Sida 1 av 1

Byta bromsskivor eller inte, samt fjäderbrott

Postat: ons 17 okt 2012, 23:16
av Playground
Nu har jag nya problem. På service, 12000 mil (v50, 2.4) vill mekanikern byta alla bromsskivor och belägg. Detta för ca 7500 kr. Jag bestämmer mig för att byta själv, med hjälp av svåger.

När jag beställt delarna åker jag och besiktar bilen. Du bör nog byta belägg runtom, säger man där, men skivorna ser jättefina ut. Besiktningskillen har jobbat som bilmekaniker i 16 år. Vem ska man tro på?

Däremot var en fjäder brusten, längst ner, men det tycks gå bra att köra ändå. Inget mer än "bra att veta". Kan man strunta i att byta fjädrar? Och måste man (om man byter) i så fall göra hjulinställning?

MVH
Hans

Re: Byta bromsskivor eller inte, samt fjäderbrott

Postat: tor 18 okt 2012, 09:43
av dieselputte
Skivorna finns det tolerans mått på, mät upp dom med en mikrometer, tror knappast skivorna är slut vid 12000 mil, då är beläggen helt slut också vilket du lätt borde se.

Byt båda fjädrarna och gör ny hjulinställning, en trasig fjäder kommer sannolikt att slita däck. Rekommenderar byten av dämparna också när du ändå har isär allt. Kolla om du har nåt läckage från dämparna först.

Re: Byta bromsskivor eller inte, samt fjäderbrott

Postat: tor 18 okt 2012, 10:16
av Vojje
Eftersom du redan köpt skivorna är det väl ide´ att byta dem tillsammans med klossarna.
Man ska aldrig montera nya klossar på en spårig skiva.
Skivorna sparar du och svarvar rena, raka och fina och återanvänder nästa gång det är dags för bromsservice.
Du har väl en svarv i garaget?
Vad gäller fjädern är den antagligen av "på första varvet" i fjädersätet. Inget att bry sig om. Sånt som händer ibland.

Re: Byta bromsskivor eller inte, samt fjäderbrott

Postat: tor 18 okt 2012, 20:37
av Tim
Det finns ingen anledning att göra någon hjulinställning efter att fjädern har blivit bytt eftersom att du bara kan sätta allt på ett ställe, finns liksom inga spel i infästningar.