Sida 1 av 1
Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: ons 03 jul 2013, 19:45
av specos
Hej!
kan någon klargöra hur det ligger till med servicekostnaderna för V50´s service vad gäller diesel....
Vilka har partikelfilter, vilka ska ha påfyllning av additiv och vilka ska byta partikelfilter, samt vid vilka miltal och ungefärlig kostnad? Vi utgår från Volvos rekomendationer.
De är ju vissa motorer som har svindyra servicetillfällen, och det vore en bra start att bara utröna vilka motorer som har detta och vid vilka tillfällen (12 000 mil?)
Skiljer det mellan årsmodellerna också?
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: ons 03 jul 2013, 21:07
av Zanders
alla DX motorer har underhållsfria DPF. 2.0d, 1.6d ska det bytas på dock så vet jag inte va det går på.
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: ons 03 jul 2013, 21:10
av specos
Så med andra ord...köper man en Dx-motor så är inte 12 000-milaservicen orimligt dyr, utan bara dyr....det är bra att veta!
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: tor 04 jul 2013, 00:08
av Perra83
specos skrev:Så med andra ord...köper man en Dx-motor så är inte 12 000-milaservicen orimligt dyr, utan bara dyr....det är bra att veta!
Det beror på årsmodell. 2010 fanns väl både DrivE och D2 och då är det byte av DPF som gäller. Eller hette den bara 1,6D den utan S/S?
Femcylindriga har underhållsfria DPF.
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: lör 06 jul 2013, 12:57
av samuelp
Hej
Under modellår 2011 fanns DRIVE med både underhållsfrittpartikelfilter och filter som behövs bytas enklast att skilja dessa åt är att jämföra motor effekten 115hk underhållsfritt 109hk filter byte eller antalet växlar 6vxl underhållsfritt 5vxl filter byte.
//Samuel
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: lör 06 jul 2013, 14:03
av v50d5r
Slå till på en D5a på engång ;)
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: lör 06 jul 2013, 14:04
av v50d5r
Hade en 2.0D, höll på tappa brallorna när dom sa att dom ville ha 14 brakare för 12.000-mila servicen. Så jag sket i servicen och tittade ut en v50 d5a, and here i am..
Re: Service av 1,6D/1,6D SS/D2/D3/2,0D
Postat: sön 07 jul 2013, 18:20
av specos
Således är det så här:
S40/V50
Motorer: 4204T,4164T
4204T är 2,0D 136 hk
4164T är 1,6D 109 hk
Additivpåfyllning vid 6 000 mil
Partikelfilterbyte vid 12 000 mil
Om man ska köpa 109-hästars eller 136-hästars V50 så bör man således budgetera för dyrare servicekostnad.
V70II/S80N
Motor: D4164T
4164T är 1,6D 109 hk
Additivpåfyllning vid 6 000 mil
Partikelfilterbyte vid 12 000 mil
Hos V70/S80 är det bara en motor som skall ha påfyllning och byte.