NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ny på forumet, har läst en hel del om detta utan att få ett konkret svar på om det hjälper att byta drivaxlarna efter sänkningen för att bli av med vibrationerna som uppstod då jag monterade 40mm sänkning från H&R.
Är Volvo mekaniker, vet att drivaxlarna är dåliga på dessa modeller, hade inget vibb innan jag satte på sänkningssatsen.
Vibbet kom direkt på första provrundan, förstod att drivaxlarnas ändrade läge framkallade vibbet, kvaliten är ju inte den bästa tyvärr på axlarna.
MEN, hjälper det att köpa nya drivaxlar (7600:-) från grossist och sedan ska problemet vara borta, eller tål dom helt enkelt inte av en 40mm sänkning även med nya axlar?
Jag vill ju inte pynta så mycket för nya drivaxlar och så blir den likadan ändå, alltså vibbet försvinner inte då axelvinkeln inte tolereras av bilen?
Någon med konkret kunskap eller som gjort detta som kan dementera?
Går i tankarna att monterna Coilovers om jag ändå måste köpa nya drivaxlar, någon som gjort detta framgångsrikt och är det värt det? Har ju Sportchassit men märkte när jag monterade fjädrarna fram att dämparna inte mådde speciellt bra, så måste jag ändå köpa nya dämpare känns det mer värt att köpa ett coilover kit.

Tacksam för svar och hjälp

/Fredric
Har hört även jag att dessa drivaxlar börjar vibrera när man sänker, jag satte på coilovers förra sommaren (vid 28000 mil) med 60mm sänkning men fick inga vibrationer, men jag misstänker att mina är bytta runt 15000 mil.
Kan man inte göra "saabknepet" på dessa bilar då? dvs. att höja motor/växellådefästet ett par mm i bakkant.
Vad jag fått höra så är det väldigt olika, slipper man vibbet efter sänkning så har man tur, min s40 -04 har endast rullat 13000..
Har även hört att när man byter axlarna pga vibb så byter man främre momentstaget i vxllådan, dock var detta inget grossisten hört om och inte heller finns det några gamla journaler på detta! Ngn som vet?
Tack för ditt svar marco80!
strannio skrev:Bytte idag båda drivaxlarna fram, vibrationer helt borta vid provkörning!
Fick samma fel jag när jag sänkte min dock var det bara 30/30 sats och det blev samma fel. Bytte dock bara den långa drivaxeln och ingen vibration efter det :) Om jag förstog det rätt är det den längsta som alltid blir värst.

Skönt att det löste sig men det är ingen rolig kostnad!
Kan man på något sätt kolla om axlarna klarar en sänkning innan man sänker? Alltså i vilket skick dom befinner sig? Och om de skulle vara bra, kan man lugnt luta sig tillbaka, eller blir det snabbare problem när man kört sänkt en tid?

Har fått tips från flera håll att byta innan sänkning, eftersom ja kör en årsmodell som är i "riskzonen" V50 MY05. Men som ja förstått det upplever inte alla dessa vibrationer trots riskzons-årsmodeller.. Hoppas det är ok att jag lånade tråden lite :)
rikrd skrev:Kan man på något sätt kolla om axlarna klarar en sänkning innan man sänker? Alltså i vilket skick dom befinner sig? Och om de skulle vara bra, kan man lugnt luta sig tillbaka, eller blir det snabbare problem när man kört sänkt en tid?

Har fått tips från flera håll att byta innan sänkning, eftersom ja kör en årsmodell som är i "riskzonen" V50 MY05. Men som ja förstått det upplever inte alla dessa vibrationer trots riskzons-årsmodeller.. Hoppas det är ok att jag lånade tråden lite :)
Inget som går att kolla tyvärr. Min bil var bra före med direkt efter sänkning på sekunden efter jag började köra så vibrerade det. Dock hade jag fruktansvärt lite vibration före men trodde det var däckena då jag precis köpt bilen opch det var ytterst sällan.

Dock när det hände glappade mina drivaxlar ut och in och ett klonkande ljud när jag drog dem ut och in efter bytet av den långa kommer det inget ljud eller glapp :) Dock vet jag inte om dom ska glappa eller om det går att känna på annat vis.
Mina glappade inte innan eller efter sänkningen, dock var vibrationerna väldigt stora, jag bytte båda då jag inte orkade vela om det inte skulle räcka med den högra, nu efteråt var det värt det, bilen "känns" bättre med dem nya förstärkta axlarna, tyvärr kan man inte veta detta innan, jag Fick bra pris genom vår grossist på Bilia så betalade "bara" 7100:- för båda.

Enda problemet efter bytet är att jag känner av vibrationer från mina nyinköpta 19" ocean storm istället, vilket stör mig, haha!

Summa summarum, tveksamt om sänkningen var värd närmare 9000:- hehe!
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)