Sida 1 av 1

Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: tor 18 jul 2013, 16:09
av AnkaN7893
Hej

Mor min har en v50 från 2008, rullat drygt 10100mil.

Har haft bilen nu i 2 veckor och tycker att skivorna fram verkar skeva, kollade på dom och dom är svart/brunprickiga. Tog bilen på en broms vända då mamma och styvfar tantkör.. Dock hjälpte ej detta.

Är det rost porer eller liknande eller har skivornas härdning gått ur? Svarva dom eller byta skivorna?

En dålig bild på det men bättre än inget.

Bild

Re: Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: tor 18 jul 2013, 19:13
av Hakan975
De där såg ju inte så farligt ut, i alla fall inte på bilden.
Hur ser klossarna ut ?
Om skivorna är skeva så brukar det kännas när man bromsar (det slår eller vibrerar i bilen/ratten).

Re: Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: tor 18 jul 2013, 19:34
av AnkaN7893
Hakan975 skrev:De där såg ju inte så farligt ut, i alla fall inte på bilden.
Hur ser klossarna ut ?
Om skivorna är skeva så brukar det kännas när man bromsar (det slår eller vibrerar i bilen/ratten).

Skivorna är skeva det vidrerar i ratten, det är mycket värre en på bilden den visar inte riktigt rätt.. Klossarna har jag ingen aning men dom e nog aldrig bytta

Re: Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: fre 19 jul 2013, 14:32
av strannio
Skiv och klossbyte fram hade jag rekommenderat om det slår mestadels i ratten.
Man ser aldrig om dom blir skeva eller inte, detbara blir, har själv svarvat och haft mig, det brukar lösa problemet för stunden men kommer oftast åter tyvärr på samma skivor.
Har klossarna rullat mer än 2-3000 mil så hade jag inte tvekat att byta dom samtidigt.

Re: Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: fre 19 jul 2013, 16:24
av AnkaN7893
Klossarna är ungefär 4-5mm kvar på, men ja skeva skivor e inte så kul så får prata med henne :)

Re: Bromsskivor fram, rost porer?

Postat: lör 20 jul 2013, 00:23
av strannio
Byt klossarna samtidigt isf, har skivorna slått sig så brukar klossarna få sig en törn dom med, om inte annat så ser jag att du har en liten rostkant på skivan vilket betyder att belägget är inslitet i överkant, byter du inte klossarna när du byter skivor så kommer den överkantan på klossen inte ligga an mot den nya skivan och då får du en ny rostkant på den nya skivan med, better safe than sorry, byt dom =)