Sida 1 av 1

Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: fre 09 nov 2012, 20:03
av timebandit
Hej

Håller på att planera att laga dieselvärmaren i våran V50. Så som många andra har värmaren lagt av pga för många startförsök. När den väl fungerade så rök den skit mycket. Fyllde hela garaget på under 1 minut. Tar man bort felkoden som spärrar den så har man jäkligt tur att den startar...

Planerade först att byta flamvakt och glödstift å rengöra så gott det går och sedan prova byta styrenheten.

Så jag kontaktade en Ebersprächer återförsäljare/servicefirma och dem tycker det låter som att brännkammaren ger upp hoppet med min beskrivning.

Har en servicemanual för värmaren men det står inget i den om vad som gör vad typ.

Är det någon här som är någorlunda insatt i vad exakt brännkammaren gör/är till samt hur det kan vara så att brännkammaren gör att värmaren slutar fungera/tända låga osv osv?
Brännkammaren var dyr så det hade vart trevligt å veta dess funktion osv så man kan överväga om att ens byta den.

Tack på förhand.

Re: Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: fre 09 nov 2012, 23:55
av ptrj
Brännkammaren är omsluten av motorns kylarvätska som värms upp. se 5:14


Hittade en fin liten bild som kalle 5 år har ritat i paint.
Bild

Re: Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: lör 10 nov 2012, 14:13
av timebandit
Tack så mycket.

Hehe, Tacka Kalle när du träffar på honom nästa gång... :)
Förstår ändå inte riktigt varför en brännkammare kan bli såpass dålig att flamman inte tänds osv? Det enda jag kan komma på är om dem 2 små hålen eller om det är fler blir igensotade men så känsligt får det väl ändå inte vara?

Videon var kanon, då vet jag vad jag har å vänta mig och det såg inte så jäkla farligt ut faktiskt.

Tror faktiskt att jag struntar i att byta ut brännkammaren och försöker rengöra den ordentligt istället! Passar på att byta flamvakt å glödstift istället för det är ju ändå slitagedelar som ändå borta ha slitits efter 20.000mil.
Det finns en packningssats som både bilia och ebersprächer säljer, är det någon som vet vilka packningar som är i denna satsen?
Det är tydligen 2 packningar för brännkammaren som behövs men är dem med i packningssatsen?

Re: Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: lör 10 nov 2012, 16:41
av ptrj
Om de två små hålen sätts igen så kväver brännaren sig själv.
Är det denna modell du har?
http://www.espar.com/tech_manuals/Hydro ... N%20JE.pdf

Mät resistansen för flamvakt, tempgivare, överhetning samt glödstiftet.

Fick två gamla lastbil-weber i somras att leka med. 7kw. :) Funderade på om jag hinner bygga bastukälke till skotern inför vintern. :)

Re: Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: lör 10 nov 2012, 16:48
av timebandit
ptrj skrev:Om de två små hålen sätts igen så kväver brännaren sig själv.
Tack för det svaret. Kan vara det som är problemet. Värmaren fungerade sämre å sämre för att tillslut mer eller mindre lägga av helt.

Då har jag bestämt mig att riva ner skiten efter den 21 då bilen vart inne på vanlig service och byta flamvakt å glödstift när den ändå rivs ner och rengöra brännkammaren.
Nästa åtgärd blir ev. byte av styrenhet då.
Känns lite dumt att kanske inte byta flamvakt å glödstift när man ändå har den nedriven?

Var inne på någon sida från England ang. Ebersprächer och där rekommenderades det att vart 2e år byta å kontrollera vissa saker. Förstår att det kanske inte är så billigt osv att göra detta men läser väldigt ofta att folk har problem med sina värmare. Kanske dags för Volvo att lägga in det i Serviceschemat som underhåll eller dyligt.

Re: Dieselvärmare, vad gör brännkammaren (funktion)?

Postat: tis 13 nov 2012, 17:05
av timebandit
Var inne på Bilia och ville ha packningar till brännkammaren men det visade sig att dem inte säljer dem lösa utan måste köpa hela brännkammaren. Denna kostar då strax under 1700:-.

Fick tag på en Ebersprächer återförsäljare idag och fick tag på packningarna (2st) för 163:-.
Dem gissar på brännkammaren som börjar bli dålig men det märker vi sedan. Skall ta och mäta upp allt som går att mäta upp med multimeter.

Även så sade han att det är rena döden för värmarna att gå korta stunder osv och han sa även att dem brukar montera in en knapp så man kan stänga av värmarfunktionen om man kör korta sträckor etc.
I övrigt tyckte han att värmarna håller länge och inte behöver göra underhåll på om man ser till att inte köra dem korta stunder.

Får jag igång min värmare igen till helgen så blir det till att åka tillbaka till firman och montera en knapp så man kan stänga av autostarten på värmaren....