NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerV50
#776159
Dräneringsslangen som går från AC till torpeden på min V50 läckervid genomföringen i torpeden.
Ett konstruktionsfel på dessa modeller?
Gummitätningen som sitter i anslutningsdelen som ska täta mot torpeden, får en mycket dålig funktion eftersom man har lagt en vattentät matta på golvet på ca 1 mm, som löper upp på torpeden och även under en del av själva genomföringen. Denna konstruktion är som gjord för att börja läcka med tiden.

Om man tänkt till har man skurit ut i den vattentäta mattan för genomföringen.
Hur har man från Volvo löst problemet?
av PerV50
#777205
Har i dag rivit ur mattan bak och mattan vid passagerarsidan.
Uppskattningsvis ca 3-4 liter vatten, ska nu bara försöka få mattorna torra.
Har även satt i ny dräneringsslang och den är en uppgraderad version som förhoppningsvis ska täta bättre.
I min reparationshandbok står att man måste ta bort passagerarstol och mittkonsol. Ett onödigt arbete, räcker med att lossa passarerarstolen från dess fästen (Ta bort - polen från batteriet först), flytta bak stolen och det räcker med att lossa mittkonsolen från dess 4 fästskruvar så det finnas utrymme att dra loss mattan, den är inte fäst under konsolen.
Senast redigerad av 1 PerV50, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#777250
Toppenbra tips. Hoppas man slipper använda sig av det nu bara. :)
av PerV50
#777340
Demontering av mattorna
1. Ta bort alla paneler vid dörrarna där mattorna går under, förenklar urtagande av mattorna(Ej vid mittstolpen)

Demontering av mattan bak
1. Lossa bultarna för framstolarnas främre fästen, ta bort bultarna helt från de bakre fästena.
2. Vik upp sittdynorna bak skruva bort fästena, lyft ur dynorna ur bilen
3. Skjut framsätena framåt, vicka stolarna framåt och lyft mattans bakkant och dra kraftigt bakåt, lyft ut bilen
Demontera mattan på passagerarsidan
1. Lossa passagerarstolen helt, flytta den så långt bak som möjligt(Lossa först -Polen på batteriet)
2. Lossa de sex fästena för mittkonsollen, två under armbågsfacket, två under främre cigarettuttag och två under luckan som sitter bakom panelen för radio, mm. Dra bakåt och lyft mittkonsollen så mycket som går och dra mattan nedåt med kraft så den lossnar från konsollens underkant (Den är inte fäst under konsollen). Nu ska det bara vara att lyfta ur mattan
av agusta44
#777634
PerV50 skrev:Dräneringsslangen som går från AC till torpeden på min V50 läckervid genomföringen i torpeden.
Ett konstruktionsfel på dessa modeller?
Gummitätningen som sitter i anslutningsdelen som ska täta mot torpeden, får en mycket dålig funktion eftersom man har lagt en vattentät matta på golvet på ca 1 mm, som löper upp på torpeden och även under en del av själva genomföringen. Denna konstruktion är som gjord för att börja läcka med tiden.

Om man tänkt till har man skurit ut i den vattentäta mattan för genomföringen.
Hur har man från Volvo löst problemet?
Hej,

Vart på torpedväggen sitter den här dräneringsslangen, är det slangen som sitter på passagerarsidan nere vid fötterna du pratar om?

Har du inga bilder på jobbet du gjort och på slangen, mattan du nämner i tråden?

Är lite rädd att min AC dränering inte är som det ska, kommer inte alls så mycket kondensvatten som från andra bilar man ser på parkeringar.
Nu när det har varit så jätte varmt/kvavt ute så har bilen dock släppt "massa" kondensvatten.

Förresten jag har vikt upp min matta och kollat slangen som sitter vid passagerarasidan den verkar vara av gummi och sitter hur fint som helst, är det den slangen som är uppgraderad, du nämner i tråden??

//MVH
av PerV50
#777723
Slangen sitter som du beskriver till vänster i framkant vid passagerarsidan. Du ser den om du försiktigt viker undan mattan.
När jag tryckte på mattan bak och fram, trängde det upp vatten genom mattan, väldigt mycket. Kolla hur det blir för dig.
För mig kom det ut vatten på marken, dock i mindre mängd än normalt, således läckte en del in i kupén.
Mattornas ljudisolering är väldigt tjock och kan således innehålla stora mängder vatten innan man märker det.
Bilden visar orsaken till varför det börjar läcka, man har dragit upp den vattentäta mattan som är ca 2mm tjock mot torpeden och skarven kommer mitt för genomföringen. Som gjort att börja läcka här med tiden, kanske därför man har ändrat på genomföringens konstruktion.
Ljudisoleringen i golvmattan har ett uttag inlagt för att ge plats till genomföringen, om någon sätter sin fot mot golvsidan och trycker till med lite kraft, är risken stor att genomföringen lossnar, vilket tydligen är ett inte alltför ovanligt problem.
Bild
av PerV50
#778083
Torktid
Mina mattor har nu varit ute och luftat ca 5 dagar, fortfarande inte torra. Verkar vara svårt att få själva ljudisoleringen att släppa vatten, förutom om man trycker på mattan, då formligen rinner det ur den. Enbart lufttorka verkar meningslöst, eller att använda en typ fön, funkar inte
Jag har nu lagt mattan på frote handdukar, ställt mig på mattan, för att på så vis pressa ut så mycket som möjligt av vattnet. Därefter har jag använt kupévärmaren på hög effekt och låtit den gå med jämna mellanrum mot mattan, pressat med handen punktvis till dess den verkar så torr som möjligt. Kan nämna att en viktig sak under torkningen, låt mattan vara hängande så vattnet rinner ur den åt samma håll hela tiden.

Om mattorna är torra i dag ska jag montera in dem under dagen
av PerV50
#778352
Montera mattorna

Monterade in mattorna under dagen. Det var mycket enklare än jag trodde. Lägga först in mattan fram eftersom mattan bak ligger över mattan fram i skarven. Skruva lossa stolarna helt från sina fästen, ej nödvändigt att lyfta ur dem, endast flytta dem fram respektive bakåt och vinkla upp dem, för att få mattan förbi fästena. Om man tar bort den nedre instrumentpanelen, den som sitter över växelspaken(ej nödvändigt), Var då Mycket försiktig när du lossar panelen för AC/Radio displayen. Besvärligt att få bort den utan att åsamka skada, eller värre spräcka den.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]