motorn som sig bör, jag köpte inte en D5:a för att jag ville ha lägsta förbrukning...
Vridet är underbart - 400Nm (Polestar kan skrämma fram 50Nm till...)
Serviceintervall 3000mil eller en gång per år passar mig som pendlar bra.
Dieselskatten är högre än snåldieslarna också, min ca 3300:-, mer för en automat.

På långkörning kan man komma ned mot 0,5l/mil om man tar det vackert men hur roligt har man då?

När det gäller underhållskostnader bilen nu passerat 11000mil med tre servicetillfällen och en omgång sommardäck som enda utgifter.

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 15:49
av Andy1983
Det låter lovande. Blir absolut en Volvo nästa gång, har kört Volvo innan. Det blir V50/V70 men motorn har jag inte bestämt ännu. Kommer att låna hem bilar över ett dygn då jag måste testa den med hästsläp, vill inte bli besviken när det är försent liksom :)

Älskar detta forum, skriver man på Audis forum eller på dcs.se får man vänta på svar

Re: Funderar på V50 diesel, men....

Postat: tis 17 sep 2013, 15:50
av Andy1983
Och sen älskar jag att typ 8/10 jag stött på har dieselvärmare, något som är guld värt