NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 09a där bägge strålkastarna har spruckit precis framför posljuset, var i dagarna in på volvo där jag köpte bilen och han säger att det finns en goodwill för detta MEN att jag ska få betala 8000:- ur egen ficka för att få det fixat vilket jag tycker är lite väl magstarkt, är det fler som har/har haft detta problem och vad ni fått betala. Eller om det ev går att fixa de man har hos en glasmästare eller liknande, då det inte är ljusbilen som påverkas men det kommer in luft/fukt och bildas kondens i strålkastaren.

Tacksam för all hjälp.

OBS: Det är vanliga volvo Orginal Xenonljus jag har inga ABL
Oj, en V50....

Mjo men vad säger att en begagnad inte har samma fel? I fall det blir samma fenomen på dessa det jag är orolig över och då är de bortkastade pengar. Om detta är nått man får leva med eller om Volvo förbättrade dem?
Lånar denna tråd...

....i fredags upptäckte jag kondens inne i vänster ABL-strålkastare på min V50 MY12 (Classic), då har den stått still i en vecka och jag dubbelkollade efter ev stenskott/spricka men icke :roll:

Vad är det som gäller här egentligen, jag har nybilsgaranti kvar och enligt instruktionsboken kan "naturlig" kondens uppstå men att det försvinner och detta är normalt enligt står det i texten. I det här fallet känns det som något annat då jag även under helgen parkerat bilen så strategiskt mot solen så värmen ska ha kunnat torka upp kondensen till ingen nytta.
Uppdatering: ska in med bilen nästa vecka för byte! (däremot har jag upptäckt i går en spricka på 1-,1,5 cm vid överkant, mot motorhuven. Har t o m kollat med förstoringsglas om det är ett stenskott men det är en spricka från överkant och inåt 1-1,5 cm. Känner heller ingen "urgröpning" eller liknande utan endast sprickan. Helt sjukt dåligt....dessvärre fanns det även kondens i andra strålkastaren igår.

Får se hur det här slutar... :shock:
Så, ny vänster strålkastare monterad. Det var mycket riktigt en spricka, precis där en av de s.k clipsen håller fast själv plastglaset mot strålkastaren.

Dock är ny styrenhet beställd då den förra bokstavligen droppade vatten om :shock: säger bara det, tur att detta går på nybilsgarantin för 1 st ABL-strålkastre gick på strax över 5000 kr och då är inte styrenheten inräknad än som ska bli bytt imorgon eller på torsdag!
spruckna strålkastere ser man på var och varannan bil idag tycker jag, om det beror på den återvunna plasten vet jag inte, kan dok bara se att det blivit betydligt sämmre de sista 5+ åren.

Plasten börjar oftast krakkelera för att sedan spricka, har sett det på flera av företagets tjänstefordon ( Volvo, Audi )

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]