NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
#778847
Tja!

Är det någon som vet om det finns någon fördraget matning till bagageutrymmet? Och vart hittar jag isf denna matning? Skulle behöva 25A och vill helst slippa dra en kabel direkt från batteriet.

Om det inte finns, hur drar jag smidigast kabel från batteriet fram till bagaget?

// Marcus
av Busken
#778902
Kabeln finns fördragen men det är rätt tunna kablar och på uttaget (om man har ett sånt) står det max 10A och det verkar rimligt. Jag skulle definitivt försöka dra en kabel själv.

Ha de gött.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#778934
grillchips skrev:http://accessories.volvocars.com/Access ... 1/V50_2008

Jävla mycket som skulle loss för att montera 12V där men om du bläddrar längst ner så fattar jag det som att kontakten finns där redan, eller?
Monterade ett sådant i min V50 i somras. Det räcker med att fälla upp bagagerumsmattan och låsa den i uppfällt läge, ta bort kåpan med ett handtag på som sitter på höger innersida, lossa "sidomattan" som uttaget ska sitta i längst bak mot bagagedörren och vinkla den åt vänster så kommer man åt. Om man inte har dasslock till händer och väldans stora underarmar vill säga. :)
av CMD
#779002
Uttaget har jag redan och de känns som sagt klent att hänga på ytterligare 25A på de kablarna. Men finns de inget annat? XC70:n jag hade förut hade ju en hel säkringscentral på vänster sida. (Förvisso även batteriet under golvet)

Men om de inte finns då, någon som har tips på lämplig väg att dra kabeln genom bilen? 6mm^2 alternativt 8mm^2.
av Norrlands
#779760
Inanför vänster sidopanel i kabelhärvan som ligger mot bagagegolvet finns en kabel över i kabelhärvan som ger 12v när tändningen är påslagen.
Den är lite grövre.
Om du väljer att dra nytt så tipsar jag om genomföranden bakom hanskfacket.
av CMD
#780615
Får kanske bli nytt nu när jag ändå varit tvungen att riva ut mattorna på grund av stopp i dränaget från AC. Kul med 5 cm vatten på golvet i baksätet...
Användarvisningsbild
av Fokuserad
#874909
Lyfter den här tråden lite då den ligger i rätt forumsdel.

Fick tummen ur att köpa mig ett uttag idag och kollade Volvos installationsbeskrivning, men nu när jag var ute och kände lite igenom luckan till höger i bagaget var det som på andra modeller en markering för där man ska sätta borret på insidan. Nu tänker jag att det kanske funkar att borra utifrån och fiska fram den fördragna kabeln genom ovan nämnda lucka.

Dock hittade jag ingen kabel, men visstee inte heller var jag skulle leta. Så, är det någon som har närmare koll på var någonstans den fördragna kabeln för 12V-uttaget går att finna? Bakom hjulhuset säger Volvo...

Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
#874933
Jag stod själv och grävde där bakom för nån vecka sen men hittade heller inget löst kablage att ansluta min 12V till. Såatte, följer detta med spänning. Så att säga. :D
Användarvisningsbild
av Sierra94
#874937
Min satt fast längst ner bakom hjulhuset. En liten svart kontakt med 2 poler.

Jag var då tvungen att demontera klädseln för att hitta den.

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]