Sida 1 av 1
Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: mån 17 jun 2013, 18:56
av marko80
Hej
Min v50 t5 blev orkeslös helt plötsligt och felmeddelande kom upp "nedsatt motorfunktion" tror jag det stod, det var precis som att turbon var bortplockad typ, och jag fick tipset att byta magnetventilen.
Så jag har bytt mv men bilen är trots detta likadan (bytte en slang åt gången så sannolikheten att någon slang sitter fel är minimal), har inte varit in och raderat felkoderna ännu, kan det vara så att bilen är i "limp home" nu och detta måste återställas innan bilen går som den ska?
Någon som har erfarenhet om detta?
Med vänlig hälsning marko
*edit: har varit och raderat felkoder, och bilen är fortsatt slö, det kommer även upp nya felkoder direkt.
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: tis 18 jun 2013, 18:47
av marko80
får dessa felkoder:
DTC 1300 -okänd
532D -hastighetssignal -signal för hög -permanent
4000 -okänd
6410 -okänd
6400 -okänd
6000 -okänd
6800 -okänd
just nu känns Volvon sjukt billig :(
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: ons 19 jun 2013, 06:53
av hollan
Allvar? byta du magnetventil för någon sa att det var vanligt? på bilar av 1990 årsmodell och nyare kan man inte bara byta lite delar på måfå och tro att det hjälper
min gissning och det är en ren gissning är bränsletryckgivaren i fuelralen men som sagt läs felkoder innan du byter saker
läs ut felkoderna med en ordentlig läsare alt lämna den på volvo och läs ut koderna för dom säger mej inget som du har skrivit det skall stå tex ecm framför
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: ons 19 jun 2013, 08:56
av agusta44
Var det svårt att byta magnetventil, gjorde du det underifrån elle tog du det från sidan?
Var det trångt och bökigt, eller är det inga problem?
(Om Bilia bytte den åt dig vad kostade det ??)
//MVH
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: ons 19 jun 2013, 09:53
av marko80
hollan skrev:Allvar? byta du magnetventil för någon sa att det var vanligt? på bilar av 1990 årsmodell och nyare kan man inte bara byta lite delar på måfå och tro att det hjälper
min gissning och det är en ren gissning är bränsletryckgivaren i fuelralen men som sagt läs felkoder innan du byter saker
läs ut felkoderna med en ordentlig läsare alt lämna den på volvo och läs ut koderna för dom säger mej inget som du har skrivit det skall stå tex ecm framför
Ja jag bytte mv för att man på bl.a Autotech föreslog det, har även vid ett annat tillfälle bytt lmm och mapsensor "på måfå" och fått ordning på bilen (efter felsökning både med dator och med "handkraft/skruva"). Så därför tog jag och bytte mv för att kunna utesluta det felet, ska man ränna hos volvo varje gång en v50 krånglat så har man snart kunnat köpt en ny bil för motsvarande kr.
Du säger att "man inte bara kan byta delar på måfå.. Hur tror du dom flesta volvoverkstäder arbetar? Jo dom byter del efter del tills bilen funkar igen, på kundens bekostnad, detta kallar volvo för "fesökning" ...Ursäkta min tråkiga ton, men det kändes lite som jag skulle skämmas över något eftersom jag provade att byta en del på egen hand.
Jag kan nog påsta att volvo v50 Är i särklass den sämsta bil någonsin (lite ot men ändå, så det känns nu)
Instrumentet som användes (hos verkstad) var en bosh, samma som 1000-tals andra verkstäder använder sig av, alltså ingen 995kr biltema eller ppc-dosa från bsr.
men men, jag får väl lämna in bilen hos volvo, så får väl dom fortsätta med uteslutningsmetoden (eftersom det är precis så dom arbetar).
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: ons 19 jun 2013, 09:57
av marko80
agusta44 skrev:Var det svårt att byta magnetventil, gjorde du det underifrån elle tog du det från sidan?
Var det trångt och bökigt, eller är det inga problem?
(Om Bilia bytte den åt dig vad kostade det ??)
//MVH
Bytte mv underifrån, bra om man har en lyft eller grop, trångt var det, men det finns ändå plats för en arm typ när man väl kommer in där, det jobbiga är att det inte går att jobba med 2 händer just där. Byt en slang åt gången så blandar man inte ihop dom.
mv'n kostar runt 500kr.
vet ej vad volvo tar för jobbet.
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: tor 20 jun 2013, 14:43
av goddamnswede
Att kolla
-Check ventil på turbon, sitter i enden på slangen fra PCV
-Spjallhus
-CBV og slangen fra den til innsug (går under pluggdeksel og til innsug)
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: tor 20 jun 2013, 18:24
av agusta44
marko80 skrev:agusta44 skrev:Var det svårt att byta magnetventil, gjorde du det underifrån elle tog du det från sidan?
Var det trångt och bökigt, eller är det inga problem?
(Om Bilia bytte den åt dig vad kostade det ??)
//MVH
Bytte mv underifrån, bra om man har en lyft eller grop, trångt var det, men det finns ändå plats för en arm typ när man väl kommer in där, det jobbiga är att det inte går att jobba med 2 händer just där. Byt en slang åt gången så blandar man inte ihop dom.
mv'n kostar runt 500kr.
vet ej vad volvo tar för jobbet.
Köpte du den "gråa" från Autotech?
Hur fick du fast den på fästet vid turbon?
Använde du de gamla slangklämmorna?
//mvh
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: tor 20 jun 2013, 18:50
av marko80
ska kolla dom grejerna också, har även kollat wastegate+klocka, slangar men inte spjällhus, motorn varvar upp så sett men ganska långsamt.
jag använde en volvo original MV, använde dom gamla klämmorna, sånna "klämihop-klämmor", men själva fästanordningen var aningens annorlunda på utbytesventilen men det gick ändå att fästa den på sin plats.
ringde volvo idag om felsökning, givetvis var teknikern otroligt spydig mot mig och helt oförstående med att en sådan kvalitetbil som v50 skulle krångla, bland det första han frågade var om bilen var trimmad, sedan efter mitt svar "ja" så blev han i det närmaste otrevlig, fanns absolut ingen tid hos dom förrän om ca 3 veckor, för en koll med deras dator på ca 15 minuter...
Re: Magnetventil bytt v50 t5 (fortfarande slö)
Postat: ons 09 okt 2013, 13:48
av marko80
veckans trådlyft möjligen, men det kan vara bra att återkoppla när felet är lagat om andra får samma problem.
Felen jag hade i v50'n var: Kamremmen hade rappat över 2 kugg, och en kabelhärva som var kortsluten.
Nu är bilen fixad och går som det skall.