Sida 1 av 2

Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tor 28 mar 2013, 08:44
av wilsonlarsson
Hej på er ny i detta forum.
har under tio års tid varit BMW ägare 520(-98) och senast 320 (-05)touring (e47 karossen dvs den äldre karossen den nya kom samma år) båda körda i ca.5 år och nöjd sådan.
Men nu ville jag testa något annat och fastnade för en Volvo v50 2.0d av 2010 års modell.
Alltid försökt att köpa en modell som varit i produktion några år så de värsta barnsjukdomarna försvunnit.

jag kör ca.2500-3000 mil om året men har lite frågor kring dieslar då jag tidigare inte haft detta.

Vi kör mycket småsträckor under vardagen på 1-2 mil. Några turer blir det på 3 mil enkel och en gång per månad i snitt blir det en tripp på 40 mil enkel resa. dvs 100 mil på några dagar.
Hur är det men reningen av filtren hur ofta behöver man köra längre sträckor och hur långa.

Kört med dieselvärmare nu på mornarna och fått en varningens ord på att batteriet tar stryk då det oftast blir en sträcka på milen efter detta.
När dieselvärmaren är igång när man kommer ut skall man låta den gå klart eller kan man stänga av den.

Efter att ha haft bilen drygt en halv månad så känns det bra.
320 hade jag dynamisk stabilisering på så den låg som en padda i kurvor och extrem väghållning. Men v50 känns bra men framhjulsdrift känns lite annorlunda än att ha kraften i rumpan.
bagaget är mycket bra jämn fört med touringen speciellt när man tar bort det idiotiskt placerade insynsskyddet bagaget.( Här hade BMW en bättre lösning då det var integrerat med lastnätet ovan för baksätets ryggstöd.
Jag sitter bättre med volvos stolar och den är bättre att ta sig in/ur då min rygg spökar vilket var anledningen att byta den låga 320.
Baksätet vilket vi nästan aldrig använder känns lite tajtare än i 320 men inget anmärkningsvärd skillnad.

Lite högre vägljud ben beror kanske mest på att jag nu kör med dubbdäck vilket jag inte haft tidigare så väntar med spänning på hur bruset blir med sommardäcken. Tittade lite i motorummet och ljudisoleringen verkar vara lite klenare än i 320 så kanske en dämpmatta från Biltema modifieras dit så småningom.

Förbrukningen ligger för tillfället på ca 0.56 men beror nog mest på att jag ännu inte lärt mig den 6 växlade lådan.
ofta hopps en växel till!

Tycker efter alla bensinare att dieslar är roliga att köra men bmwn hade också ett bra bottendrag. Och jag vet att BMW har mycket bra dieslar men detta köp var mer en prisfråga och en nyfikenhet på något nytt. För två personer plus hund verkar det hitentills vara ett bra val.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tor 28 mar 2013, 10:59
av joel80
Hej, o välkommen. :)

När det gäller laddningen av batteriet så är min lekmannauppfattning att det bör räcka med de två resorna på 40 mil per månad du gör för att ladda upp batteriet med jämna mellanrum så det inte blir dåligt. Nu kommer ju snart också varmare tider och då kommer du ju inte köra värmaren.

Jag kör resor på runt 16 mil enkel resa ett par gånger i veckan, men har ändå köpt en juste laddare för en knapp tusenlapp så jag har en. Har användning för den till vår andra bil som mest råkar ut för de korta sträckorna och sen är det bra att ha till husvagnsbatteriet också, så kändes inte som en så dålig affär.

Din förbrukning verkar ju toppen, är det mätt vid pump?
Jag har som bäst kommit ner till uppmätt förbrukning på 5.9 med min V70 D3 MY13, då stod färddatorn på 5,3 och jag hade kört värmaren 6-7 gånger tror jag.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tor 28 mar 2013, 11:16
av Kluster
wilsonlarsson skrev:
jag kör ca.2500-3000 mil om året men har lite frågor kring dieslar då jag tidigare inte haft detta.

Vi kör mycket småsträckor under vardagen på 1-2 mil. Några turer blir det på 3 mil enkel och en gång per månad i snitt blir det en tripp på 40 mil enkel resa. dvs 100 mil på några dagar.
Hur är det men reningen av filtren hur ofta behöver man köra längre sträckor och hur långa.
Saxat från instruktionsboken MY12
Svar: Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och tömma filtret startas en s.k. regenerering. För detta krävs att motorn har nått normal
arbetstemperatur. Regenereringen av filtret sker automatiskt och tar normalt 10–20 minuter. Vid låg medelhastighet kan det ta lite längre tid. Under regenereringen ökar bränsleförbrukningen något. Bakrutevärmaren kan aktiveras automatiskt för att öka belastningen på motorn under regenerering utan indikering. Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur. Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms. När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds den gula informationssymbolen på instrumentpanelen och meddelandet SOTFILTER FULLT SE HANDBOK visas på instrumentpanelens display. Starta egenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur. Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter.

wilsonlarsson skrev:Kört med dieselvärmare nu på mornarna och fått en varningens ord på att batteriet tar stryk då det oftast blir en sträcka på milen efter detta.
När dieselvärmaren är igång när man kommer ut skall man låta den gå klart eller kan man stänga av den.

