Sida 1 av 1
RME, fördelar/nackdelar
Postat: lör 29 dec 2012, 00:32
av Aqua
Blev varse idag att macken i byn där jag bor säljer RME för 12.59 vilket just nu är ca 1,70 lägre än dieseln.
Kör en V50 2.0D -08. Kan man köra denna på RME?
1. Hur påverkar det effekten?
2. Hur påverkar det bränsleförbrukningen?
3. Påverkar det kallstarter?
Någon som har samma vagn som kör på RME idag?
All info mottages tacksamt! :D
Re: RME, fördelar/nackdelar
Postat: lör 29 dec 2012, 01:24
av Aqua
Surfade vidare lite och hittade lite svar. Jag antog att det fungerar även till personbilar men denna länk antyder att ren RME är något för jordbruksfordon..
http://www.bioenergiportalen.se/?p=5943&m=1630
Jag testar INTE i min V50

Re: RME, fördelar/nackdelar
Postat: mån 31 dec 2012, 20:49
av cyberlelle
Volvos motorer är godkända för 7 % inblandning av RME om jag inte minns helt fel. Bland annat så får man problem med partikelfiltret som sätter igen av RME inblandningen. Dieselvärmaren är inte godkänd för nån RME inblandning alls så du ska inte prova att köra bilen på det..
Re: RME, fördelar/nackdelar
Postat: tor 03 jan 2013, 19:23
av FiddeUBC
Det du ska titta på är hur ren RMEn är. Dvs hur pass bra den är filtrerad. Finns ISO klassificering för detta.
Jag har kört på REN rme 2 tankar. Förbrukningsmässigt ingen skillnad. Luktar märkligt när du startar bilen.
Motorn går märkbart hårdare. jag kör nu diesel igen och konstaterar att det är bättre både för bilen och komforten.