Sida 1 av 1

Dubbla pipor 1,8f

Postat: lör 03 aug 2013, 11:38
av t5sport
Hej!! Jag har köpt en c30 1,8f R-design -08 till frun och har börjat fundera på om det går att byta ut sista ljuddämparen till en från en t5 med dubbla pipor. Finns det plats att göra det??

Re: Dubbla pipor 1,8f

Postat: lör 03 aug 2013, 22:12
av P210
Verkar inte omöjligt, uttag i bakre kofångaren måste väl till också?

Hittade detta I en annan tråd - http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=76468

"Jag byggde dubbla pipor på min 1.8F C30 R-design iom att det är två uttag i kjolen bak. Eftersom det inte sitter några ljuddämpare bak på min så kapade vi orgröret efter bakaxeln. Där svetsades en splitt på och så drog vi nya rör till ändpiporna. Till den extra köpte jag ytterligare en till orginalpipa, fast för högersidan. Det vart ingen skillnad i ljud och det har inte blivit några skillnader i värden vid besiktning."

Bilder på garaget på en som delat sitt - http://www.garaget.org/?car=252101

Re: Dubbla pipor 1,8f

Postat: mån 05 aug 2013, 13:43
av ThomasT
t5sport skrev:Hej!! Jag har köpt en c30 1,8f R-design -08 till frun och har börjat fundera på om det går att byta ut sista ljuddämparen till en från en t5 med dubbla pipor. Finns det plats att göra det??
Ljuddämparkonfigurationen är lite annorlunda på T5 mot 1.8f så då ifall det ens passar så blir det ytterligare en ljuddämpare...

Enklast är att kapa befintligt och bytta två pipor, vill man att det ska ryka jämt i båda piporna så ska man inte grena som på bilderna i garagetlänken utan med en ordentlig förgrening. Typ en sådan här eller liknande: http://www.ferrita.com/shop/thumbnails/ ... 195_95.jpg

Sedan om man ska behålla orginallooken så får man inhandla en endpipa ifrån en 2.4i som är gjord för högersidan.

.

Re: Dubbla pipor 1,8f

Postat: mån 05 aug 2013, 14:50
av grillchips
Jag kommer göra det framöver på min bil, också en 1.8F men R-designbaken jag har på kom med dubbla uttag så antingen köper jag ett beggat slutsystem från D5/T5 eller bygger eget, då med en sån som Tomas länkar till ovanför. Ett Y som sedan grenar åt varsitt håll. Billigast och kanske lite bättre tillochmed.

Men vill man köra original så finns ju iallafall upphängningen för dubbla pipor där under reservhjulsbaljan.