NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244910
Oj, det var en gammal tråd!
Nej tyvärr. Jag kan bara redogöra för hur det blev för mig. Jag har en V70 2.0F -08. Vi har alltså lika dana motorer. Jag har bara lite större cylinderborrning än vad du har i din motor. För några år sedan hände det att det fanns ingen tomgång på motorn. Man var tvungen att ha varv på motorn för att det skulle gå. Jag befann mig inte på hemmaplan men alldeles intill där jag var, låg en bilverkstad. Jag frågade om dom kund hjälpa till eller ge något tips. Dom tog in bilen nästan direkt och mekanikern lossade gasspjället. Vi konstaterade först att det var fruktansvärt svart och kletigt där i spjället. Men han gjorde rent och bilen har fungerat felfritt i det avseendet sedan dess. Detta är nog 4 - 5 år sedan?
Kletet och smörjan anses bero på EGR och avgasåtervinningen. Sk**en sugs in i förbränningsluftkanalen och kletar fast där överallt. I ditt fall kan man bara gissa och då gissar jag på att det har bildats ny smörja som ger störningar. Har du t.ex skött oljebytena efter anvisningarna? Var 1000 mil. I mitt fall kör jag enbart på E85. Alltid. Om man kör många kortkörningar och upprepade starter blir oljan tämligen påfrestad. Etanol löser ju upp kokslagringar och sot på ett sätt som bensin inte gör. Det är ett av skälen till täta intervaller på oljebytena. Ett annat är att etanol och motorolja blandar sig inte så gärna. Det läcker ju alltid igenom lite bränsle förbi kolvringarna ner i motoroljan. Speciellt vid kallstarter. Den etanolen blir som "öar" som flyter omkring i oljan. Kör man långa sträckor så att motorn blir ordentligt genomvarm, så dunstar etanolen upp och återgår genom EGR och används sedan. Men blir det bara korta och återkommande körningar så blir det extra "blaskigt" i oljan. Jag kan tänka mig, men vet naturligtvis inte, att du har råkat ut för något sådant. En klen tröst, gasspjället sitter längst fram och högst upp på motorn i våra bilar. Det är alltså lätt att komma åt spjället. Om du ändå gör rent spjället så kanske du skall kolla luftslangarna också. Det kan ju i princip vara lika mycket smörja där.
Detta är bara mina gissningar. Det kan ju naturligtvis finnas 100 andra felorsaker som vi inte känner till så här på rak arm. Har du förresten läst ut felkoder? Dom kanske avslöjar något helt annat.
Hälsningar Rådlös

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]