Förbrukningen ligger för tillfället på ca 0.56 men beror nog mest på att jag ännu inte lärt mig den 6 växlade lådan.
ofta hopps en växel till!
Angående dieselvärmarens funktion och "överlevnad" bör du, om möjlighet finns, låta värmaren "gå klart", även om du har kommit fram till ditt mål, så att den verkligen hinner "bränna" upp all överskottsdiesel (självklart utomhus!). Annars finns risken med upprepande på/av med värmaren att den sotas igen väldigt snabbt med följdproblem som att t ex värmaren stängs av efter 2-3 min, i värsta fall ej går att starta. Finns flera trådar om detta i forumet. Hur länge dieselvärmaren går beror ju lite på yttertemperaturen, allt från ca 30-60 min.
För att "spara" på batteriet bör bilen köras lika länge som värmaren har varit igång. Finns inte möjlighet till det bör du kanske kolla på batteriladdare, t ex CTEK har en plug'n'play-variant.

Min första diesel var en 2.0D (2008) 6-vxl och jag lärde mig att växla upp innan 2000 varv.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: fre 29 mar 2013, 02:46
av v50d5r
Jag köpte en V50 d5a istället för 2.0D som jag hade före.. Vilket förbannat jävla crap motor.. DYR service, drar MER än d5an och går piss i jämförelse.. Men nu ska jag inte hacka ner på motorn, utan tillföra något. 1.6 drivE + 2.0D gillar inte att man kör 1 mil per dag kallstart, då filtret kommer självdö. Och när jag använde dieselvärmaren på morgonen till jobbet så dödade den också batteriet - blev så förbannat less på skiten och bytte efter 2 månader.

Visst, jag kanske fick ett måndags ex.

Mvh

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tis 02 apr 2013, 17:20
av wilsonlarsson
joel80 skrev:Hej, o välkommen. :)
Din förbrukning verkar ju toppen, är det mätt vid pump?
Jag har som bäst kommit ner till uppmätt förbrukning på 5.9 med min V70 D3 MY13, då stod färddatorn på 5,3 och jag hade kört värmaren 6-7 gånger tror jag.
Nej inte mätt på pump skall kolla detta efter nästa tank.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tis 02 apr 2013, 17:22
av wilsonlarsson
Tack för alla tipsen!
Blir nog inte Volvo som servar min framöver då jag
kollat upp lite priser så blir det nog min vanliga Mekonomen verkstad.
De har servat mina BMW bilar under de åren utan problem.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: tis 02 apr 2013, 21:29
av joel80
Erbjuder dom fri assistans ett år efter service också? Det enbart är något som jag anser är värt de extra hundralapparna Volvo tar för sin service.

Du har så pass ny bil så du troligen tjänar på att använda Volvoverkstad...

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: ons 03 apr 2013, 06:59
av V50Summum
Jag gjorde ungefär samma byte. Från 320d -06 E91 till V50 2,0d -10.
Riktigt nerbyte! Inte mycket som känns rätt, men tjejen är nöjd iaf. ;-)
Volvon hade gått 9500 mil förra våren och har nu gått 13000 mil. Den har vart på verkstad c:a 10grr under denna tiden. Men service har jag gjort själv. Det är en chansning kanske, men 2000mil till ska den fan gå och sen är det ju ingen maskinskadeförsäkring kvar. Jag byter Olja vart 2000:e mil till Castrol eller Volvo Original och sätter endast i Bosch filter.
Partikelfiltret skulle bytas vid 12000 mil men det hoppade jag, för den regenererar vart 400:e mil enligt VIDA.

Vad det gäller sätta igen partikelfilter så spelar det ingen roll vilken dieselbil du har med partikelfilter om du kör 1 mil om dagen kallstart. Det kommer att sättas igen direkt. Och kör du tillsatsvärmaren så måste du köra minst lika länge eftersåt som den gått för att ladda batteriet. Och det är inget unikt på 2,0d eller Volvo.
Körde ifs. ett år med BMW:n 1,5mil enkel resa med kallstarter utan problem så det gäller kanske inte alla :-D

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: ons 03 apr 2013, 17:01
av wilsonlarsson
joel80 skrev:Erbjuder dom fri assistans ett år efter service också? Det enbart är något som jag anser är värt de extra hundralapparna Volvo tar för sin service.

Du har så pass ny bil så du troligen tjänar på att använda Volvoverkstad...
Tecknar man väl med bilförsäkringen. Tog Volvia försäkring och tog med volvo assistans vet inte hur många kronor det kostar i försäkringen.
Men vid ex. kamremsbyte tar Volvo 5000kr och mekonomen 3500kr.

Re: Lite frågor som ny ägare till Volvo v50

Postat: ons 03 apr 2013, 20:14
av joel80
Ja det låter ju rätt bra..

men...
Säg att med fri assistansförsäkring hade du sparat 500kr/år i försäkring.. då skiljer det 1000kr.

Kolla upp så motorgaranti och sånt inte försvinner eller kan sättas ur spel om du gör ett sånt byte externt.
Kanske täcks upp av någon garanti som Mekonomen ger?

Jag skulle nog ändå överväga att lägga tusenlappen på att få den servad på Volvo.. vid eventuella fel senare tror jag man har lättare att t.ex få reparationer på goodwill eller så om man regelbundet servat på Volvoverkstad. Sen har det nog fortfarande betydelse vid andrahandsvärdet då folk ännu värdesätter märkesverkstäder över t.ex Mekonomen när de köper ny bil.