Sida 1 av 1
V50 diesel råd.
Postat: tis 12 feb 2013, 21:03
av MartinB82
Har idag en My 08 V50 2,4i summum aut. Går i tankarna att byta till en diesel istället, då jag kör ganska mycket.
Trivs väldigt bra med den bilen jag kör idag men en sak är lite tröttsamt att bilen ska växla ner vid minsta gaspådrag, effekten räcker men momentet ligger ju på helt fel ställe.
Är öppen för förslag angående både motor å växellåda.
Så ni som kör diesel bilar kan ni inte lämna lite input om hur ni upplever eran bil. Om ni är Nöjd med effekt Förbrukning ,skatt service intervaller å service pris mm.
Re: V50 diesel råd.
Postat: ons 13 feb 2013, 10:15
av dieselputte
Hade tidigare en V70 D5 som förmånsbil och fastnade nog för evigt för diesel då. Så skönt att slippa växla ned vid de flesta omkörningar, mycket lägre varvtal jft bensinare vid marschfart.
Efter förmånsbilen fick jag ett bra erbjudande på en V50 2.0D -06 5vx (Hade hellre velat ha 6vx) som var drygt 1 år gammal. Velade till och från om att köpa en splitt ny V70 2.4 D , men det var c 95,000 kr upp, så det blev V50. Den har funkat bra förutom en del fel som verkar vara vanliga : Kabelstam A-stolpe utbytt, tryckgivare DPF bytt, EGR bytt och senast byte av generator. Batteri får man räkna med byte vart 3-4 år beroende på hur mycket man kör dieselvärmaren via timer.
Förbrukningsmässigt låg D5an klart lägre , antagligen pga avsaknad av DPF. Snitt över året ligger jag nu på runt 0.58 och kör då c 10% stadskörning. På vintern får man lägga på c 0.1 l/mil som dieselvärmaren tar.
Skatt ligger på runt 2700kr/år och helförsäkring (Hälsingland) kostar 306kr/månad @ 1500 mil /år. I övrigt är det stora servicekostnader pga DPF additiv (6, 12, 18000 mil osv) och filter (enl Volvo varje 12000 mil, men jag byter när det blir stopp). Gör man detta själv sparar man en hel del.
Gick i bytartankar när allt med DPF och EGR strulade, men kommer nu att ha kvar bilen tills den är färdig för skroten. Har bara gått 9700 mil nu= ingen bra affär :(
Re: V50 diesel råd.
Postat: ons 13 feb 2013, 23:03
av LasseRe
Hej!
Har en MY08 D5 aut som gått 12.000 mil. Min första diesel och jag har aldrig ångrat att jag gick från bensinare. Skatten är ganska hög, drygt 4000:- och den drar 0,68 vid blandad körning, mest i stan. D5:an behöver inget partikelfilterbyte, så 6.000- och 12.000-milaservicarna blir inte orimligt dyra. Rekommenderar absolut att köpa MY08 eller senare, eftersom de då fick bukt med de kroniska elfelen som finns på många äldre bilar. Min har varit helt felfri under alla 12.000 milen. Har bara behövt vanlig service och byte av bromsbelägg. Jag gissar att automaten tar hårdare på bromsarna, eftersom man inte använder motorbromsen. Tror att jag kommer att köra 12.000 mil till med denna bilen.
Re: V50 diesel råd.
Postat: tor 14 feb 2013, 19:17
av W.A.P.E.
Kolla tråden om V50 köpråd längre ner. Svärmor bytte från en 2.4i till 2.0d och de fick "det dom ville ha", bra lägre förbrukning och mer vrid utan att varva.
(Nu är jag ju lite småkär i en manuell 2.4i så det var lite tråkigt) 2.0d paras gärna ihop med MPS6 automat (powershift). Det D5 drar mer i soppa verkar ju faktiskt betala sig i mindre service. Byter du till modellår 2011 finns ju D3 och D4 som är mkt trevliga o låter gott.
Re: V50 diesel råd.
Postat: tor 14 feb 2013, 19:28
av Lövet
Jag skulle leta efter en D3/D4/D5. Ingen dyra partikelfilterbyten och i verkligheten är inte förbrukningen särskilt mycket lägre på de mindre fyrcylindriga bilarna. Dessutom har femmorna mycket trevligare motorljud.
Re: V50 diesel råd.
Postat: tor 14 feb 2013, 19:48
av dieselputte
andreas_lofgren skrev:Dessutom har femmorna mycket trevligare motorljud.
Precis, hade V50 D5 funnits när köpte bilen hade jag givetvis köpt den. Att gå från V70 D5 till 2.0D motorn blev mycket traktorknatter.
Tror D5 i V50 har varit en lyckad konstruktion, kan inte påminna mig att jag läst om några D5 problem i detta forum index. 1.6D och 2.0D har det däremot varit mycket strul med.
Har kört D2 ett par gånger och den är mycket tystare än 2.0D , tror Volvo har jobbat mycket på ljuddämpning i torpedväggen. D2 är det dock många som har problem med hög förbrukning. Grannen har en som strulat en hel del och han får inte mycket hjälp av Volvo trots att halva garantitiden återstår.
Re: V50 diesel råd.
Postat: fre 15 feb 2013, 21:41
av MatsO
Jag kör D4 själv så jag kan bara uttala mig om den modellen.
Sex manuella växlar och 400Nm ger all dragkraft man behöver och mer därtill. Har dragit de tillåtna 1480kg bakom och det var inte minsta problem med det inte. Låg på sexan och tuffade på i 80.
Förbrukningsmässigt så matchar jag Dieselputte på sommaren och ligger något lägre vintertid (värsta tanken är 0.65L/mil och mer normalt är ca 0.62. Allt mätt via pumpsiffror)
Väljer man på en -10 D5 och en -11 D4 så ta den senare. D4 kostar under 2000 i årsskatt så ska man ha den några år så får man en årsmodell nyare bil "gratis" när skatten är betald
Ljud och åkmässigt så är vanlig landsvägsfart 70-90 en mycket trevlig upplevelse på 6:ans växel med en motor som ligger på 1000-1500 rpm
Re: V50 diesel råd.
Postat: lör 16 feb 2013, 10:29
av StringerBell
Mitt standardsvar är också D4. Man får allt som D5:an har men betydligt lägre förbrukning och skatt. Är prestanda viktigt kan man välja en manuell D5 senare än 08 för 205 HK och 450NM genom den volvo-sanktionerade Polestar optimeringen.
Re: V50 diesel råd.
Postat: sön 17 feb 2013, 21:40
av djcad
Köpte mig en V50 D5 i november och trots lite missöden är jag väldigt nöjd med den.
Ligger på c:a 0,58/milen, både på motorväg o mindre stadskörning.