NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#728282
Hej Volvo-fans :!: :-)-)
Behöver Er hjälp :!:

Har en Volvo V50-2005 som vars förardörr studsar tillbaka när man stänger den, detta sker nu när det är kallt.
Jag har läst i forumet om att smörja låset, men detta fungerar inte. Jag har provat med låsolja som inte ska frysa, med upptiningsolja och div kvalitetsprdukter.

Har även varit gånger då dörren stängts, men i färddatorn har det varnats att förardörren är öppen. :shock:

Detta verkar vara en felkonstruktion som finns på flera Volvo-modeller.

Vad ska jag göra? ??:-/ Bil-fan har fått stå nu en månad för det är kallt, trodde Volvo var bra grejor. ?:-/ Tur man har en VW oxå.

Jag vill inte lämna in bilen på verkstad och kosta på den tusenlappar då den ska säljas till förmån för en bättre kvalitetsbil (tyvärr ej Volvo).
Tips och trix mottages tacksamt!
#728322
Hade samma problem en gång på min gamla V50 också årsmodell 2005, dörren gick inte att stänga, studsade bara upp igen. Detta åtgärdade jag genom att ställa bilen varmt så att den fick tina ordentligt i några timmar och efter det kom problemet aldrig tillbaka.
#728385
Det är fettet i låsmekanismen som är problemet. Volvo använde ett vattenbaserat fett som fryser, eller att det kommer in fukt. Ta ner dörrsidan och skruva ur låsmekanismen och ta bort allt gammalt fett och smörj in med nytt som inte är vattenbaserat, alt lämna in på volvo och få det fixat för några sura slantar :lol: Finns några tidigare trådar om detta och enligt en av dem så gick det på 1200kr att lämna in bilen för det
#728946
Gourmand skrev:Det här händer väldigt många bilar och är egentligen inte något märkesspecifikt.
Visst är det så. Hände samma sak för mig på en 20 år gammal Toyota Carina -86 en gång på en bakdörr.
En dusch med SuperLube fixade problemet. Jag hade tydligen missat att smörja till dörrarna vid servicen.
Eftersatt underhåll straffar sig alltid. Även på en premiumbil som Carina.
#1352916
Finns det någon "ghetto-mod" man kan göra för att åtgärda detta utan att skruva upp dörrsidan? Jag provade att demontera dörren förra året men gick bet i något steg. Går det att trycka in fett utan att skruva upp eller använda sig av "torrboll" /luftavfuktare för att driva ut vattnet ur fettet?
#1352931
Den metod min volvo verkstad kör med är varmluftpistol, värm på låset (låsnäsa ?) vitt lithiumfett på sprayburk sätt på strået och försök spraya in i låset förbi mekanismen som sticker ut. uppåt neråt åt sidorna, snåla inte och värm för gudsskull inte så du förstör lacken. kan behövas några försök och låset ska definitivt vara mer än jummet.

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]