Sida 1 av 1

V50 1.8F Växling och Motorväg

Postat: tis 25 dec 2012, 21:43
av data
Hej.
Jag har precis köpt en v50 -07 6000 mil och lite om när man ska växla för bensinekonomi.
Detta dokument visar på sidan 3 att vrid går ner vid 3000 varv betyder det att man ska försöka att
komma antingen över eller under 3000 på motorväg ?:-/

Re: V50 1.8F Växling och Motorväg

Postat: tis 25 dec 2012, 23:29
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F, alltså en motor som din, men större cylinderdiameter.
Du behöver inte fundera i dom banorna på att växla upp eller ner. Du märker när motorn börjar gå ansträngt och det är inte i det 3000 varvsläget.

Re: V50 1.8F Växling och Motorväg

Postat: ons 26 dec 2012, 08:10
av data
Jag tänkte mer på förbrukningen då någon sa att bilen drog mer bensin i 100 än 110

Re: V50 1.8F Växling och Motorväg

Postat: ons 26 dec 2012, 14:08
av MattiasD
Vridet är inget med verkningsgrad att göra. Ottomotorn har bäst verkningsgrad vid fullgas (inga pumpförluster). Andra sidan sticker andra paramterar iväg då så det är förstås ingen bra ide att köra på fullgas för att köra snålt. Men försök att accelerar snabbt upp till önskad hastighet. Ottomotorn har nämligen dålig verkningsgrad vid segdragning. Din bil är troligen, som alla bilar, snålast runt 70-80 km/h. Hastigheter över gör luftmotståndet att förbrukningen sticker iväg. Så det är fel att bilen skulle dra mindre vid 110 km/h jmf 100 km/h. Att t ex köra 130 km/h på motorväg är dyrt förbrukningsmässigt.