Orkeslös V50 D2 2011
Postat: sön 09 jun 2013, 14:08
Hej,
Jag har en V50 D2 2011 (uttagen 2010/10) som gått ca 6200 mil.
För ca 2 månader sen gjorde jag 6000-milaservice och ca en vecka efter när jag varit och handlat så startar jag bilen, får "försämrad motorprestanda" och stänger av den. När jag sedan försöker starta den igen så låter det som motorn håller på att hoppa ur huven.
Bilen blir hämtad med bärgare och ivägkörd till Bilia i Segeltorp. Efter ca en vecka ringer dom och meddelar att bilen är klar att hämtas. När jag frågar vad felet var får jag till svar att det var "en kontrollventil på insprutningspumpen" som varit trasig och som har bytts. Därefter frågar jag om detta kan ha varit anledningen till att bilen successivt under en längre tid blivit mer och mer orkeslös och ryckig, svaret jag får är att "absolut, det kan det ha varit på grund av detta"
När jag hämtar bilen, betalt självrisken och åker därifrån märker jag att bilen absolut nu inte är orkeslös och slö som den varit tidigare. Underbart, eller hur? Den verkade dessutom dra mindre diesel!
Nu, ungefär 100 mil senare är bilen tillbaka till sitt vanliga jag. Den är trött, ryckig och törstig!
Så, nu till min fråga: Är detta något jag får leva med eller hur ska jag gå vidare? Min spontana tanke är att kontakta Bilia imorgon och ifrågasätta detta. Denna "kontrollventil för insprutningspumpen" kan ju inte ha gett upp redan? Kan verkstadens garanti på arbetet omfatta detta?
Så, kära forum-medlemmar. Hur går jag vidare?
Skall på en långtur till Tyskland redan den 18/6 så det vore ju tacksamt att ha hittat en lösning på problemet redan innan dess. Ett alternativ jag också funderat på är att låta en verkstad i Tyskland titta på det. Där nere (olikt svenska verkstäder) tar man inte x antal tusen bara för att överväga att undersöka problemet.
Tack på förhand!
Jag har en V50 D2 2011 (uttagen 2010/10) som gått ca 6200 mil.
För ca 2 månader sen gjorde jag 6000-milaservice och ca en vecka efter när jag varit och handlat så startar jag bilen, får "försämrad motorprestanda" och stänger av den. När jag sedan försöker starta den igen så låter det som motorn håller på att hoppa ur huven.
Bilen blir hämtad med bärgare och ivägkörd till Bilia i Segeltorp. Efter ca en vecka ringer dom och meddelar att bilen är klar att hämtas. När jag frågar vad felet var får jag till svar att det var "en kontrollventil på insprutningspumpen" som varit trasig och som har bytts. Därefter frågar jag om detta kan ha varit anledningen till att bilen successivt under en längre tid blivit mer och mer orkeslös och ryckig, svaret jag får är att "absolut, det kan det ha varit på grund av detta"
När jag hämtar bilen, betalt självrisken och åker därifrån märker jag att bilen absolut nu inte är orkeslös och slö som den varit tidigare. Underbart, eller hur? Den verkade dessutom dra mindre diesel!
Nu, ungefär 100 mil senare är bilen tillbaka till sitt vanliga jag. Den är trött, ryckig och törstig!
Så, nu till min fråga: Är detta något jag får leva med eller hur ska jag gå vidare? Min spontana tanke är att kontakta Bilia imorgon och ifrågasätta detta. Denna "kontrollventil för insprutningspumpen" kan ju inte ha gett upp redan? Kan verkstadens garanti på arbetet omfatta detta?
Så, kära forum-medlemmar. Hur går jag vidare?
Skall på en långtur till Tyskland redan den 18/6 så det vore ju tacksamt att ha hittat en lösning på problemet redan innan dess. Ett alternativ jag också funderat på är att låta en verkstad i Tyskland titta på det. Där nere (olikt svenska verkstäder) tar man inte x antal tusen bara för att överväga att undersöka problemet.
Tack på förhand!