NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#772213
För att komma åt det inre kablaget på en eftermonterad dragkrok måste man riva ur ALLT från B-stolpen och bakåt, eftersom alla plastsjok överlappar varandra. För att underlätta demontering och återmontering av plasten under sidobakrutorna behöver man ta bort baksätet - men hur?

Själva sitsen är inga problem, den är bara att rycka loss och ta ur. Armstödet lossnar också efter lite ryckande hit och dit.

Men sen ska man ha loss ryggstöden och här går jag på pumpen. Man fäller dom framåt och i nedre yttre hörnet sitter en plastbit som sprättas bort. Därunder sitter en bult man får loss med en 10-hylsa och när den är loss fiskar man upp en märklig form av sprint som bulten höll fast, fyrkanting och rund på samma gång. ;)
Sedan ska man, enligt Volvos egna instruktioner för eftermontering av krok, bara dra det liggande ryggstödet inåt/framåt och vinkla loss det. Eller hur! Det sitter som berget!

Tittar jag in där karossens fäste sitter i ryggstödet ser det ut som om något fortfarande håller fast det, som ett par käftar i en tång ungefär.

Armstödet i mitten har två fästpunkter mot varje ryggstöd så att säga och det ena går ju att röra och något klickar och låter inne i ryggstödet - har detta något med monteringen av ryggstödet att göra?

Jag blir inte klok på detta - hjälp!
#778106
Det här är en riktigt bra fråga, jag har själv undrat.
"Det sitter som berget!" är precis vad jag erfarit.
Nu kan jag ju säga att det går att få bort sidopanelerna, med clips och piggar i behåll, trots att ryggstödet är kvar, men det är meckigt.
Så om någon lyckats ta loss ryggstöden i baksätet på en C30 får ni gärna avslöja hemligheten.
#778132
Jag har samma erfarenhet, jag gav upp att få bort ryggstödet när jag skulle koppla om kablaget till org förstärkaren.

.
#778452
Precis, det går att få loss sidopanelen, men framförallt att få det på plats igen är knepigt värre och det tar en förbannad tid med ryggstödet i vägen.

Man kan ju undra varför man inte kan få ur reservhjulsbaljan utan att riva ur halva bilens inredning. :/

Med andra ord har jag inte begripit än hur man gör... ;)
#778888
ptrj skrev:http://accessories.volvocars.com/Access ... 1/C30_2008
Ja, instruktionen för eftermontering av Volvos dragkrok ser exakt likadan ut.

Vik ut ryggstödet från höger infästning.
Dra ut ryggstödet från infästningen vid armstödet och ta bort den.

Obs!
Ryggstödet kan sitta hårt fast.


No shit, Sherlock? Det är helt stumt!

Ingen som sitter på något hett tips/tricks om hur man får loss det förb* ryggstödet?
#1404792
Om någon har klurat ut detta så får ni gärna avslöja hemligheten - jag sitter fortfarande kvar i baksätet och svär... :bored:

Skämt åsido är ju detta rent löjligt. Jag kollade med en mångårig Volvomek men han visste inte heller. Skyllde på att C30 var så ovanlig, iaf numera.

Jaja, på't igen bara!

Som Totte säger är det sannolikt den sen[…]

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]